View : 848 Download: 0

발레에서의 모더니즘에 관한 연구

Title
발레에서의 모더니즘에 관한 연구
Other Titles
STUDY ON THE MODERNISM IN BALLET : Centering on the Ballet Russes
Authors
全性玟
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
발레모더니즘발레루스
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신은경
Abstract
발레의 역사는 르네상스 시대 이후 많은 변화를 거듭하면서 점점더 발전된 예술형태로 그 모습이 갖추어졌다. 특히 20세기의 지배적인 문예사조였던 모더니즘은 발레 예술이 한층 더 높은 차원으로 발전해 가는데 있어서 커다란 영향력을 미쳤다. 이러한 모더니즘은 단일한 예술운동도 아니며 체계적인 단일 사상도 아니기 때문에 본질적으로 정의 내리기는 불가능하다. 그러나 보편적으로 19세기 말엽부터 20세기 전반에 걸쳐 예술 각 분야에 나타나기 시작한 전위적(avant-garde)이고 실험적인 예술운동을 뜻한다. 발레 예술에 있어서 모더니즘은 러시아의 미셀포킨(Michel Fokine)이 상상력과 독창성을 중시하고 내면세계에 관심을 기울이는 낭만주의 혁명의 영향을 받음으로 부터 태동되기 시작하였다. 본격적인 모더니즘이 시작된 것은 1914년 디아길레프(Sergei Diaghilev)가 이끄는 발레루스가 입체파와 결합된 미래주의 이념인 반자연주의, 다이나미즘 등을 발레 루스의 미학으로 흡수 하면서부터 시작되었다. 이러한 미래주의의 이상들은 발레에 추상적이고 기계적이며 역동성을 강조하게 되었다. 그리고 이와 비숫한 시기에 독일을 중심으로 일어난 표현주의 운동은 특히 전통적 가치를 붕괴하고 절망과 회의에 빠지게한 1차 대전이라는 시대적 상황에서 격렬한 자아 분출의 새로운 표현양식으로 등장하여 발레 예술에서 외적 형식 보다는 고통 죽음, 고독과 같은 심리적인 갈등의 내면세계를 더 중시하는 성향을 이루었다. 한편 심리적 묘사없이 순수한 움직임에 중점을 두는 신고전주의 발레는 모더니즘의 시작을 보여주던 미래주의와 협력한 발레 루스의 후기 성향을 많이 이어 받고 있으며 20세기 발레의 절반 이상을 주도하였고 원시적 모티브나 원시적 세계관 또는 총체 예술개념으로서의 원시주의는 20세기 산업 혁명과 기계문명의 발달로 인해 문명 이전의 상태로 돌아가고 싶어하는 문명인의 향수가 들어 있는 20세기 모더니즘의 발전과 함께 나타난 현상으로서 발레 예술에서 소재의 다양성과 표현범위의 확대를 가져다 주었으며 움직임에 있어서도 보다 더 자연스러운 형태를 만들어 가는데 많은 영향을 미쳤다. 이상과 같이 발레 예술에서의 미래주의, 표현주의, 신고전주의, 원시주의의 모더니즘 성향들은 크게 20세기 발레의 형식과 내용면에서 서로 대립되는 성향을 보이는데 즉, 미래주의나 신고전주의는 발레의 외적인 형식에 관심과 변화를 보인 반면, 표현주의나 원시주의는 내적인 주제와 내용면에 더 많은 관심과 변화를 보여 주었다. 이러한 성향은 20세기 외적인 형식 위주의 미국의 발레와, 개인의 내면심리에 의존해 있는 유럽의 발레를 구분짓게 하는 기준이 되었으며 이러한 발레에서 모더니즘 성향의 대립된 발전은 발레 예술이 외적 형식과 내적인 주제와 내용면에 있어 모두를 발전시키게 된 것으로 보다 완전한 발레 예술로서 그 형태를 갖추게 하였다고 볼 수 있다. 따라서 20세기 후반의 발레 예술에서는 이 두가지를 서로 절충 보완하여 어느 한쪽으로 기울어지지 않는 중용의 미를 보여주는 또다른 새로운 발레의 예술의 길을 제시하였다. 그리하여 이와같은 모더니즘의 실험적, 전위적 성향은 전통만을 고집하지 않는 진보적이고 창조적인 발레를 구축하게 하는데 지대한 영향을 미침으로 발레의 질적, 양적 성장과 발전을 가져오게 하였다.;From the· historical point of view, ballet has gone through many changes since the Renaissance times to assume a more advanced appearance of today. Particularly, modernism as the dominant literary thought of the 20th century has exerted a considerable influence on ballet to make it possible to develop to a much higher level. But modernism is not an unitary movement of art, nor a systematic single idea, it is impossible for us to define the term exactly. Only we can say that it represents the avant-garde and experimental movement of art that began to emerge from every field of art throughout the end of the 19th C. and the whole era of the 20th C. The modernism in ballet start to raise its head under the influence of the Romantic revolution of Michel Fokine in Russia who put an emphasis on the imagination and originality and was concerned much about the inner world of man. The genuine modernism in ballet, however, began in 1914 when the Ballet Russes under the command of Sergei Diagilev began to absorb the anti-naturalism and daynamism, which were the who ideologies of the futurism combined with cubism. Such ideologies of futurism have made ballet to emphasize the abstract, direct and dynamic aspects of it By these times, expressionistic movement also emerged centering around the Germany, which is another factor to start the modernism in ballet. Expressionism appeared as a new mode of expression for violent emmittance of a self under the especially depressive circumstance of the times, i.e., Worlf War I, which destroyed the traditonal values and made people desperate and skeptical. And according to this trend of expressionism, ballet began to lay much stress on the inner world of man consisted of the psychological confliects on the suffering, death, loneliness than the external form. On the otherhand, the neo-classical ballet concerned much about pure movements of body without any psychological expression has been influenced much by the late tendency of Ballet Russes when it cooperated with futurism that had brought out modernism in ballet, and it is not too much to say that the latter has led the half of the ballet of the 20th century. The concept of primitivism hasn't been clearly defined in ballet yet, but it can be understood as a phenomenon that has come forth together with the development of modernism in the 20th C. to represent the modern man's nostalgia for the pre-civilization. Therefore, its primitive motives and view of world has brought the variety of subject matter and expansion of the expressional range to ballet, and has exerted a great influence on its cultivation of natural movements of body. Thus, the modernistic tendencies of futurism, expressionism, neo-classicism and primitivism in ballet of the 20th C. emphasize the contrast between the substance and form. That is, futurism and neo-classicism show their interests in the external form and changes of. it, while expressinism and primitivism show great concern for the internal theme, subject matter and the their changes. These tendencies can be a basis for distinguishes the American ballet of the 20th C. focusing on the external form, and the European ballet dependent on the inner psychology of an individual. And the development of the contrast between the form and substance under the modernistic tendencies has brought out the whole development of external form, internal theme and substance to make ballet more complete form of art. Therefore, the ballet of the 20th C. is developing into an utterly new one which shows the virtue of the-middle-of-the road through the reciprocal supplement of the two elements mentioned above. Consequently, the modernism in ballet possesses certain virtue of the-middle-of-the-road, and exerting a great influence on the construction of the progressive ballet that won't insist only on traditions.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE