View : 964 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author장혜경-
dc.creator장혜경-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:43Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:43Z-
dc.date.issued1994-
dc.identifier.otherOAK-000000019677-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197513-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000019677-
dc.description.abstractThis study developed and proposed a lesson plan for the area of "human development and family relationship" in home economics curriculum. In current educational situation in the middle and high school home economics curriculum, the employed goal and the nature of home economics education are neither specific nor closely interrelated. As a result, we have had difficulties in achieving pursuing goal of home economics education. Thus, the appropriate educational methods for the characteristics of home economics education is difficult to be sought in current curriculum. In view of this situation, the purpose of this study was to propose a lesson plan facilitating curriculum contents and teaching methods reflecting the contents to overcome the difficulty and inefficiency in the practice of the present home economics education. The theoretical background of the lesson plan for this study is based on the philosophy of Marjorie M. Brown. Her philosophy of home economics contents are as follows: 1. the goal of home economics is to seek to change the client's way of thinking against the problems and situation concerning the family as a whole. As a result, the goal is to help individuals and families to become wiser and happier in his/her own family life and more capable of interacting with others in behalf of wellbeing of the family and of social evolution toward a free society. 2. The nature of home economics is conceptualized as practical science and personal service profession. 3. Home economics education should deal with perennial practical problems. 4. Practical reasoning composed of historical understanding, critical action and reflective thinking for dealing with perennial practical problems is appropriate for the previously mentioned goal and nature of home economics. The lesson plan was developed for one of perennial problem, "How should we understand, create and maintain our family culture?" by employing practical reasoning. The class is organized around following activities: 1. Historical understanding of the ideas which has influenced traditional family culture 2. Realization and critical reflection about ideologies which are related with traditional family culture and collectively held by individuals and families 3. Considering and carrying out actions 4. Critical understanding about cultural problems in modern society which has influenced development of adolescence negatively. 5. Seeking and practicing the range of action to create desirable culture in family life. In addition, the lesson plan emphasized the practical characteristic of home economics education by employing teaching models such as "role play" and "reality therapy".;본 연구는 Marjorie M.B개주의 교과과정 모형을 근거로 하여 중학교 가정과 교과과정의 '인간발달과 가족관계' 영역의 학습지도안을 개발하여 제시한 것이다. 우리 나라의 중등 가정과 교육은 교육과정에서 제시된 교육목표와 성격이 구체적이지 못하며, 교과내용과 교육목표와의 연계성이 부족하여 주어진 목표를 달성하기가 어렵다. 따라서 우리가 추구하는 가정과 교육의 성격에 적합한 교육방법을 택할 때, 현행 교과내용으로는 그 효율성을 기대하기 어려운 문제점에 직면하여 왔다. Brown의 가정과 교과과정 모형은 위의 문제점을 극복하는데 적합하리라고 보는데 그 요점은 다음과 같다. 1. 가정과교육의 목표는 모든 가족들과 관련된 가정의 문제와 상황에대해 그들의 사고를 어떻게 변화시켜 자주적으로 해결하고 행동하게 할 것인가를 추구하는데 있다. 결국 가정과교육을 통해서 가족생활내에서 현명해지고, 행복해지고, 가족의 복지와 자유로운 사회를 향해 다른 사람들과 더 잘 상호작용할 수 있는 능력을 갖게 하는 것이다. 2. 가정과교육은 전문분야에 속하며 실천과학적 성격을 갖는다. 3. 가정과교육에서는 항구적이고 실천적인 문제들을 주로 다룬다, 4. 위와 같은 가정과교육의 목표, 성격을 가지고 항구적이고 실천적인 문제를 다루는데 적합한 방법으로 역사적 이해, 비판적 행동, 반사숙고적 사고로 구성되는 실천적 추론을 제시하였다. 이러한 철학과 모형을 근거로 하여 '인간발달과 가족관계' 영역에 적합한 항구적이고 실천적인 성격을 갖는 질문으로 교육내용을 구성하였다. 그중 한 부분인 '우리의 가족문화를 어떻게 이해, 창출, 유지시켜야 하나?' 라는 문제에 대한 학습지도안을 실천적 추론 방법을 사용하여 개발하였다. 학습지도안은 다음과 같은 문제와 학습활동으로 구성되었다. 실질적인 문제1: 우리가족이 과거에서 부터 가져온 우리 가족문화를 구성해온 믿음을 미래에 유지하는 것이 바람직한가? -전통적인 가족문화를 구성하는데 영향을 미친 사상에 대한 역사적 이해 -전통에 관련하여 집단적으로 믿고 있는 이데올로기에 대한 인식과 비판 -행동의 구상과 실천 실질적인 문제2: 새로운 가족문화의 창출을 위해 가족구성원인 나는 어떻게 행동할 것인가? -청소년의 발달에 영향을 주는 현대사회의 문화적 병폐에 대한 비판적 인식 -바람직한 문화창출을 위한 행동영역의 모색과 실천 이 외에 수업중에 '역할놀이', '학급회의'등의 수업모형을 이용하여 가정과 교과의 실천적인 면을 강조하였다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 문제 제기 = 1 B. 연구 목적 = 6 C. 연구내용과 방법 = 7 Ⅱ. '인간발달과 가족관계' 영역의 현행 가정과 교육과정의 문제점 분석 = 12 A. 교육목표와 교과성격에 관한 문제점 = 12 B. 교육목표와 내용과의 연계성에 관한 문제점 = 16 C. 교육내용과 교과성격에 적합한 교육방법의 효율성의 문제점 = 18 Ⅲ. 교과과정 개발의 이론적 배경 = 22 A. 가정과교육의 학문적 성격 = 22 B. 가정과교육에서 다루어야 할 문제의 성격과 해결 방법 = 29 C. 가정과 교과과정 개발의 개념적 구조 = 35 Ⅳ. 교과과정 개발 = 44 A. 교과과정 개발의 배경 = 44 B. 교과과정의 내용 구성 = 45 C. 학습지도안 개발 = 47 맺음말 = 115 참고문헌 = 117 부록 = 122 ABSTRACT = 156-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4395759 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subjectMarjorie M. Brown-
dc.subject인간발달-
dc.subject가족관계-
dc.subject학습지도안-
dc.titleMarjorie M. Brown의 가정과 교과과정 모형에 근거한 '인간발달과 가족관계' 영역의 학습지도안 개발-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedLesson Plan Development for "Human Development and Family Relationship" Part Based on Marjorie Brown's Home Economics Curriculum Model-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 가정과교육전공-
dc.date.awarded1994. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE