View : 608 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김홍인-
dc.contributor.author이소영-
dc.creator이소영-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:40Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:40Z-
dc.date.issued1992-
dc.identifier.otherOAK-000000018778-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197483-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000018778-
dc.description.abstractBela Bartok은 20세기 전반기에 C. Debussy의 인상주의 음악, I. Stravinsky의 원시 음악 주의, A. Schonberg 표현주의 등 다양한 음악 조류와 더불어 민속 음악 특징을 바탕으로 그의 독특한 음악기법을 구사한 헝거리의 작곡가이며 피아니스트이다. 본 논문에서는 Bartok의 피아노 작품을 작곡 연도에 따라 세 시기로 구분하고, 피아노 음악에 사용된 음계 및 선율 소재, 리듬 및 박자와 화성에 대하여 제 문헌과 악보를 통하여 연구 하였다. 이것을 바탕으로 그의 작곡 시기 중 제1기에 포함되는 Sketches Op. 9b에 대하여 분석, 연구해 보았다. Sketches Op. 9b는 3부 형식, 2부 형식을 갖는 7개의 소곡으로 구성되어 있으며 민속적 소재를 많이 사용하고 있다. 음계 소재는 온음 음계, 8음 음계, 반음계와 모든 종류의 선법을 사용하며, 리듬에서는 반복과 확대, 축소, Ostinato에 의한 타악기적 효과, tone-cluster 등 헝거리 민요를 바탕으로한 리듬이 자주 나타난다. 화음은 병진행, 부가화음, 4도 구성 화음 등 여러가지 특징이 곡 전체를 통해서 다양하게 나타나고 있음을 알 수 있다.;Bela Bartok is a Hungarian composer and pianist who used his peculiar music technique freely, on the basis of the features of folk music with the diverse music trend such as the impressionism of C. Debussy, the primitive music doctrine of I Stravinsky and the expressionism of A Schonberg etc. In this thesis, the piano works of Bartok were classified according to the composition year, and the study on scale, melody, material, rhythm, beat and chord used in piano music was made through all the literatures and music book, On the basis of this, the analysis and study on Sketches Op. 9b to be included in the first period during his composition period were made. Sketches Op. 9b is composed of 7 short pieces of music to have 3 number mode and 2 number mode, and the folk material is being used very much. As for the scale material, whole tone scale, Octatonic scale, chromatic scale and all kinds of modes were made. And, in the rhythm, repetition, expansion, reduction and Hemola appear frequently. As for the chord, it can be seen that various features such as parallel progression, additional chord, composition chord of 4 degree, and the effect of percussion instrument based on Ostinato etc. are appearing diversely through music whole.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. Bartok의 피아노 음악 = 3 A. 음계 및 선율 = 6 B. 리듬과 박자 = 11 C. 화성 = 13 Ⅲ. Sketches Op. 9b의 분석 = 14 Ⅳ. 결론 = 48 참고문헌 ABSTRACT-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2131249 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject음악-
dc.subjectBela Bartok-
dc.subjectSketches Op. 9b-
dc.subject.ddc700-
dc.titleBela Bartok의 Sketches Op. 9b에 대한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on Bela Bartok's Sketches Op. 9b-
dc.format.page58 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded1993. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE