View : 1106 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이규순-
dc.contributor.author김지은-
dc.creator김지은-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:25Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:25Z-
dc.date.issued1990-
dc.identifier.otherOAK-000000017422-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197322-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000017422-
dc.description.abstract본 논문은 18세기 고전주의 시대부터 20세기 현대곡에 이르는 곡들을 다루었으며 각 작곡가의 일반적인 특징과 곡들에서 나타나는 음악적인 특징들을 연구, 분석하여 실제 연구에 있어 이해를 돕고자 한다. Wolfgang Amadeus Mozart(1756~1791)는 고전주의 시대의 작곡가로 57곡의 Concerto Aria가 있는데 대부분이 후기(Vienna 시기 : 1781~91)에 작곡되었다. Concerto Aria K.580 "Schon lacht der holde Fru¨hling"도 Vienna시기에 씌여진 곡으로 목동 Lindor를 그리는 양치기 소녀의 감정을 나타낸 것이다. ABA' 형식으로 구성되며, B 부분의 Andante는 Minor의 조성과 함께 양치기 소녀의 슬픔을 잘 표현하였다. Richard Strauss(1864∼1949)는 독일태생의 후기 낭만주의 시대의 작곡가로 많은 성악곡을 남겼다. 무명의 시인의 시에 자신의 영감과 일치시켜서 세밀히 묘사하였으며 Wagger적인 풍부한 음향과 고전의 우아함을 동시에 추구하였다. "Breit' u¨ber mein Haupt"는 전부 19마디밖에 안되는 짧은 곡이지만, 화려한 멜로디와 단순한 반주형, 곡 자체의 낭만적인 분위기로 애인에 대한 관능적인 사랑의 표현을 하고있다. "Sta¨ndchen"은 매우 부드럽고 빠른 곡으로 멜로디의 도약이 심한, 기교를 요하는 곡으로 분산화음적인 반주부는 전체를 통해 통일감있게 진행한다. "Heimliche Aufforderung"은 잦은 전조가 특징이며 반주부의 아치형의 분산화음은 화려한 분위기를 자아낸다. Hans Pfitzner(1859~1949)는 Richard Strauss와 동시대의 작곡가로 매우 간결하고 전통적인 형식을 띠고있다. 그의 작품 "Venus Mater" op.11, No.4는 인생, 자연, 꿈 등을 어머니의 사랑에 비추어 찬양하는 내용이고, "Sonst" op.15, No.4는 Chloe¨와 기사가 서로 사랑하게 되는 로맨틱한 내용이다. 이 두 곡은 모두 반주부의 중요성이 확대되었으며, 조성과 템포가 자주 변하여 극적인 효과를 주고 있다. Samuel Barber(1910~1981)는 20세기 미국의 작곡가로 신 낭만주의에 속하는 사람이다. 그는 가사의 수준이 매우 높고 방식은 고전적인 것과 현대적인 것을 조화시켰다. 그의 연가곡 "Hermit Songs" op.29는 8∼13세기 아일랜드의 수도승들과 학자들이 쓴 작자미상의 시들을 현대어로 번역하여 곡을 붙인 것이다. 주제는 대부분 종교와 자연에 대한 내용들이다. 시의 운을 맞추기위해 박자표시를 전혀하지 않았으며, 반주는 액센트의 이동으로 Polyrhythm의 효과를 주었다. 동형진행이 많으며 5음 음계와 교회선법도 사용되었다. 필자는 충 10곡의 연가곡중 1∼6곡까지만 연구하였다. Claude Debussy(1862~1918)는 프랑스의 인상주의 작곡가로서 풍부한 화성과 음색을 통한 은근한 암시와 모호한 분위기를 사용하였다. 교회선법과 온음음계, 5음음계를 사용하였으며, 리듬은 액센트를 이용하여 화성의 색체화를 이루었다. 그의 4곡으로 된 "Quatre chansons de Jeunesse"는 상징주의 시인의 시에 곡을 붙인 것으로 인간 내면의 심상을 표현하고 있다. 이 곡들은 음역이 넓고 높은 것이 특징이며 많은 임시표와 선법들이 조성감을 흐리고 있다.;This study is treating the songs from the classical era of 18th century to the modern songs of 20th century, and is to try to help the understanding in the practical performance by studying and analyzing the general characteristics of each composer and the musical characteristics emerging in the songs. Wolfgang Amadeus Mozart composed Concerto Aria of 57 songs as a composer of classical era. The most of them were composed i n the latter period (Vienna era: 1781-1791). Concerto Aria K. 580 "Schon lacht der holde Fru"hling" is the song which expressed the feeling of shepherd maiden who loves for the shepherd boy, Lindor as the song composed in Vienna Era also. It is composed of ABA' form, and Andante of B part expressed the sorrow of shepherd maiden all the more, with the formation of Minor. Richard Strauss(1864-1949) handed down many pieces of Art Songs as a composer of late romanticism era who had been born in Germany. He described even the poems of nameless poets minutely by selecting what is in accord with his own inspiration. He pursued Wagner-like rich sound and the classical elegance simultaneously. "Breit uber mein Haupt" is the short song which is composed of only 19 bars, but it is expressing the sensual love toward the lover with the gorgeous melody, simple accompaniment form and romantic atmosphere of the song itself. As for "Sta"ndchen", the arpeggio-like accompaniment part is progressing with unific sense through the whole as a very soft and fast song of which the jump of melody requires the intense technique. As for "Heimliche Aufforderung", frequent Modulation is its feature, and the arch type of Arpeggio of accompaniment part produces a gorgeous atmosphere. Hans Pfitzner (1869-1949) is showing the very concise and traditional style as a contemporary composer with Richard Strauss. His work "Venus Mater" Op.11, No.4 is the contents praising life, nature and dream etc, in the light of love of mother, and "Sonst" Op.15, No.4 is the romantic contents that Chloe" and cavalier get to love mutually. In these two songs, the importance of accompaniment was expanded, and the frequent change of Tonality and tempo shows the dramatic effect. Samuel Barber (1910-1981) is the person who belongs to Neo-romanticism as the American composer of 20th century. The level of his words is very high, and classical and modern things were harmonized in the church made. His song cycle "Hermit Songs" is what set the anonymous poems written by the monks and scholars of Ireland of 8-13 C which were translated with modern language to music. The theme is the contents about religion and nature mainly. The demonstration of rhythm was not made at all, as to rhythme the lines, and the accompaniment had an effect of polyrhythm with the movement of accent. And there are many sequences in it, and Pentatonic Scale and Mode were used. Author studied only 1-6 songs among the total 10 song cycle. Claude Debussy used quiet suggestion and obscure atmosphere through the Mode, righ harmony and tone color as the French impressionism composer. Whole-tone Scale and Pentatonic Scale were used, and the rhythm formed making the harmony into color with the movement of accent. His "Quatre Chansons de Jeunesse" composed of 4 songs is expressing the image of human inside as what set the poems of symbolism poets to music. As for these songs, wide and high vocal line is their feaures, and many tentative marks and modes are making the Tonality sense obscure.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅳ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. W. A. Mozart의 Concerto Aria K.580 "Schon lacht der holde Fru¨hling" = 3 A. Concerto Aria = 3 B. 악곡 내용 = 4 Ⅲ. R. Strauss의 가곡 "Breit´ u¨ber mein Haupt", "Sta¨ndchen", "Heimliche Aufforderung" = 8 A. R. Strauss 가곡의 일반적 특징 = 8 B. 악곡 내용 = 9 Ⅳ. H. Pfitzner의 "Venus Mater" op.11, No.4와 "Sonst" op.15, No.4 = 16 A. H. Pfitzner 가곡의 일반적 특징 = 16 B. 악곡 내용 = 16 Ⅴ. S. Barber의 연가곡 "Hermit Songs" op.29 중의 1 ∼ 6번 = 22 A. S. Barber 가곡의 일반적 특징 = 22 B. 악곡 내용 = 22 Ⅵ. C. Debussy의 가곡 "Quatre Chansons de Jeunesse" = 34 A. C. Debussy 가곡의 일반적 특징 = 34 B. 악곡 내용 = 35 Ⅶ. 결론 = 44 참고문헌 = 46 부록 = 48 ABSTRACT = 60-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1469506 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject졸업연주회-
dc.subject프로그램-
dc.subjectMozart-
dc.subjectStrauss-
dc.subjectPfitzner-
dc.subjectBarber-
dc.subjectDebussy-
dc.subject성악작품-
dc.title졸업연주회 프로그램을 중심으로 한 W.A. Mozart, R.Strauss, H.Pfitzner, S.Barber, C. Debussy의 성악작품에 대한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the Vocal Music of W.A. Mozart, R.Strauss, H.Pfitzner, S.Barber, C. Debussy-
dc.format.page70 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학과-
dc.date.awarded1991. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE