View : 21 Download: 0

상업용 CAI프로그램의 유형과 이용한 컴퓨터의 기능 분석

Title
상업용 CAI프로그램의 유형과 이용한 컴퓨터의 기능 분석
Other Titles
(An) Analysis on the types and used function of commercial CAI program
Authors
심순정
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 과학교육전공물리교육분야
Keywords
상업용CAI프로그램컴퓨터물상프로그램
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김성원
Abstract
상업용 CAI 프로그램의 유형 분석과 각 수업 상황에 이용된 컴퓨터의 기능 분석을 통하여, 앞으로의 상업용 CAI 프로그램 개발에 기초 자료를 제공하려는데 연구의 목적이 있다. 이러한 점을 감안하여 시중에서 판매하는 중학교 1학년 과학(물상)부분 5개 상업용 CAI 프로그램을 분석하여서 얻은 결론은 아래와 같다. 1. 상업용 CAI 프로그램의 유형을 교수 전략에 따라서 분류하여 본 결과 반복 연습과 개인 교수형으로 편중되어 있고, 학습을 프로그램에서 통제하도록 개발되어 있다. 또한 구성 형태에 따른 유형도 반복 형태로 편중되어 있다. 2. CAI 프로그램의 각 수업 상황에 이용된 컴퓨터의 기능을 분석한 결과 주의 집중 상황에서는 주로 그래픽과 에니메이션을 활용하였다. 학습목표는 주로 문장 형태로 제시하고 있으며, 선수 학습 회상에는 학습자의 선택에 따른 분지 방식이다. 학습 내용제시에는 교과서의 일부를 정적으로 표현하는 기능을 이용하고 있으며, 학습 안내는 네모를 둘러서 강조하고 있다. 학습 활동 촉진을 위하여 문제를 제시할 경우 4지 선다형의 문제가 주류를 이루고 있으며, 피드백은 즉시적으로 제공되고 있다. 성취도 평가시 난이도나 문항수 선택 기능은 거의 사용하지 않고 있으며, 반복순환에 의해서 파지와 전이를 촉진하고 있다.;The purpose of this study is to offer basic data to develope commercial computer assisted instruction(CAI) program through type analysis of commercial CAI program and function analysis of computer using instructional events. Thinking about above projects, the results of analysis for commercial CAI program are as follows 1. The result of analysis commercial CAI program as instructional strategies are too much of drill & practice type and toturial type and develope to control learning in program. The type of system makes too much of replay. 2. According to results of analysis computer function using instructional events of CAI programs, almost all graphic and animation are practical used. Mainly learning purpose is offered as sentence style and review learning is presented as branch style. It can be used contents of learning to express a part of text book as static, and to emphasize guide of learning as using box. Mainly test formula is multiple choice. Feedback is offered immediately. In evaluating achivement, selection function of difficult and a number of problems are seldom used. Recall and transition depends on repetition.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE