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유치원 아동의 욕구좌절 반응형태

Title
유치원 아동의 욕구좌절 반응형태
Other Titles
(THE) FRUSTRATION REACTION TYPES OF KINDERGARTEN CHILDREN : Using Korean-American and Korean Children as Subjects
Authors
朴弘子
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육심리분야
Keywords
유치원 아동욕구좌절한국아동미국교포 2세아동
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김태련
Abstract
This study analyzes and compares the psychological characteristic of Korean kindergarten children and their counterpart Korean-American kindergarten children through the use of the Picture Frustration Test. The purpose of this study is to better understand the character make-up and adaptation mechanisms, influenced by their cultural background, of both groups of children and thus, ultimately, provide a proper method of guidance for raising these children, whether in the home or in school. The subjects of this study can be seen as a division into two groups of people; one hundred Korean kindergarten children born and raised in Korea and one hundred Korea-American kindergarten children born and raised int United State were surveyed. Kim Tai Ryun's Picture Frustration Test (P.F.T.) for children was used and the results were compared and evaluated using Kim's P.F.T. standard scoring table. The results were processed by first calculating the reaction scores of both groups and changing it into a percentile. Then, after having achieved the mean and standard division of these scores, the results were verified through 't'-processing. The results were as follows: 1. No significant differences were found in the responses from both the Korean-American children and their counterpart Korean children in terms of the direction of aggreession of both partied; namely, in terms of extrapunitive, intropunitive and impunitive reactions. 2. The Need-Persistence(N-P) scores of the Korean children were higher than those the Korean-American children while the Ego-Defense(E-D) scores of Korean-American children were higher than their counterpart Korean children. According toe theses reaction type of responses, Korean children have a naturally strong determination to solve problems and Korean-American children have a tendency to admit their mistakes, while at the same time justifying their actions in situations of frustration. However, no significant differences were found in the Obstacle-Dominance(O-D) scores of both parties. 3. In comparison with Korean children, the Superego Factor scores of Korean-American children(I, E+I, I-I scores) were significantly higher. This result essentially means that the superegos of Korean-American children were more developed than the Korean kindergarten children. 4. There were no significant differences in the Group Conformity Ratio (G. C. R.) scores of both parties.;본 연구는 그림좌절검사를 통하여 한국유치원 아동과 미국교포2세 유치원 아동의 심리적 특성을 비교 분석하고 두 집단아동의 성격특성과 적응기제를 파악하여 유치원 아동 교육에 있어서 문화권에 따른 아동의 이해와 성장지도에 도움을 주려는데 그 목적이 있다. 본 연구의 대상으로는 한국아동은 한국에서 출생하여 성장한 유치원 아동 100명과 미국교포 2세 아동은 미국에서 출생하여 성장한 유치원 아동 100명으로 하였다. 검사도구는 김태련의 아동용 「그림좌절검사」를 사용하였고, 그의 검사기준표를 기준으로 하여 분석 비교하였다. 자료처리는 두 집단의 점수를 백분율로 계산하여 평균(M)과 표준편차(SB)를 산출하고 t검증하였다. 본 연구에서 나온 결과는 다음과 같다. 1. 한국유치원아동과 미국교포2세 유치원 아동간의 공격의 방향은 외벌적 방향, 내벌적 방향, 그리고 무벌적 방향의 반응 모두에서 유의한 차(差)가 없다. 2. 반응의 형에서는 한국유치원아동은 미국교포2세 유치원아동에 비해 요구고집 반응(N-P)이 높고, 미국교포2세 유치원 아동은 자아방어 반응(E-D)이 높다. 이는 좌절과 장애에 직면해서 한국유치원아동이 문제를 해결하려는 의욕이 높음에 비해 미국교포2세 유치원 아동은 자기의 잘못을 솔직히 시인하고 그런 잘못에 대하여 변호하려는 경향이 높음을 의미한다. 그러나 장애우위 반응(O-D)은 두 집단간 유의한 차가 없다. 3. 초자아 좌절사태의 반응에서는 한국유치원아동에 비해 미국교포2세 유치원 아동이 I 요인(내벌적이고 자아방어) 의 반응과 초자아의 성숙을 의미하는 E+I, 그리고 자책감을 나타내는 I-I요인의 반응이 유의하게 높다. 4. 반응에 대한 집단일치도(G. C. R.) 점수는 한국유치원 아동과 미국교포 2세 유치원 아동간에 유의한 차가 없다.
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교육대학원 > 교육심리전공 > Theses_Master
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