View : 66 Download: 0

중학교 체육수업 운영에 관한 실태조사 연구

Title
중학교 체육수업 운영에 관한 실태조사 연구
Other Titles
(The) Survey and Study of Physical Education at middle School : Centering the Syllabses of Physical Education class and their applications
Authors
조성은
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
중학교체육수업수업 실태
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
윤남식
Abstract
In modern society in which the individual's body and mind is getting the weaker for the development of mechanical civilization, the physical education is all the more important for the adolescent to grow in the more desirable manner. In this connection, it would be meaningful to survey the status quo of the school physical education in Korea and study its problems so that it may in better way contribute to the balanced development of the students body and mind. Based on the analysis of the recent poll, involving 254 male and female P.E. teachers of the local middle schools, which was conducted to find out the realities of the physical education at school centering the syllabuses of P.E. class and their applications, I have come to draw the following facts. 1. Regarding the goal of physical education the teachers, regardless of their sex and experience, put emphasis on the motor development, physical development, sociability development in sequence. 2. Regarding the P.E. activities the teachers, regardless of their sex and experience, regarded the field and tracks and gymnastics as more important. In field and tracks running comes first, then jumping, and then throwing, while in gymnastics bare hand gymnastics first, while in individual and personal sthletics tennis first, while in ball games volleyball and soccer first, while in dance folk dance before creative dance, and Korean dance before foreign dance. Meanwhile, the students' favorates are ballgames. 3. Regarding the time allotment of class, the teachers, regardless of their sex and experience, put more emphasis on practical exercise than theory while more emphasis on cooperation and responsibility in sociality development section. 4. Regarding the class size, the teachers, regardless of their sex and experience, preferred collective teaching, small group teaching, individual teaching in sequence and follow the teaching plan after setting the goal. 5. Regarding the evaluation, the teachers, regardless of their sex and experience, put the utmost emphasis on the motor ability along with theory and hygeinic knowledge. The time consumed for evaluation in each semester is between two and three hours. 6. The problems they have conducting P.E. class according to the curriculum are: a. Lack of P.E. facilities and equipments available at school. b. The fact that P.E. classes are usually oriented to the preparations for physical Test which is currently required for college or university entrance examination.;기계문명의 발달로 인하여 정신적, 사회적, 신체적으로 허약해져만 가는 현대사회에 있어서 체육활동을 통한 인간의 심신의 변화는 성장기에 있는 청소년들에게 매우 필요하다. 그러므로 완전한 인간형성을 추구하고 심신의 조화와 발달에 이바지하고 있는 학교체육의 현황을 살펴보고 문제점을 고찰하는 것은 이러한 필요성을 증명하는 것이라 볼 수 있다. 본 연구는 학교체육 현장에서 이루어지고 있는 학습지도 내용과 그 운용실태를 파악하기 위하여 일선 중학교에서 근무하고 있는 남·여교사 254명을 대상으로 설문조사를 실시하여 정리·분석한 후 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 체육교육 목표면에서 체육교사 남·여교사들 모두 경력에 관계없이 운동기능 발달, 신체적 발달, 사회적 발달의 순으로 그리고, 학생들의 신체발육, 발달과의 관련정도는 '그저 그렇다'로 나타났고 교과목표와 지도내용과의 관련 여부와 구체적인 행동내용의 표현정도도 '그저 그렇다'라고 응답하였다. 2. 체육지도내용 면에서 체육교사 남·여교사들 모든 경력에 관계없이 영역별 학습지도 내용에서 중요한 단원으로는 육상과 체조를 들었고, 육상단원중에서는 달리기, 뜀뛰기, 던지기 순으로, 체조는 맨손체조, 개인 및 대인운동은 테니스, 구기종목으로는 배구, 축구로 나타났다. 창작무용보다는 민속무용, 외국무용보다는 한국무용이 중요하게 나타났고, 선호하는 학습단원은 구기종목으로 나타났다. 3. 체육학습 지도면에서 체육교사 남·여교사들 모든 경력에 관계없이 실기수업 위주로 실시하고 있으며, 사회성 지도에서는 협력성, 책임감 순으로 나타났다. 4. 학습지도형태면에서, 체육교사 남·여교사들 모두 경력에 관계없이 일제지도, 분단지도, 개별지도 순으로 나타났고, 목표를 정확히 세워 계획적인 수업지도를 하는 것으로 나타났다. 5. 체육평가면에서 체육교사 남·여교사들 모두 경력에 관계없이 운동능력 및 이론과 보건지식을 최우선으로 평가하고 있으며, 중간·기말고사를 중심으로 평가시 소요되는 시간은 한 학기에 2시간 정도로, 실기평가기준은 평가기준에 의해서 실시하고 있는 것으로 나타났다. 6. 체육교육과정 운영상의 문제점으로는 교사들은 체육시설 미비와 용구부족, 체육수업내용이 체력장 위주의 수업으로 진행되고 있는 것으로 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE