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텍스트의 Sequence가 EFL 학습자의 영문 독해에 미치는 영향

Title
텍스트의 Sequence가 EFL 학습자의 영문 독해에 미치는 영향
Other Titles
(A) Study on the Effects of Textual Sequence on EFL Text Comprehension
Authors
김은영
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
텍스트SequenceEFL 학습자영문독해
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
안정헌
Abstract
본 연구의 목적은 텍스트의 sequence가 EFL 학습자인 한국 학생들의 텍스트 이해에 어떻게 영향을 미치는가를 영어 학습 정도가 우수한 집단을 실험대상으로 고찰해 보는 데 있다. 이에 본 연구에서는 대학교 1학년생과 4학년생을 연구대상으로 하고, 서사적 담화 유형의 텍스트와 설명적 담화(a, b)유형의 텍스트를 실험자료로 하여 다음과 같은 두 가지 문제를 제기하고 이를 검증했다. 첫째, 텍스트 이해에서 텍스트 sequence는 유의미한 영향을 주는가? 둘째, 위 문제의 검증 결과가 긍정적으로 나타난다면 그것은 텍스트 유형별로 차이가 나는가? 이 문제들을 검증하기 위하여 선택한 세 가지의 텍스트에 rational deletion cloze test를 실시하였고, 그 결과 처리는 t-검증, Critical Ratio(CR) 등을 이용하였다. 이상의 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 텍스트의 sequence를 뒤섞은 문맥이 주어졌을 때 양 집단 모두 평균점수가 낮아졌는데, 이로써 scrambled 문맥이 이해하기가 더 어렵다는 것을 추측해 볼 수 있으며, 텍스트 이해에서 텍스트 sequence는 유의미한 영향을 준다는 것을 알 수 있다. 둘째, 텍스트 유형별로는 sequence의 조작에 따라 평균점수의 차가 달랐으며 그 차이가 큰 순위로부터 보면 텍스트 C-> 텍스트 A-> 텍스트 B 로써, 텍스트 C, 텍스트 A는 sequence 조작으로 인한 점수차이가 유의도 0.1 % 수준에서 유의미하였으나, 텍스트 B는 큰 차이가 없었다(p>.05). 텍스트 C와 같이 담화 구성력이 강하다고 밝혀진 텍스트 유형과 서사적 담화 유형인 텍스트 A에서는 텍스트sequence가 텍스트 이해를 위해서는 간과되어서는 안 될 요인이라는 사실을 보여주고 있으며, 텍스트 B와 같이 텍스트 내에 선적 연결이 없이 단순히 사실들을 나열한 담화에서는 sequence의 제약없이도 독해가 가능하다는 것을 확인할 수 있었으나 유의도 10 %에서는 정상문과 scrambled문 사이에 독해에 있어서 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 사실은 텍스트에 따라 텍스트 sequence가 영향력을 미치는 정도가 다를 수 있으나, 여전히 독해에 중요한 영향을 미치고 있다는 사실을 뒷받침해 주고 있다. 또한 영어 학습 정도가 높을수록 sequence에 대한 민감정도가 증가하였음을 알 수 있었다. 본 실험의 결과로부터 다음과 같은 결론을 얻을 수 있는데, 이는 T. Chihara, J. 011er, K. Weaver and M. A. Chavez-011er(1977)과 J. Jonz(1989)의 연구에서 밝혀진 것과 일치한다고 볼 수 있다. 즉, 텍스트 이해에서 텍스트 sequence는 유의미한 영향을 미치며, 또한, 텍스트 유형별로 텍스트 sequence가 텍스트 이해를 제약하는 정도가 다르다는 것이다. 지금까지의 연구를 종합해 볼 때, 텍스트 이해에 있어서 독자는 텍스트를 넘어선 수사학적인 전략을 사용한다는 것과 텍스트의 수사구조가 독자로 하여금 적극적으로 의미를 추론하고 기존 지식구조에 문맥상의 정보를 통합하도록 도와준다는 것을 알 수 있다. 또한 텍스트에서 sequence라는 제약요소를 제거하였을 때는 결정적으로 독해에 영향을 주는 수사구조가 있음을 알 수 있다. 따라서 실제 영어 교육에 있어서도 문장을 단위로 한 문법 중심의 교육은 지양되어야 한다. 더 나은 텍스트 이해를 위해서, 그리고 보다 효율적인 영어 교육을 위해서 독해 및 작문 교육에서 담화문법 중심의 교육으로 전환되어야 할 것이다. 아울러 본 연구가 그러한 전환에 있어서 디딤돌이 되었으면 한다.;The purpose of this thesis is to investigate the effects of textual sequence on EFL text comprehension when read by English learners who are at the advanced level. For this purpose, subjects were randomly selected from the freshmen and seniors of a university. The test materials were one narrative and two expository texts. The following hypotheses were tested : 1. Textual Sequence significantly influences text comprehension in the EFL situation. 2. There are significant differences in the effect of text comprehension on the basis of text types. Two types of rational deletion cloze tests were administered to test the hypotheses. The first type of test was based on the scrambled passages in order to break the coherence of the text. The other was on the original passages that have textual sequence. The obtained data were analyzed and tested by t-test and Critical Ratio(CR). The obtained results are as follows : 1. The scores obtained from the scrambled passages are lower than the scores obtained from the sequential passages. This clearly shows that textual sequence has a significant effect on text comprehension. 2. According to text types, the effects of textual sequence can be different. Text A and Text C(p<.001), but not in the case of Text B(p>.05), show that textual sequence is indispensable for better text comprehension in the narrative Text A and Text C, the more tightly organized discourses, but not in Text B, which simply described facts without linear connectivity. However, Text B also shows a significant influence of textual sequence when p=0.10. Moreover, if the learners' level of English competency is higher, the strong influence of textual sequence can be noticed. From these results two conclusions, consistent with those of T. Chihara, J. Oller, K. Weaver and M. A. Chavez-Oller(1977)'s and J. Jonz(1989)'s studies, can be drawn : Firstly, textual sequence significantly influences text comprehension. Secondly, sequential constraints on comprehension can be different according to the text types. This study has shown that readers utilize the strategy based on rhetoric in comprehension, and the rhetorical structure helps readers guess the meaning of the text actively and combine textual informations with their background knowledge. It has also shown that the sequential constraint is indispensable for the comprehension of any text. Therefore. it is required that the emphasis on discourse grammar in EFL reading and writing classrooms should be stressed over the sentential grammar for a better comprehension and a more effective English education. It is hoped that this study will be a foundation for the positive change.
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