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활강경기시 프리점프 기술에 대한 운동학적 분석

Title
활강경기시 프리점프 기술에 대한 운동학적 분석
Other Titles
(A) Kinematic analysis of the prejump technique in the downhill race
Authors
이영림
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 체육학과
Keywords
프리점프활강경기체육학운동학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 국내 우수 스키선수들을 대상으로 활강시 프리점프기술을 사용한 점프동작과 프리점프기술을 사용하지 않은 점프동작을 영상분석을 통해 각 분절의 변위, 속도, 각도, 소요시간, 비행거리등을 비교하고 이 운동학적 자료를 토대로 선수들의 훈련과 경기력 향상에 도움이 될 수 있는 자료를 제공하는데 있다. 촬영내용을 피험자 5명을 대상으로 프리점프 기술유무에 따른 동작 4회를 100 FPS로 측정 촬영하였으며 NAC 200 동작분석기로 좌표화하여 운동학적 변인들을 분석하였다. 그결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1) 프리점프기술을 실행했을 때 프리점프를 하지 않을때보다 더 높은 속도를 얻었다. 구간별로 감속정도를 살펴보면 착지구간에서 많은 감속을 보였다. 그러므로 착지시 충격을 줄이고 감속을 최소화 할 수 있는 착지기술이 필요하다. 2) 프리점프를 한 경우 비행동작에서는 오히려 신체각도가 줄었으나 착지시 급격한 각도변화를 보였다. 이것은 착지시 충격을 완화하기 위해 큰 관절운등이 일어났기 때문이며 각도의 변화를 최소화하여 공기저항을 줄여야만 한다. 3) 기술유무에 따른 소요시간을 살펴보면 프리점프 수행시 더 짧은 시간이 소요되었다. 전체소요시간을 구간별로 나누어 살펴보면 프리점프를 실행했을 경우 프리점프를 안했을 경우보다 비행구간의 소요시간은 짧은 반면 활주구간의 소요시간은 더 길게 나타났다. 그러므로 비행구간을 짧게하고 가속할 수 있는 활주구간을 길게 해 주는 것이 바람직하다. 4)프리점프를 실행했을 경우 프리점프를 하지않은 경우보다 더 짧은 비행거리를 얻었다. 이는 프리점프를 해줌으로써 신체중심이 아래로 향하게 되어 작은 포물선을 그리기 때문이다. 비행거리에 영향을 주는 요인은 스키판의 투사각인데 스키판의 투사각이 크면 클수록 포물선이 커지며 양력의 크기도 증가해 비행 거리가 길어진다. 그러므로 스키 앞부분에 충분히 힘을 가해 스키가 설면과 평행하게 이동하도록 해야한다.;The researching purpose of this ABSTRACT is the suggestion of the datas which could help Skiers in their practice and improve skills & ability based on. This knematic datas are based on the comparison and analysis of each segment's variable velocity, angle, performing time, flight distance. The movement of jump have been analyzed between the movement of jump applied with "Prejump Technique" and without, through the testing skilled national skiers. The film analyzing is taken through 5 subjects (skier) in their motions with prejump technique and without by 4 times of side -view film recording in100 FPS and-then digitized kinematic variables by NAC 200 motion analyzer. The results are as follow: 1. We got the higher velocity when prejump technique is performed than when not. When we review the drag situations in sectors, we found more drags in landing sector. Therefore, landing technique is required to reduce shocks and minimize the drag. 2. When case of prejump, body angle gets smaller in flight movement but we found sudden change of angle in landing, This is resulted by big actions of 'joint' to reduce the shocks in landing. Therefore the minimizing of angle change is definitely required to reduce air resistance. 3. Reviewing the performing time in with and, without technique, it took shorter time with performing prejump. In reviewing the whole performing time in segments we found out the following results. o Performance time in flight area with prejump is shorter than without it. But performance time in gliding area is longer than without. Therefore it is preferred to shorten flight area and to make the gliding area for acceleration longer. 4. In with performing prejump, we got the shorter flight distance than in without.
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