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현행 중·고등학교 영어 교과서의 이독성 측정 분석 비교연구

Title
현행 중·고등학교 영어 교과서의 이독성 측정 분석 비교연구
Other Titles
(A) Study on the Readability of English Textbooks : Middle School English 3 and Hign School English 1
Authors
김선구
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
중고등학교영어교과서이독성영어교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최연희
Abstract
본 연구 목적은 현행 영어 교과서의 이독성을 측정, 비교, 분석하는 것이다. 이를 위하여 다섯 종류의 중학교 3학년 영어 교과서와 여덟 종류의 고등학교 1학년 영어 교과서의 독해 자료의 이독성을 타당성과 신뢰도가 있는 두 가지의 이독성 공식을 이용하여 측정하였다. 이 두 공식은 상당한 상관관계가 있음이 밝혀졌다. 분석 결과 중학교 3학년과 고등학교 1학년 각각의 영어 교과서간에는 이독성의 차이가 있었고, 중학교 3학년 영어 교과서와 고등학교 1학년 영어 교과서간에는 1학년 이상의 이독성 차이가 있었는데, 중학교 교과서가 고둥학교 교과서보다 더 어려운 경우도 있었고, 중학교 교과서보다 3학년이상 더 어려운 고등학교 교과서도 있었다. 또한 각 교과서내의 이독성에는 균등성이 없었으며 교재의 배열도 난이도에 따라 이루어지지 않았다. 이런 결과는 현행 영어 교과서가 이독성면에서 많은 문제가 있어 교과서를 통한 읽기 교육의 유용성에 문제가 있음을 나타내준다고 할 수 있다. 앞으로 개정될 영어 교과서는 난이도 조정 작업이 수반되어 효율적인 학습을 위한 교재가 되어야 할 것이다. 그리고 이 연구와 함께 교과서의 구성과 내용에 대한 연구가 이루어진다면, 효과적이고 흥미있는 교재를 선택하는데 있어 유용한 방법이 될 것이다.;The purpose of this study was to analyze the readability of the reading materials in current English textbooks. For this purpose, the readability was measured in the five kinds of the Middle School English 3 and the eight kinds of High School English I textbooks by using the two formulas -- Dale-Chall Formula and Fry Readability Graph -- that are considered valid and reliable. A significant correlation was found between the two formulas. The result of the study has shown that the level of readability varied both among the middle school textbooks and among high school textbooks. The difference of readability was more than one grade between the middle school and high school textbooks Furthermore there was a middle school textbook that was more difficult than high school texts and also a high school textbook that was far more difficult by three grades than a middle school one. Finally the level of readability was not uniform within each textbook and the order of its reading passages did not correspond to the difficulty order by readability. The findings of this study indicated that the current middle and high school English textbooks in Korea have many problems in terms of readability and consequently a question can be raised on their usefulness for the teaching of readability. When the secondary English textbooks are to be revised next, the readability of the reading passages should be controlled so that they can be more effective textbooks for reading. In addition, if studies on the organization and content of the textbooks are conducted, an effective method of selecting useful and interesting textbooks for secondary school students can be proposed that utilizes the analysis of sentential readability, as the one presented in this research.
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