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William Byrd의 『Mass for 5 Voices』 연구 분석

Title
William Byrd의 『Mass for 5 Voices』 연구 분석
Other Titles
(A) Study of William Byrd's Mass for 5 Voices
Authors
김현주
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
ByrdVoicesMassWilliam
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이귀자
Abstract
In the late Renaissance, a new and important style of church music was being written to meet the needs of the new Protestant churches. In response to this challenge, the ancient forms of Roman Catholic church music, the Mass and the Mottet, robe to new splendor at the hands of Lasso, Palestrina, Byrd, and a host of other sixteenth century composer. Sixteenth century polyphony has been the basis for the general rules by which most of William Byrd(1543-1623) was the last of sixteenth century in England. Byrd was born in 1543 and probably studoed music under Tomas Tallis as a boy. Byrd's works include English polyphonic songs, keyboard pieces, and music fur the Anglican church; undoubtedly his best vocal compositions are his Latin Masses and Mottets. In view of the contemporary religious atmosphere In England, it is not surprising that Byrd wrote only three Masses (respectively for three, four, and five voices); yet these are undoubtedly the finest settings of the Mass written by an English composer. Byrd seems tn have been the first English composer to absorb continental imitative techniques to point where they are used imaginatively and without any sense of constraint. The goal of this thesis is to find sixteenth century's polyphonic style and practical compositional aspects through the analysis of Byrd's' Mass for 5 voices'. The Masses are generally composed by imitative techniques. They are based on the characteristic style of the sixteenth century music, and the melody line in each phrase is mainly of arch shape and harmony comes from the variation of it, which depends on the modes and keys of the period. The melody line proceed to the key notes which depend on mode and tonality. Through all the movements special figures appeard. They are made by regular intervals with transposition and rhythmic changes. The syllabic relation between mode and melody are found. Word-painting techniques are found between words, and melody. In the melody, hyphodorian mode is usually adopted. Though music was still fundamentally linear in conception, the interweaving parts were now written with basic harmonic schemes, and even the melodic lines themselves carried inherent harmonic implications. The dissonanant intervals later come as non-harmonic tones. The rhythm method is recommended by syncopation and shift of accentuation. In all the aspects of melody, mode and harmony, imitation and rhythm, his works reflected the characteristic of polyphonic church music in the late Renaissance.;르네상스시대는 중세의 종교적 억압으로 부터 탈피하여 계몽시대로 이끄는 시대이다. 이 시대의 음악은 인간의 내적 감정을 외적으로 대변하는 것이었으며, 작곡가들은 언어에 내포된 정서를 음악적으로 표현하는데 부단히 노력하였다. 인간정신과 지성의 회복을 이상으로 한 르네상스의 문화는 종교적인 신비주의를 탈피하고 명료성, 단순성 그리고 솔직한 감각적 방향으로 옮겨갔다. 이 르네상스 시대에 주류를 이루고 있었던 합창음악의 특징은 다성음악을 통하여 이루어 놓은 결실인 아카펠라(A cappela)가 그 시대의 음악적 극치를 이루어 이른바 다성음악의 황금시대를 이루었다는데 있다. 16세기 말에 이르러서는 프로테스탄트 교회의 요구를 만족시키기 위한 새롭고 중요한 교회음악이 작곡되었다. 그리고 마치 이러한 도전에 대처하기라고 하려는 듯이, 로마 카톨릭 교회음악의 옛 형식인 미사곡과 모테트는 랏소(Lasso)와 팔레스트리나 (Palestrina), 버드(Bytd) 그리고 이 밖의 16세기후기의 작곡가들에 의하여 새로운 색채를 띄게 되었다. 본 논문에서는 인간의 감정표현을 중시하던 르네상스 시대의 음악에 대항한 종교적 작품 중 William Byrd의 “Mass for 5 voices"를 중심으로 16세기 후반에 나타난 선법과 화성의 개념, 선율, 리듬등을 연구 분석하였다. 그 결과 다음과 같은 특징을 가지고 있음을 알 수 있다. 미사는 일반적으로 모방기법에 의해 작곡되었다. 선율선은 정점으로 올라갔다가 다시 떨어지는 arch형이 주를 이루며, 전체 선율은 리듬과 음정의 기본 윤곽이 공통적으로 모방되어 구성되어진다. 화성은 다양한 선율선의 변형에서 부터 나오고, 화성의 개념을 대위법적선율이 동시에 울림으로써 생긴 결과로 보던 것으로부터 점점 수직적인 구조의 연결로 인식하고 있다. 가사는 선율과의 관계에 있어서 전체적으로 Syllabic하며, 같은 선율이 각성부에서 반복되어 나타나고 있고, 가사 내용을 명확히 표현하고 강조하기 위해 word painting기법이 사용되었다. 수평적인 음정진행은 순차 진행이 특징적으로 많이 나타나며 3,4,5도의 진행도 많다. 6도 진행은 주로 상행하는 단6도이며 7도 진행은 도약이 좀더 자유롭게 쓰이는 phrase 끝과 다음 시작 사이에만 사용될 뿐 거의 나타나지 않고 있다. 또한 불협화음은 비화성음으로 사용되었다. 리듬은 Syncopation과 액센트의 이동에 따른 구조의 변화와 리듬축소 혹은, 확대에 의한 모방형태가 나타난다. 그의 작품을 통한 선율, 선법, 화성, 모방, 리듬의 기법 사용은 후기 르네상스 시대의 다성 교회음악의 성격을 잘 나타내고 있다.
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