View : 61 Download: 0

Beethoven의 Piano Sonata Op. 109에 대한 고찰

Title
Beethoven의 Piano Sonata Op. 109에 대한 고찰
Other Titles
(A) Study on Beethoven's Piano Sonata Op. 109, No. 30
Authors
진윤경
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
BeethovenPiano Sonata Op. 109음악교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이귀자
Abstract
본 논문은 Beethoven의 후기 작품중 Piano Sonata Op.109를 분석 고찰한것이다. Beethoven의 후기 Sonata들은 고통과 좌절속에서 완성된 작품들로 추상적이고 명상적인 성격을 지니며 특히 형식을 자유롭게 취급하고 있다. 즉, 새로운 음향의 창조, 긴 트릴, 대위법의 사용, 구분선을 모호하게 하므로써 성취되는 연속성등을 그 특징으로 들 수 있다. Op.109는 전체 3악장 구조이며 제 1·2악장은 Sonata형식이며 제 3악장은 연주곡 형식으로 작곡되었다. 제 1악장은 규모가 축소 되었으며 대조적인 제 1, 2주제로 구성되었다. 즉 제 2주제는 제 1주제가 Vivace임에 비해 Adagio로 작곡되었으며 환상적인 느낌을 주고 있고 p와 f의 대조가 선명하다. 그리고 연결구도 없이 발전부에 다다르고, 발전부에서는 제 1주제가 그 기본 소재가 되며 강약을 변화시켜 강력하게 절정에 이르고 있다. 전반적으로는 조성의 범위에서 벗어나려 한 것을 볼 수 있는데 이는 다른 작곡가들의 작품에서 처럼 대조나 새로운 색채적 효과를 내기 위해서가 아니라 그를 속박하고 있는 규칙적인 조성과 그 이론적 관계에서 벗어나 자유스럽게 작곡하고자 했기 때문이다. 제 2악장은 Sonata형식으로서 ff로 시작이 되며 제 1주제에 포함되어 있는 동기요소들이 2악장 전체를 통해 나타나므로서 통일감을 주고 있다. 화성적 특징으로는 긴 전과음을 불협화음으로 사용한 것을 들 수 있으며 하행하는 순차 선율에 의한 전조도 여러번 이루어 지고 있다. 제 3악장은 변주곡 형식이며 주제와 작기 다른 6개의 변주로 구성되었다. 이 제 3악장은 본 작품의 핵심으로 마치 제 1·2악장은 제 3악장을 위한 서곡 같은 느낌을 준다. 즉, 곡 전체를 통하여 변주곡에 중량감을 부여했는데 이는 Beethoven의 후기 작품의 특성으로 규정 지을 수 있는 점이다. 변주 악장의 주제는 16마디, 2부형식(binary form)으로 E장조, 3/4 박자이다. 각각의 변주들은 개성적 특징을 지니고 있으며 double variation, 대위법적 기법, canon적 기법을 사용한다.;This is a study on piano sonata Op.109 which was composed by Ludwig Van Beethoven in his latter period. The latter work of Beethoven was done in frustration and discouragement so that the music is abstract and meditative. In addition, he used free form such as new sounds, long trills, contrapuntal technique, meter changes, and the achievement of continuous lines by making ambiguous division. Beethoven Piano Sonata Op.109 consists of three movements, first, second movement and third movement. Former movements are sonata forms and fatter one is a variation form, The first movement is composed of two contrasting subjects. The first subject is vivace, however, the second subject is adagio which include the contrast between piano and forte. The first subject is the foundation of this movement. Also, at the development stage, the climax is reached. The reason why this sonata is compose with free form is that Beethoven tried to free himself from a orderly formation and a theoretical relationship. The second movement is a sonata form which start with fortissimo. Because the elements of the first subject are shown through this movement, these elements constitute a unity. There are two special characteristics of harmony in this movement: the use of App. as non-harmonic tone, and transition of stepwise. The third movement is a variation form which consist of theme and six variation. The third movement is a main movement of this sonata and leads to first and second movement as prelude. In other word, the main focus is on this movement, This is the main characteristic of Beethoven's latter work. The theme of this variation's movement is sixteen meter, binary form, E major and 3/4 measure. Each variation has it's own characteristic and uses double variation, contrapuntal technique, and cannon technique.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE