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韓國 水墨畵에 있어서 抽象的 表現에 關한 硏究

Title
韓國 水墨畵에 있어서 抽象的 表現에 關한 硏究
Other Titles
(A) Study of Abstract expression in Korean Ink Paintings
Authors
黃尹주
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 동양화과
Keywords
한국수묵화추상적 표현동양화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
現代 繪畵의 주류를 이루고 있는 것을 抽象畵라고 해도 과언이 아니라고 생각한다. 우리 마음속에 떠오르는 형태의 藝術은 모방(mimesis)이라는 일반적인 藝術의 개념, 다시 말하면 자연현상을 재현하고 객관적 실체를 '그대로 반영하는' 그러한 藝術개념이었는데, 現代 美術은 이런 관점을 단호하게 거부하는 부류의 藝術인 것이다. 때문에 많은 畵家들이 자신의 구조 언어로 繪畵世界를 구축하려고 노력해 왔으며, 이것을 하나의 이론으로 정립해 왔던것도 사실이다. 이렇게 제창된 抽象繪畵, 非對象繪畵는 20세기의 주요한 美術운동으로서 하나의 표현양식이 되어왔다. 그러므로 抽象繪畵는 어떤 作家 자신의 의식세계를 多義的 構成으로 색채와 형태의 변화를 合目的的으로 조직한 創造物로서 자체적인 독특한 세계를 현시하고 있다. 때문에 抽象繪畵는 어떤 특정한 규범으로 이해되거나 평가될 필요가 없다. 그것은 느껴져야 하며, 따라서 그것은 형태와 색의 아름다움에 대한 식별력이 있는 감상자에게 쾌감을 불러 일으킬 수 있다. 이러한 抽象의 개념은 東洋畵에서 말하는 寫意 槪念과 동화되면서 1960년대 부터 자연스럽게 우리의 표현 양식으로서 자리잡게 되었다고 할 수 있다. 瀉意는 바로 '對象을 표현하기 이전의 생각하는 마음의 뜻'을 중요시 하며 藝術의 정신적 造形理念을 말한다. 또한 墨이 갖는 含蓄性과 濃淡의 변화등의 특성은 곧 寫意的이고 抽象的인 畵面 구성에 있어서 적합하게 표현되어 왔다. 본 논문에서는 現代 韓國 水墨畵에 있어서 抽象繪畵의 맥락과 作品을 통해 전개되는 표현 양식에 대해 살펴보고자 했으며, 이것을 토대로 본인의 作品을 분석해 보고자 한다.;It is no exaggeration that the abstract painting is the mainstream in modern arts. Imitation (mimesis), the general concept regarding arts really comes to our mind in discussing arts. In other words, we are accustomed to the concept of arts which tends to be defined as an effort to represent natural phenomena and to reflect the objective reality. Modern arts squarely resists such perception. Thus, most modern artists have attempted to create their art world by constructing their own languages. Their attempt and effort have been accepted as theories. Abstract paintings created by modern artists have become expressional techniques as an important movement in the 20th-contury art . Neither the expression of representing objects nor the hint of theme was attempted in the abstract painting, which aims free spirited creativity. Abstract paintings express their unique world by using integrated colors and change of forms, so abstract paintings do not require to be understood. Abstract paintings can be only appreciated by individuals with aesthetic eyes for colors and forms The idea of abstract paintings became our own expressional techniques in harmony with the concept of "Sa-Yui(寫意)" in Oriental Paintings. "Sa-Yui" means the mental constructivism, which emphasizes the painter's inner world or mentality over the other expression of objects. Characteristics in Oriental Paintings such as condemnation of the Oriental Ink and the change of hues have been expressed appropriately in the abstract consturction. In the present study, I attempt to analyze my own works, based upon the study on expressional techniques employed in abstract works in modern Korean paintings.
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