View : 54 Download: 0

문학텍스트를 활용한 고등학교 영어지도방안 연구

Title
문학텍스트를 활용한 고등학교 영어지도방안 연구
Other Titles
Using Literary Texts in High School English Classes of Korea
Authors
김문주
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
문학텍스트고등학교영어지도방안문학
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최연희
Abstract
문학텍스트가 외국어를 배우기 위한 어학학습의 자료로 이용되어 온 지는 매우 오래되었으나, 문학텍스트를 효과적인 어학학습자료로 활용할 수 있는 여러가지 이점들과 구체적인 방법들은 아직까지 제대로 다루어지지 않았다고 본다. 따라서 본 연구는 EFL/ESL교실에서 문학텍스트가 학생들의 전반적인 영어학습에 효율적으로 이용될 수 있는 어학학습자료로서의 유용성을 살펴보고, 문학텍스트를 활용한 영어수업지도의 실제방안을 모색하는 데 그 목적을 둔다. EFL/ESL교실에서의 문학텍스트지도에 대한 종래와는 다른 접근방법이 제시되면서, 최근에는 EFL/ESL교실에서 문학텍스트가 학생들의 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 기능의 전반적인 향상을 위해 성공적으로 활용될 수 있다고 보고 있다. 문학텍스트를 활용해 학생들의 전반적인 언어기능의 향상을 도모하기 위해서는 먼저 언어학습에 유용한 문학텍스트를 선정하는 것이 중요하다. 그러므로 문화적 가치가 풍부하면서도 학생들에게 흥미있는 내용과 주제를 담고 있되 수업시간에 학습하기에 너무 길거나 문체가 어렵지 않은 텍스트를 사용해야 하고, 또한 학생들의 흥미와 언어의 난이도를 고려하여 문학작품의 쟝르를 도입해야 할 것이다. 선정된 문학텍스트를 학생들의 전반적인 언어학습에 효율적으로 활용하기 위한 방법으로 본 연구에서 제시하는 구체적인 방법들에는 다음과 같은 기본적인 접근법이 있다. 첫째, 학생들이 중심이 되는 다양한 활동들을 통해 학생들의 참여와 흥미를 유지시키도록 한다. 둘째, 학생들이 문학텍스트와 관련하여 그들 자신들의 경험들이나 지각들 그리고 의견들을 제시하고 공유할 수 있는 충분한 기회를 제공하도록 한다. 세째, 텍스트를 다양한 방법들로 제시할 수 있도록 한다. 즉 온전한 하나의 텍스트뿐만 아니라 텍스트의 일부발췌 등의 사용이 가능해야 한다. 마지막으로, 네가지 언어기능 증진을 위해 제시되는 지도방법들은 가능한 한 통합적으로 활용되도록 한다. 문학텍스트를 사용하는 언어지도는 이러한 접근방법을 바탕으로 하였을때 어휘및 문법지도, 읽기지도, 쓰기지도, 듣기 말하기지도의 전반적인 언어학습지도에 효율적으로 활용될 수 있을 것으로 본다. 문학텍스트를 활용한 영어수업지도의 실제방안을 모색하기 위해 고둥학교 영어교과서에 수록된 단편소설과 한국전래동화를 선택하여, 선택된 텍스트가 지니는 특성들에 따라 그리고 어떤 언어 기능을 증진시키는 데 주 목적을 두느냐에 따라 다른 두 수업지도방안이 제시되었다. 사전에 실시한 설문조사 결과 학생들이 가장 흥미를 느끼는 쟝르가 짧은 소설임을 감안해서 단편소설을 첫번째 텍스트로 선택하여, 준비/동기 단계, 실제 수업활동, 심화 학습활동과 같은 수업절차별로 지도방안을 제시하였다. 두번째 텍스트로는 학습이 용이하고 학생들에게 친근감을 줄 수 있는 한국전래동화를 선택하여, 단편소설지도의 경우와는 달리 읽고 이해하기에 어려움을 주는 어휘나 구문이 없어 언어기능별로 지도방안을 제시함으로써 학생들의 전반적인 언어기능향상을 도모하고자 하였다. 교과서의 문학작품을 활용한 고등학교 영어지도방안을 모색하면서 영어교과서에 나온 여러 쟝르들의 문학작품들이 다양한 언어기능향상을 위한 활동에 효과적으로 활용될 수 있음을 발견할 수 있었다. 따라서 EFL/ESL교실에서 문학텍스트가 활용가능성이 큰 어학학습자료임을 인식하고 다양한 문학텍스트 지도방법들을 도입할 것을 제언한다.;Although literature occupies a place in EFL/ESL courses, literary texts, which could allow us to achieve many important goals for a wide range of BL/ESL students, remain neglected. The purpose of this thesis is to ascertain the values of literary texts as language learning resources which can be efficiently utilized in EFL/ESL classes. Furthermore, the thesis presents practical ways of the teaching of literary texts that can be implemented in the English classes in Korea. It has been recently manifested that the literary texts can be efficiently utilized for improvement of overall language skills, such as listening, speaking, reading and writing. For successful language study it is important to select the right literary types of texts. It would be appropriate to select the texts that contain not only extensive cultural values but also interesting contents and themes for students. In order to efficiently utilize the selected literary texts in the overall language study of the students, the following guidelines are suggested in this study. First, the student should be viewed as an active agent, not a passive recipient. The activities should provoke a genuine interaction between the student and the text, and between the students themselves including the teacher. Second, the activities should offer ample opportunities for the students to contribute and share their own experiences, perceptions, and opinions. Third, it should be possible to present texts in a variety of ways. For example, extracts can be used. To present practical ways of the teaching of literary texts that can be implemented in the Korean English classes, one short story and three Korean folk stories from the Korean high school English texts were selected. The two different teaching syllabuses were presented based on the characteristics of each story and its emphasis on improving different types of language skills The short story was selected due to the fact that the questonnaire given to Korean high school students revealed that the students have the most interest in the genre of short story. The teaching syllabus which can induce the students' active involvement and improve students' reading, writing and speaking skills was presented. The Korean folk stories, which were selected for learning easiness and familiarity to students, were used to improve students' overall1 language skills through several group activities. In the process of searching for the high school English teaching syllabus that can utilize literary texts, it has been found that the literary works in the Korean English texts can be efficiently used in the activites for improving various language skills. Therefore, it is suggested that the literary texts be recognized as valuable language learning resources and various ways of utilizing literary texts be used in EFL/ESL classes.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE