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現代的 表現을 통한 墨의 造形性

Title
現代的 表現을 통한 墨의 造形性
Other Titles
Formative Character of Chinese black Ink in Modern Espression
Authors
金恩淑
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 동양화과
Keywords
표현조형성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
東洋繪畵는 사물의 現象을 보이는 그대로 그리기 보다는 그러한 현상을 가능하게 하는 존재의 원리를 糾明하고 窮究하는 데에 더 의미를 두고 있다. 山水畵만 하더라도 그것이 비록 形象을 옮기는 것이기는 하지만 그 참뜻은 막연하고, 추상적인 道의 槪念을 耳目的 감각으로 구체화 해낸다는 관점을 가지고 있는 것이고 그런 의미에서 다분히 동양회화는 抽象性을 指向하고 있다고 할 수 있다. 서양에서 20C초에 등장한 抽象美術온 제2차 세계대전을 거쳐 오늘에 이르기 까지 現代美術의 多樣性, 深奧性 및 不明瞭性 등을 특징으로 하는 열려진 형식^(1))을 의미한다. 다시말해서 작품에 대한 표현에의 의지를 偶然性, 時間性 및 空間性 등의 표현적 관계에 입각하여 작가의 주체적인 造形言語로써 서술해 가는 것이다. 결국 작가의 內的. 外的 표현욕구가 구체적으로 실현되었을 때 비로소 하나의 藝術作品이 되는 것이다. 하나의 예습형태로서 水墨畵는 동양적 宇宙觀과 사고구조 그리고 현대의 복합적 미감과 상황의식 속에서, 현대적 표현양식으로서의 독자적 생성과정과 가치체계에 대한 정확한 이해와 표현이 필수적 요소인 것이다. 이러한 시각에서 韓國 現代美術은 서구중심의 추상회화 논리가 아닌 동서 造形精神의 상호 연관 관계속에서 연구되어져야 하며 이 두 문화요소가 대립 갈등으로서 보다는 조형의식의 확대와 소재의 다양성 그리고 다각적인 표현방법의 확장 이라는 측면에서 연구되어 져야 한다고 본다. 따라서 본고는 墨을 통한 동양적 정신성을 다양한 표현방법에 의해 현대적조형으로서 오늘의 韓國畵가 표현 되어지기를 시도하였다. 그리하여 가장 동양적이면서 한국적인 조형의식에 접근하는 방식으로 먹의 특성과 먹을 쓰는 당위성을 개괄적으로 서술하고 작품제작에 의해 그 실증적 측면을 연구하였다. 技法的인 면에 있어서는 먹이갖는 풍부한 표현성과 그 뒷면에 잠재되어 있는 정신적 깊이, 그리고 다양한 조형성을 천착하기 위해 먹과 선, 부분채색과 韓紙를 이용한 덧붙이기 등을 채택하였다. 본고는 동양회화의 中核的 재료인 먹이 갖는 精神性과 象徵性, 含蓄性과 寫意性의 요소를 표현방법의 실험과 확장에 의해 독자적 可能性을 모색하려 하였다. 그리하여 동양의 회화관과 자유로운 표현성의 조화를 꾀함으로써 本人의 製作態度를 反省하고 나아가 올바른 繪畵觀을 定立하고자 한다.;Oriental Painting attach importance to inverstigating the principle of existence which enables the phenomena of things rather than drawing as they are seen. Even landscapes haer a viewpoint that, though they transfer shapes, their true meaning is embodying the concept of 'Do (道, the way)" which is ambiguous and abstract In that Sense, it can be said that oriental paintings aim much to abstraction. The abstract fine arts which apperared in the early twentieth century in the West have developed rapidly, passing WWII. up to today into a representatire form of expression in modern fine arts. The pictorial concept in the abstract fine arts means the open form charactericed by diversity, profundity, and unclearness. In other words, a painter describes his will of expression for a work in his subjective formative language on the basis of the expressive relation of fortuity, time, spatiality and so forth. A work of art is not completed unit1 a painter's desires for inner and outer expression are concretely realized. In regard to Chinese ink painting as one of the forms of arts, it is anessential factor to understand exactly its value system and the process of its becoming a modern form of expression in oriental view of the universe, oriental structure of thinking, and modern complex sense of beauty and consciousness of circumstance. From this angle of view, Korea's modern fine arts should be studied in the relation between the East's and the West's formative spirit, not in the logics of the Westerncentric abstract painting, and these two cultural factors should be researched in therms of enlarging formaticve senses, diversity of matters and expanding expressive methods variously rather than in terns of confrontation and discord. Therefore, this study attempted to help present-day Korean paintings show as modern for mative arts with various methods of expressing oriental mentality in Chinese ink. So I wrote generally the character of Chinese ink and the using Chinese ink in a way approaching the most oriental and Korean formative sense and I studied its positive aspect by making a work. In technical aspect, I adopted Chinese ink, lines, partial coloring, and attaching by using Korean paper, in order to search the abundunt expressive character which chiness ink has, the spiritual depth that lies dormant behind that, and its diverse formative characte. This study seeked for an original possibility by express the factors of mentality. symbolism, implicitness, and, abstract which Chinese ink the prime material of oriental painting-has. Then I intend to reflect on my working attitude and moreover to establish a right view of painting, pursuing harmony of oriental view of painting and liberal expression.
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