View : 604 Download: 0

유치원 무용교육의 현황조사 연구

Title
유치원 무용교육의 현황조사 연구
Other Titles
(A) research in to the necessity and effect of kindergarden's Dance education : Centered on teacher and parents
Authors
윤정림
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
유치원무용교육신체발달유아교육
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Dance education, which has subjective royality as a means to express human internal desire and feeling, contributes some roles that through which individuals can find and realize their values, and cultivate their adaptability and cooperative spirit. Also it makes people understand their own culture and other culture as well, and the historical background of human species. Thereby it makes people recognize and develop social, cultural values. In particular, in the dance education for children, dance is recognized as an art that expresses individual thoughts and feelings through their movement, and therefore dance education for children materializes not only children's physical development but also emotional purification and development of their initiative spirit and intelligence so that they can be grown to be a civilized person full of sensitivity. It is a reality that we are living in days when mechanism is extremely developed and egoism dances boisterously. However, in such society, since a science, dance, has an educational value and at the same time, it has an artistic nature, it not only makes any individual's internal world developed but also helps interrelations with others. Therefore, it is deemed that if the dance education having such advantages is sprouted early in childhood, the society which will include children who have been educated through dance will become a kind of abundant society, that is a kind of society all people are looking for. With that in mind, the present study is to review the effect of dance education and the necessity of it, and thereby considering the aspect of the educational value of dance and the characteristics of the development of dance according to age, review and find the steps through which the developmental area is changed according to age. Additionally in the study, the targets and curriculum of the dance education in kindergarten now in use were reviewed, and then the present conditions and contents of dance education, relationship between educational environment and teachers, and the importance of parental roles were studied. In such process, contents and results from the inspection through some questionnaires to __ teachers in 5 kindergartens located in Seoul and parents whose children attend one of the 5 kindergartens are as follows: First, regarding the recognition of the concept of dance education and its necessity, it appears that through dance children help their physical control and development of expressive power(95.8%), and dance education is a requisite for children's harmonious growth(50%). Second, as a general opinion on the present conditions and contents of dance education now in enforcement, it appears that the arrangement of dance education in kindergarten is poor as once or two times practices in a week(83.3%), the practical lesson is performed for 10 or 20 minutes(50%), and since in contents and methods(24%). learning of tones and rhythms(l9.4%) and learning of a kind of imitation are much utilized(15.67%), therefore more diversified educational materials and information are necessary(62.5%). Third, regarding the environment of dance education(58.3%), it appears that dance lessons are taken in the classroom, being treated same as other subjects(45.8%), and the literary exhibition is irregularly performed. And it appears that both teachers and parents want that dance education be practiced by professional dance teachers for putting more importance on dance education, and when the curriculum is composed, it is wanted that the same importance be put on dance education as on other courses. Fourth, regarding the teacher's role and the parental role, it appears and then is concluded that a new flow of audiovisual materials in necessary for the development of dance music, and more systematic, concrete contents of dance education to meet the speec of children's development should be materialized in kindergartens.;인간의 내면적 욕구와 감정을 표현하기 위한 수단으로써 무용교육은 무용을 통하여 사회 공동체 속에서 개인의 가치를 발견, 실현하게 하고 적응력과 협동심을 함양시킨다. 또 우리 자신과 다른 문화들 그리고 인류의 시대적 배경의 이해를 도모하는 사회적, 문화적 가치를 인식, 발달하게 한다. 특히 아동들에게 있어서의 무용교육은 올바른 움직임의 학습을 통해 무용을 개인의 사고와 느낌을 표현하는 예술로 인지하게 해주고 신체적 발달은 물론 보다 풍부한 감성의 문화인이 될 수 있도록 정서적 순화와 창의적 능력 그리고 지적발달을 키워준다. 오늘날 기계문명이 극도로 발달하고 이기주의가 난무하고 있는 것이 우리가 사는 사회의 현실이다. 그러나 무용이라는 학문은 교육적인 가치를 지님과 동시에 예술성을 지니고 있어 자기 자신의 내면세계의 발전뿐만아니라 타인과의 교류를 원활히 돕는다. 이러한 장점을 지니고 있는 무용교육이 일찍이 아동들에게서부터 싹튼다면 그 사회는 보다 풍요로운 사회가 될 것이며 모든 이들이 바라는 이상적인 사회가 될 것이다. 따라서 본 논문에서는 성장기의 아동에게 있어서 무용교육의 필요성과 효과를 살펴봄으로써 무용의 교육적 가치측면과 연령별 발달특징을 고려해 연령에 따른 발달 영역의 변화단계를 파악하였다. 그리고 현재 실행되고 있는 유치원 무용교육의 현황과 내용, 교육환경의 교사, 학부모의 역할에 대한 중요성과 인식도를 조사하기 위해서 서울시 5개 유치원의 교사 50명과 학부모 200명을 대상으로 설문지 조사를 통하여 분석해 본 내용과 결과는 다음과 같다. 첫째, 무용교육의 개념 및 필요성에 대한 인식에서는 무용교육을 통하여 아동의 신체조절 및 표현력 신장발달에 도움을 주고(95.8%), 아동의 원활한 성장을 위해 반드시 필요하다고(50%) 나타났다. 둘째, 무용교육의 내용과 방법에 대한 견해로써는 무용교육은 주 1회, 2회에 불과하고(83.3%) 실시 시간도 10분에서 20분 정도의 매우 적은 시간을 할애하는 것으로 나타났으며(50%), 내용과 방법에 있어서도 음률 활동(24%), 리듬학습(19.4%), 창의학습(15.67%)을 많이 사용함으로써, 보다 다양한 교육 자료와 정보가 필요로 하다는 의견(62.5%)으로 나타났다. 셋째, 무용교육의 환경에 대해서는 무용시간도 역시 타 교과목과 같이 교실에서 수업을 하고(58.3%), 장소의 넓이는 20평 이상(66.7%)이었다. 그리고 유치원에서의 무용학예발표회는 비정기적으로 실시(45.8%) 하는 것으로 나타났다. 넷째, 교사 및 학부모의 역할에 대해서는 교사가 아동들에게 원활한 무용수업을 제공하기 위해 사용하고 있는 방법으로는 동기부여 즉 이야기, 음악, 주제를 들려주는 것이 가장 많았고, (91.7%) 무용교육시간을 위하여 준비하는 사항으로는 도구마련으로 녹음기, 테이프 등을 준비한다(45.8%)는 것으로 나타났다. 학부모는 유치원에서나 과외활동으로 아동들에게 표현의 기회를 부여하며(48.3%) 수업시 실행하는 아동이 당황할 경우 신속히 안정시켜 주고(87. 4%), 참여와 격려 하는 것(99.9%)으로 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE