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기독교의 예배무용에 관한 연구

Title
기독교의 예배무용에 관한 연구
Other Titles
STUDY ON CHRISTIAN WORSHIP DANCE
Authors
宋有順
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
기독교예배무용공동체적인 예배
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
서광선
Abstract
This paper is the Study on Worship Dance as a means of giving praise unto God and a confession of faith in Him. Worship Dance contributes to the purpose and meaning of worship as it is a worship with the movement of one's body, dance. Therefore, since worship dance has it's basis on the definition "Worship is to give respect and hightest value to God." It is not a program to show or to be praised but understed an act of sacrificing oneself through the movement of his body. The representative Biblical term for worship prosqueneo (προσκυνξ'ω), a Hellenic word, means 'to bow down' or 'to kiss (one's him)'. In this way, worship is described as the movement and pose of body and the word itself suggest the origin and feasivility of worship dance. One of the distinct characteristic of christian worship which characterize christianity from other religion lies to the fact that christianity is the religion of salvation. The old Testament's typical event of Salvation is Exodus where Islialitetes rejoiced and celebrated the salvation from Egypt with dancing. After New Testament's days, today's christian centers on the faith of salvation, Through the event, Jesus Christ's death on the cross and resurrection. In this way, throughout The Old and New Testaments Christian Worship has the elements related to celebrating salvation. By the way, the characteristics of dance are always essentially related to joy and celebration, and dance is a proper way of celebration. Therefore, it is found in the Bible that dance was naturally used as a means in celebrating worship. Theologians have defined Christian Worship as a mutual conversational fellowship between God of revelation and believers in response. Considering that Christian Faith is the personal relationship in which all the emotions are exchanged between God and His people, it can be said that dance is a very necessary and appropriate means of worship for a believers to express their emotions and their belief in God toward God. In the Bible, there are accounts of worshippers who danced their praise to God, and furthermore, strong encouragements to do so. Arrangement according to the subject informs variety of worship dancing, and gives biblical justification, purpose and kinds of church dancing. However, until the fifth century dancing as a means of praise unto God was allowed in the church. After Middle Ages, church dancing has met a period of darkness because of the influence of Plato's philosophy of Dualism, the heresy of Gnosticism, and the Dance of Death. However, by the appearance of Shaker believers who used to praise sincerely with dancing in eighteenth century, church dancing has begun to face a turning point. By the way, the Charismatic Renewal Movements in both Great Britain and the United States greatly affected the long-forbidden church dance of late 1960's and early 1970's in its restoration. Church dance which even today continues to progress toward full restoration. Having been transmitted to Korean churches in late 1980's dance is today being recognized and received as one method of worship in the service. This practice seems to be spreading. As the Bible strongly encourages, "Let everything that has breath praise the Lord' for sure, dancing can be a right element of worship, and a way of praise for christian.;본 논문은 표현 양식인 무용이 기독교 가운데서 크리스챤들의 신앙 고백과 하나님을 찬양하는 수단으로 사용되는 예배 무용(Worship Dance)에 관한 연구이다. 예배 무용은 신체의 움직임 즉 무용을 수단으로 하는 예배이기 때문에 예배의 목적과 의미에 그 뜻을 함께 한다. 그래서 예배 무용은 '예배는 하나님께 존경과 최상의 가치를 드리는 것'이라는 의미에 기초를 두기 때문에 보이거나 찬사를 받기 위한 프로그램이 아니라 '몸의 움직임을 통해 하나님께 자신을 헌납하는 행위'로 이해되어진다. 성서에 나오는 예배라는 용어 중 대표적인 단어로 프로스퀘네오라는 헬라어가 사용되는데 존경의 표시로 '절하다', '(손에)입맞추다', '납작하게 엎드리다'라는 뜻을 지닌다. 이와 같이 예배는 신체의 움직임과 자세로 그 의미를 묘사하고 있어 어휘 자체에서부터 예배 무용의 근원과 가능성을 제시하고 있다. 기독교 예배의 특징 중에 특별히 다른 종교와 구별되는 것이 있는데 그것은 곧 구원의 종교라는 점이다. 구약의 대표적인 구속의 사건은 출애굽의 사건으로 이스라엘 백성들은 춤추며 애굽에서의 구출을 기뻐하고 축하했다. 신약 이후 오늘날의 기독교는 예수 그리스들의 십자가 그리고 부활이라는 사건을 통한 구속의 신앙을 핵심으로 여기고 있다. 이와 같이 구약과 신약에 걸쳐 기독교 예배는 구원과 관련된 축제적인 요소를 지니고 있고 반면에 무용의 성격은 본질적으로 언제나 기쁨과 축제에 관련되어 있어 축하의 수단으로 적절하기 때문에 성경에는 무용이 축제적인 예배에 축하의 수단으로 자연스럽게 사용된 것을 찾아볼 수 있다. 또한 신학자들은 기독교 예배를 "계시하시는 하나님과 그에 반응하는 성도들의 쌍방간의 대화"로 정의하는데 흔히 '무용을 사상과 감정을 몸의 움직임을 통해 표현하는 예술 양식'으로 규정하는 것을 고려할 때 기독교인들이 하나님을 향해 전인격적으로 반응하고 그들의 감정과 신앙심을 표현하기 위한 필요하고 적절한 예배 수단이 될 수 있다. 성경에는 무용으로 찬양하는 것을 적극적으로 권할 뿐 아니라 실제로 춤추며 찬양하는 사람들에 대한 기록이 있다. 그것을 주제별로 분류해 보면 예배 무용이 다양한 것을 알 수가 있는데 이것은 예배 무용에 대해 성서적인 합법성을 제공하고 오늘날의 교회가 춤추며 찬양할 이유가 무엇인가 하는 예배 무용의 목적과 다양성을 제시해준다. 이렇게 하나님을 찬양하는 수단으로서 무용은 신약 시대 이후 5세기 초까지 교회 안에서 실행되어 왔으나 중세 이후 육체를 경멸하는 이원론과 영지 주의의 영향과 광적인 죽음의 춤의 유행 등으로 교회의 무용은 오랫동안 암흑기를 맞이한다. 그러나 18세기에 순수하게 춤추며 하나님을 찬양하는 Shaker교도들의 등장으로 예배 무용은 전환기를 맞이한다. 그리고 영국과 미국에는 1960년대 후반부터 70년대 전반에 걸친 카리스마적인 갱신운동^(1)(Charismatic Renewal Movement)이 금지된 교회의 무용에 크게 영향을 미치기 시작하여 오늘날까지 그 회복이 진행되고 있다. 그리고 이 영향은 80년대 후반부터 오늘의 한국 교회에서도 예배의 한 방법으로 인식되고 수용되면서 점차 확산되어 가고 있는 추세이다. 확실히 성경에서 "모든 성도들 곧 호흡이 있는 모든 자들이 춤추며 여호와를 찬양하라" 고 적극적으로 권면한 것처럼 무용은 성서적으로 정당한 예배의 요소로서 기독교인들이 하나님을 즐거워하며 찬양하는 보다 표현적이고 적극적인 예배의 방법인 것이다.
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일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
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