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텔레비젼 스포츠프로그램과 수용태도의 계발효과에 관한 연구

Title
텔레비젼 스포츠프로그램과 수용태도의 계발효과에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Relationship of the Cultivation Effect between Television Sports Programs Viewing and Change of Attitude Towards the Sports
Authors
조사라
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 체육학과
Keywords
텔레비젼스포츠프로그램수용태도
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
시청자들이 텔레비전과 함께 생활하는 시간이 많을 수록 사회적 현실의 인식에 있어 텔레비전 메세지에 반영된 세계와 유사한 인식을 하게 된다는 것이 Gerbner의 문화계발 이론의 핵심이다. 계발효과의 기본적인 이론적 전제는 메세지의 획일성과 비선택적 의례적인 텔레비전 시청을 가정하여 두개의 변수, 즉 전체 텔레비전 시청량과 계발과의 관심을 두었다. 그러나 Hawkins와 Pingree(1981)는 계발과정은 하나의 학습과정이며 프로그램의 이해도나 주목도, 텔레비전 묘사로부터 추론 할 수 있는 능력에 달려 있다고 설명하고 있다. Rodney Carveth와 Alison Alexander(1985)는 시청동기와 텔레비전 노출, 계발효과간의 관계를 분석한 결과 시청동기와 계발효과간에 관계가 있음을 발견하였다. 텔레비전의 계발효과는 프로그램의 종류에 따라서 그리고 시청자들의 여러 다양한 양태에 따라서 다르게 나타났다. 따라서 계발효과를 측정함에 있어서 매개변인이 계발효과를 더 잘 설명한다고 주장한다. 본 연구에서는 기존의 계발효과이론의 연구 결과를 기초로 그리고 매개변인의 영향을 고려하여 시청자들의 텔레비전 스포츠프로그램에 대한 노출이 수용태도 계발에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 스포츠프로그램에 대한 노출 변인은 시청량과 시청유형 변인으로 현실감, 심취도, 주목도, 시청동기 등과 같은 변인이 수용태도 계발을 얼마나 설명하는지 검증하고자 하였다. 본 연구에서는 다음과 같은 2가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 텔레비전 스포츠프로그램의 시청량과 청소년들의 수용태도와는 어떠한 관계가 있는가? 둘째, 텔레비전 스포츠프로그램의 시청유형과 청소년들의 수용태도와는 어떠한 관계가 있는가? 위와같은 연구문제들은 기존이론과 선행연구 결과를 중심으로 이론적 구조를 정립한뒤 연구가설로서 체계화 하였다. 연구가설을 검증하기 위하여 서울시내 4개교 중고등학교 학생들을 대상으로 1993년 3월 19일 부터 4월 1일에 걸쳐 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료를 가지고 요인분석, 빈도분석, 평균차이검증, 범주형데이타분석(categorical data analysis), 단계별 중다 회귀분석(stepwise multiple regression) 등의 분석방법을 사용하였다. 이상의 연구 방법과 절차를 통해 연구가설을 중심으로 얻어진 검증 결과를 소개하면 다음과 같다. 첫째, 인구사회학적 변인에서는 여학생보다는 남학생이, 가계수입이 낮을수록 중시청자 집단이 많았으며, 텔레비전 스포츠프로그램 시청량은 수용태도 계발에 영향을 미친다. 둘째, 시청유형은 수용태도에 영향을 미친다. 구체적으로 현실감과 심취도는 수용태도에 커다란 영향을 미치며 주목도의 시청태도요인이 수용태도와 관련이 있는 것으로 나타났다. 시청동기의 요인은 수용태도에 영향을 미친다.;Cultivation theory assumes that the more time people spend living in the world of television, the more similar their perceptions of social reality to television depiction, so television in modern society makes specific contribution to viewers' conceptions of social reality. George Gerbner and his colleguer who developed a cultivation theorey have provided empirical evidence of ability of television to cultivate various beliefs and images in heavy viewer. This study assumes that television sports programs also have a certain degree of influence on the change of attitude towards the sport. Thus, the purpose of this study is to explain the relationship between tetevision sports programs viewing and change of attitude on the sport reality from the cultivation theory. According to the purpose of this research, more specifically two major questions are raised : (1) the relationship between the amount of time spent for watching televion sports programs and change of attitude, (2) the relationship between the television sports programs viewing patterns which are made up of the perceived reality, the degree of involvement, viewing attention and viewing motivation and change of attitude on the sport realities. The subjects were 510 adolescents selected from 2 middle schools and 2 high schools in Seoul. From March 19th to April 1st of 1993, self-administered questionaries were distributed. To test tlte hypotheses, such statistical procedures as frequency distribution, factor analysis, and stepwise multiple regression were used. Based upon the results of the study, the following conclusions appear warrented : 1. As hypothesized the amount of time spent for watching television sports programs was statistically significant on the change of attitude towards the sport. 2. As hypothesized television sports programs viewing patterns which consist of the perseived reality, the degree of involvement, viewing attention, and viewing motivation were statistically significant on the change of attitude towards the sport.
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