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한국 학생들의 연령에 따른 시험불안도의 추이

Title
한국 학생들의 연령에 따른 시험불안도의 추이
Other Titles
Study on the Trend of Change in Test Anxiety By Ages of Korean Students
Authors
김은숙
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
한국학생시험불안도연령
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 성별, 학년별, 환경적인 차이에 따라 시험불안이 어떻게 나타나는지를 알아보기 위한 것이다. 본연구의 대상은 국민학교 2학년부터 고등학교 2학년까지 남. 녀 학생 총 1197명으로 김문주, 김재은(1990)이 Spielberger의 TAI를 번안, 개발하여 작성한 TAI-K를 사용하여 이루어진 조사연구이다. 질문지는 시험불안정도를 평가하기 위한 것으로, 시험불안 전체점수와 걱정(worry), 정서(emotionality) 두 개의 하위요인별 점수를 나타내도록 구성되었다. 자료처리는 국민학교, 중·고등학교 각각 따로 성별 간에 유의한 차이가 있는지를 알아보기 위하여 t-검증을 실시하였고, 연령별. 지역별 간의 차이를 알아보기 위하여 one-way ANOVA를 실시하였다. 또한 각 독립변인 간의 상호작용효과를 알아보기 위하여 two-way ANOVA를 실시하였다. 본 연구에서 나온 결과는 다음과 같다. 1. 학년별에 따른 시험불안은 중·고등학교시기에서만 그 차이가 의의있게 나타났으며, 각 학년별 평균평정은 중학교 시기에 가장 높은 수준을 보이다가 점차로 감소됨을 보였다. 2. 성별간에 나타난 시험불안은 고등학교 학생들에게서 의의있게 여학생이 남학생보다 높은 점수를 보였으며 E요인보다는 W요인에서 그 차이는 더욱 큰 것으로 나타났다. 3. 지역별에 따른 시험불안은 국민학교의 경우 강남보다는 시흥에서 더 높은 점수를 나타냈으며, 중·고등학교의 경우는 강북이 오히려 강남보다 높게 나타났지만 그 차이는 의의있게 크지 않았다. 4. 학년별과 성별간에 상호작용효과는 국민학교의 경우는 유의하게 나타나지 않았으나, 중·고등학교에서는 전체 시험불안과 걱정요인(W)에서 유의하게 나타나 학년이 올라감에 따라 남학생은 시험불안이 점차로 감소하는 데 비해, 여학생은 고 1때까지는 감소하다가 고 2에서는 다시 증가하는 것으로 나타났다.;This study is to examine how the test anxiety is expressed by sex, by school, and by territory. The purpose of the test is to examine how the korean students express their test anxiety by sex, by school grades and by territories. The test was done to the group of 1197 students ranging from the 2nd grade to the 11th grade by using the TAI-K test which was translated and developed by Kim Moonjoo (1990) based on Spielberger's TAI. The questionnaire is extent of the test anxiety and consists of the aggregate points of the test anxiety and the points of two subfactor, i.e. worry and emotionality. The data were processed with implementation of T-test useful verity whether there exists remarkable differences by sexes of the students in elementary & secondary school respectively. One-way ANOVA test was done to find out the differences by ages and by territories. Two-way ANOVA test was also done to find out the effect of interaction between independant variables. The test results of this study are as follows: 1. The test anxiety by school grades showed remarkable differences only in secondary students. and in the area of the average points secondary students made the high points and it gradually decreases as they are in higher school grades. 2. In the area of the test anxiety by sex, it is meaningful that female made significantly higher average points than male in high school. The difference is more remarkable in worry than in emotionality dimension. 3. In the area of test anxiety by territories, in the case of elementary school, students in Siheung made higher score than those in Kangnam, and high school students in Kangbuk area scored higher points with small difference than those in Kangnam area. 4. While the effect of the intraction by school grade and by sex was not shown remarkable among primary school students, it was shown significantly in the test anxiety and the W-subfactor among secondary school students. Test anxiety of the male students gradually decreases as they become higher school grades. and that of the female students decreases until they reach the 10th grade and starts to increase from the llth grade.
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일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
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