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함수개념 지도 유형에 따른 학습효과에 관한 연구

Title
함수개념 지도 유형에 따른 학습효과에 관한 연구
Other Titles
(The) research on the effectiveness of study in accordance with the teaching type of the concept "function"
Authors
朴希鎭
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Keywords
함수개념지도 유형학습효과
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
송순희
Abstract
본 연구에서는 함수의 개념도입 방법과 전개에 있어서 한 변수가 다른 한 변수에 따라서 변화한다는 속성을 강조하는 종속 중심적 관점의 함수 개념 지도와 종속과는 무관하게 단지 두 집합에 속하는 원소 사이의 대응을 강조하는 대응 중심적 관점의 함수개념 지도사이의 학업 성취 효과의 차이가 있는지를 알아보고자 하였다. 서론에서는 연구의 필요성과 목적, 연구문제와 연구의 제한점을 제시했다. Ⅱ장에서는 함수 개념이 수학에 나타나기 시작한 17세기 경부터 여러 학자를 중심으로 함수 개념에 대한 역사적 흐름을 알아 보았고 Ⅲ장 에서는 국민학교. 중학교 함수지도 내용 변천을 살펴봄으로써 함수에 대한 이해를 깊게 하고자 하였다. Ⅳ장 에서는 연구방법 및 절차를 밝히고 V장 에서는 실험에서 얻은 결과를 정리하였다. 이상의 과정을 통하여 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 종속 중심적 관점의 함수 개념 지도 집단과 대응 중심적 관점의 함수 개념 집단 사이의 학업 성취도에는 유의한 차이가 있었다. 즉, 종속 중심적 함수 개념 지도가 대응 중심적 관점의 함수 개념 지도보다 효과적으로 나타났다. 이는 현대 수학이 대응 중심적으로 함수 개념 지도가 이루어지지만 교사가 실생활과 관련된 종속 중심을 병행한다면 함수 개념 이해에 더 많은 도움을 줄 수 있음을 시사한다.;In this research, it is intended to investgate in regard to development and introduction method of the concept of function, if there is a difference of effectiveness in accomplishing studies between dependence centered guidance of the concept of function which emphasizes a property that a variable is changed by another variable, and correspondence centered guidance which simply emphasizes a correspondence between elements belong to two sets regardless of dependence. Necessity, purpose, subjects and limitation of study is presented in an introduction. Chapter Ⅱ is for the study of historic trend on the concept of function centering around several scholars from the 17th century when the concept of function began to be come out in mathematics. Chapter Ⅲ is intended to deepen the understanding of function by examining changes of the guidance contents of function for the elementary school and middle school. Method and procedure of research is stated process, it was possible to get the following conclusion. There was some notable difference in the degree of accomplishment of studies between the group of students taught by dependence centered guidance of the concept of function and the group taught by correspondence centered guidence of the concept of function. Namely, dependence centered guidance of the concept of function was found to be more effective than the correspondence centered guidance. This suggests if a teacher carrys out dependence centered guidance related with real life with the existing method of guidance, it can be more helpful to the understanding of the concept of function, although the concept of function is educated centering around the correspondence in modern mathematics.
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