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자음강도이론과 영어자음동화

Title
자음강도이론과 영어자음동화
Other Titles
Consonantal Strength Gierarchies and Assimilations in English
Authors
문순단
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
자음강도이론영어자음동화
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
유진형
Abstract
Assimilation is a wide spread phenomenon in everyday speech, but it is optional, not obligatory since it usually occurs in allegro speech rather than andante pronunciation. But we can predict its direction when it does take place. The purpose of this thesis is to establish proper relative phonological strength hierarchies to describe the consonantal assimilations of the English language and to find out the directionality of assimilation. The point of assimilation according to the relative phonological strength hierarchy is that when two adjacent consonants undergo assimilation the stronger consonant will dominate the weaker one. Relative phonological strength refers not to the absolute phonetic strength of consonants but to the relation between the consonants in a phonological system. Thus the phonological strength hierarchy can be language-specific as every language has its own sound pattern. On the basis of the existing consonantal hierarchies and the syllable structure the new English-specific relative strength hierarchies are set up thentatively to explain the consonantal assimilation of the English language. That is the consonantal strength hierarchies(according to the place of articulation the manner of articulation and voicing respectively) and a syllable positional hierarchy are established as important hypotheses for explaining the English assimilation phenomena. The English assimilatory processes to be explained by those two kinds of hierarchies are classified into three dimensions such as place assimilation manner assimilation and voice assimilation. The basic theory of those strength hierarchies is as follows : 1. The stronger consonants In the stronger position influence the weaker consonants in the weaker position, and the weaker consonants in the weaker position are assimilated to the stronger consonants in the stronger position. 2. If there is a strength conflict between the consonantal strength hierarchies and the syllable positional hierarchy, that is, if the strength of consonantal hierarchies runs counter to that of syllable-positional hierarchy, no assimilation takes place. Those strength hierarchies are adequately applied to the English assimilatory data. The adequacy of those newly established English-specific strength hierarchies are well demonstrated through the application of them to the practical English assimilatory data. Thus the direction of English consonantal assimilation is proved to follow those hierarchies I established for the English language.;문법자료 안에 깊이 숨어있는 언어의 기본원리와 체계를 확고히 수립함으로써 인간의 언어능력을 모색하고 언어의 본질을 파악하는 것이 음운론을 연구하는 하나의 중요한 목적이다. 이러한 관점에서 영어에서 가장 광범위한 음변화로 알려진 동화현상의 음운론적 고찰은 언어학적으로 매우 의의있는 연구라 할 수 있다. 이러한 동화현상은 전통적인 순수한 음성학적 설명만으로 기술될 수 없는 동화의 방향성(directionality)과 같은 문제를 갖고 있다. 1970년대의 Theo Vennemann, James Foley, Jorge Hankamer and Judith Aissen등의 자연생성 음운학자들이 여러 음운현상을 설명하기 위해 추상적 음운론적 강도위계의 필요성을 주장하였다. 그러나 그들이 세운 음운강도위계들은 대부분 영어이외의 언어를 대상으로 하였고 제각기 다른 근거위에서 설정되어 영어의 음운현상을 설명하는 데는 부적당하다. 상대적인 추상적 음운강도란 분절음의 절대적인 음성적강도를 지칭하는 것이 아니라 어떤 음운체계 내에서의 분절음들 사이의 관계를 나타내는 것이기 때문에 언어마다 다를 수 있다. 그래서 본 논문에서는 조음위치, 조음양식등의 자음강도 위계와 음절위치 강도위계, 유무성에 따른 성의 강도위계를 설정하여 영어 동화현상을 설명하고 그 방향성을 알아 보고자 하였다.
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교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
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