View : 28 Download: 0

내적충동에 의한 표현성 연구

Title
내적충동에 의한 표현성 연구
Other Titles
(A) Study on Expression through inner impulse
Authors
문유선
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 서양화과
Keywords
내적충동표현성서양화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
류희영
Abstract
예술이 반드시 자연의 모방은 아니라는 사실을 인식함에 따라, 20세기 이후 회화의 가장 커다란 특징은 대상재현에서 벗어나, 그에 따른 새로운 화면현실의 확립이라 할 수 있다. 이것은 회화의 본질을 규정하는 주관적인 관점에 의해 원초적 형태로의 존재를 추구하는 추상 회화의 경향을 나타내며, 다양하고 복잡한 양상으로 등장하게 된다. 이와 같은 맥락에서 현대 미술의 흐름은 1950년에는 추상표현주의(Abstract Expressionism), 1960년대에는 팝 아트(Pop Art), 1970년대에는 미니멀 아트(Minimal Art), 개념 미술(Conceptual Art)의 전개로 이어진다. 그러나 1970년대 말에 이르러, 이러한 사조들은 모더니즘(Modernism)이라는 양식으로 수렴되면서, 이러한 양식에 일격을 가하는 새로운 흐름이 등장한다. 바로, 신표현주의를 중심으로 전개되는 포스트 모더니즘(Post Modernism)으로서, 이는 무제한의 자유라는 새로운 상황속에 그 영역을 넓히고 있다. 포스트 모더니즘은 모더니즘이 순수성을 주장함에 따라, 형식과 관념에만 치우쳐 버린 것에 대한 각성으로, 내향성, 충동, 꿈, 유희, 욕망, 역사와 문화에 대한 관심과 같은 개인적이며 감성적인 면을 개방하는 문화의 영역으로서 주관적, 상징적 경향이 특징으로 존재한다. 이것은 다양한 표현 양식을 통해 형식과 감성의 경계를 구분짓지 않는 절충주의적 성향에 의한 것으로 복합적인 요소 -기하학과 비정형, 직선과 곡선, 주관적과 객관적, 구조와 장식-를 취한 표현중심의 회화로 나타난다. 이러한 다원주의적인 경향이 공존하는 현시대 속에서 본인도 영향을 받고 있기에 절충주의적 자세를 바탕으로 순수형식인 추상을 지배적인 양식으로 인식하면서 내면세계에 대한 표현주의적인 성향을 추구하였다. 본인의 작품은 물성을 바탕으로 행위에 의해 내적 충동을 외부로 표출하는 동시에, 내면의 필연성에 따른 추상적 기호를 통해 화면의 질서를 추구하였다. 이론적인 면은 내적 충동을 무의식의 개념을 빌어서 이해를 도왔고, 추상형식에 대한 W.Worringer(1881-1965)의 이론과 표현의 의미를 언급하였다. 표현방법에 있어서는 추상표현주의(Actio Painting), Informel에서 보여주었던 행위(gesture)나 마띠에르(Matiere)의 요소들이 다분히 포함되어 있기에 물성과 기호를 통해 존재의 의미를 밝히려 했던 A.Ta`pies(1923-), '선'을 통한 행위에 의해 존재를 추구했던 Cy.Twombly(1928-)와 우연성에서 벗어나 의식의 통제를 허용했던 R.Motherwell(1915-1991)을 참고작가로 선정하여 작품분석에 도움을 주고자 하였다. 본 논문은 작품제작연구논문으로서, 내면 깊숙히 감추어진 심상의 표정들에 관심을 갖고 회화공간을 추구하였기에, 이를 바탕으로 물성과 행위에 의한 표현과제와 추상적 기호가 표현양식으로 어떻게 전개되어졌는가를 제작과정을 통해 살펴봄으로써 앞으로의 작업에 대한 기초를 삼고자 하였다.;As it is realized that art is not always the imitation of the nature, free from the reappearance of the object, the greatest characteristic of 20th century fine art can be the new establishment of canvas situation. This means the tendencies of abstract painting which pursue the existence as basic form by the subjective view to prescribe the essence of painting and appears as the various and complicated aspect. In that flow, the trends of modern art are developed as Abstract Expressionism in 1950's, Pop Art in 1960's and Minimal Art, Conceptual Art in 1970's. However, when it led to late 1970's, these trends were absorbed to the form of Modernism, a new trend that overwhelms this new style appeared. That was Post Modernism developed from New Expressionism, and it spread it's range in the new situation ca31e4 indefinite freedom. Modernism insisted on purity, so it emphasized only form and idea, Against that, Post Modernism included individual and emotional things like introversion, impulse, dream, amusement, desire, history and culture in the region of culture, and it has subjective and symbolic tendencies as it's characteristics. This is by the eclectic tendency which doesn't divide the border of mode and emotion through many ways of expression and it appears as the painting emphasizing expression, taking compounded factors of geometry and informel, line and curve, subjective and relative, structure and decoration. In these years which pluralistic tendencies coexist, as also influenced, I realized the abstract, genuine form as predominant mode and I pursued the expressionistic tendency about inner life based on eclectic attitude. In my works, I extracted inner impulse to outside by means of action based on the properties, and also pursued the order of the canvas through the abstract symbols according inner necessity. In theoretical point, I tried to understand the inner impulse through the concept of unconsciousness and referred to the theory of W. Worringer(1881-1965) and the meaning of the expression for abstract form. In the method of expression, as the gestures and the elements of Matiere showed in Action Painting and informel are contained, I tried to analize my works by referring to some artists, A.Tspies(1923-) who tried to find the meaning of the existence by properties and symbols, Cy. Twombly who pursued the existence by gestures through 'lines' and R.Motherwell (1925-1991) who allow the control of consciousness free from fortuity. This thesis has the characteristic as product-thesis, I tried to pursue the painting space with interest in mind's figure hidden deep in inner side. On the basis of this, I tried to watch how abstract symbol and expression by properties and gestures had been developed during production period. Through this study I have been provided the foundation to my future work.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE