View : 131 Download: 0

고등학교 물리교과의 실험에 관한 연구

Title
고등학교 물리교과의 실험에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE EXPERIMENTS OF HIGH SCHOOL PHYSICS COURSE TEXT BOOKS
Authors
許美淑
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 과학교육전공물리교육분야
Keywords
물리교과고등학교실험물리교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이종록
Abstract
본 논문에서는 현행 고등학교 물리과정 교과서인 「과학 Ⅱ(상)」 8종과 「물리」 7종에 포함된 실험 실습 항목을 대상으로 하여 그 분량과 내용, 그리고 필요한 기구 및 재료를 몇가지 관점에서 고찰하였다. 1. 현행 물리 과정 교과서에서는 구 교과서에 비해 평균지면수는 줄었으나 분단실험을 위한 실험 항목수는 늘어났다. 그러나 현대물리 분야에서는 여전히 실험 실습 항목이 빈약하다. 2. 실험 내용은 구 교과서의 것과 동일한 것이 대부분이다. 특히 역학과 광학분야에는 많은 수의 PSSC 실험이 들어있어 학생들이 탐구적 실험을 하도록 하기 위해서는 많은 수의 실험을 실시하는 것보다는 몇가지 실험을 정선하여 충분한 시간을 주면서 지도하는 것이 바람직하게 보인다. 3. 문교부고시 제85-9호에 의한 고등하교 과학과 교구 기준표의 물리 분야는 현행 교과서와 잘 맞지 않는 부분이 있어 이에 대한 수정이 요구된다.;In this study, I compared the quantity and contents of experiments in current physics text books with those of old text books and considered text book experiments in several aspects to search ways which improve text book experiments for the better so high school students can study physics more inqusitively. The results of this study are as following. l. The number of experiments for group activities has increased in current text books but the contents are the same as in old text books. 2. 「Science Ⅱ-l」 and 「Physics」 include abut 50% of PSSC experiments. The students should be directed not to do many experiments but to do a few inquisitive experiments. 3. The standard instrument table for high school physics course publised by the education authorities should be improved to be suitable for the current text-books.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE