View : 27 Download: 0

LOGO학습이 VAN - HIELE수준과 문제해결에 미치는 영향

Title
LOGO학습이 VAN - HIELE수준과 문제해결에 미치는 영향
Other Titles
(The) Effect of LOGO Program to Van-Hiele Levels and Mathematical Problem Solving PRocesses
Authors
손은정
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 수학교육학과
Keywords
LOGO학습VAN - HIELE문제해결수학교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
강옥기
Abstract
LOGO는 MIT대학 인공지능 실험 연구팀이 Piaget이론을 중심으로 어린이들이 컴퓨터와 인간의 의사소통을 할 수 있게 하는 환경을 창조하는 연구로서 개발되어진, 컴퓨터와 인간의 사고과정 사이의 관계를 밀접하게 연결시켜 주기 위해 개발된 컴퓨터 프로그래밍 언어이다. 본 연구는 중학교 1학년 학생들의 LOGO학습이 기하학적 인지발달 과정인 Van-Hiele 수준과 수학적 문제해결 과정에서 풀이전략의 사용에 어느 정도 영향을 미치는지에 관하여 알아보기 위한 것으로, 다음과 같은 연구문제를 설정하고 실험 분석하였다. LOGO를 학습한 경험이 있는 집단과 없는 집단 사이에 1. Van-Hiele 수준의 전이의 차이가 있는가 ? 2. 문제해결 풀이전략의 사용에 차이가 있는가 ? 3. 문제해결 성취도에 차이가 있는가 ? 이상의 문제를 해결하기 위하여 선행연구와 이론연구를 수행하였으며, 이를 바탕으로 하여 중학교 1학년 학생들에게 적절하다고 생각되는 LOCO 학습지표안를 만들고, 실험집단을 선정하여 실험수업을 하였다. 이 연구를 위해 동원된 학생들은 경기도 오산시 소재 중학교 1학년 학생들로서 실험집단 18명, 비교집단 18명이 적절한 통계적 절차에 의하여 선정되었다. 16차시 동안의 실험수업이 실시된 후 두집단에 대해 Van-Hiele 수준검사와 문제해결 검사를 실시하였다. 이 연구의 결과 다음과 같은 사실이 발견되었다. 중학교 1학년 학생들 중 LOGO를 학습한 경험이 있는 집단과 없는 진단 사이에 1. Van-Hiele 수준의 전이에는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 2. 문제해결 풀이전략의 사용에 차이가 있다. 3. 문제해결 성취도에는 차이가 없다.;LOGO is a kind of computer programming which is developed to correspond human thinking processes to computer. The purposes of this study is to analyze whether learning experience of LOGO augmented with geometry affects to Van-Hiele Levels and mathematical problem solving. The Hypotheses used in this study are as follows: For the seventh grade students; 1. Does the learning experience of LOGO affect on Van-Hiele Levels? 2. Does the learning experience of LOGO affect on using strategies for mathematical problem solving? 3. Does the learning experience of LOGO affect on achievement scores in mathematical problem solving? For the smaple of this study, 36 volunteers were selected from the first grade students of O-sam Middle School in O-san, Kyunggido. They were classified into two groups of experimental and control group randomly. Each of the two groups is consisted with three Van-Hiele Levels such as Level 1, Level 2, Level 3, and the sample sizes of each level of each group are same. The teaching and learning materials of LOGO for this study were develope by the researcher herself. After teaching LOGO to experimental group for 16 period hours for 6 weeks, Van-Hiele Level test and mathematical problem solving test were executed to both of the two groups. The results of the experimental instruction are as follows: between experimental and control group; 1. There is no difference on Van-Hiele Level. 2. There are some differences on using strategies in mathematical problem solving processes. Experimental group seems to use more frequently equations and inductive reasoning and control group seems to use more frequently trial and error strategy. 3. There is no difference on achievement scores in problem solving.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE