View : 84 Download: 0

L. V. Beethoven의 Piano Sonata op.28 과 C. Debussy의 Estampes의 연구

Title
L. V. Beethoven의 Piano Sonata op.28 과 C. Debussy의 Estampes의 연구
Other Titles
(A) Study on L. V. Beethoven's Piano Sonata op.28 and C. Debussy's Estampes
Authors
김은영
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
L. V. BeethovenPiano SonataC. DebussyEstampes
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
함영림
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업 연주회(1990년 11월 19일)의 연주 곡목중 L.V.Beethoven의 Piano Sonata op.28과 C.Debussy의 Estampes에 대하여 연구한 것이다. L.V.Beethoven의 Piano Sonata op.28은 초기에서 중기로 넘어 가는 과도기의 작품으로 '전원'이라 불리며, 전형적인 4악장으로 구성되어 있다. 1악장은 Sonata 형식으로 제시부의 제1주제가 연타되는 D지속음위로 펼쳐지며, 주제를 Octave나 전조를 통하여 반복하는 기법을 사용하였다. 2악장은 d단조, 복합 3부형식으로 A음의 지속음이 나타나며, 주제가 반복시에는 변주되어 진행된다. 3악장은 3부형식의 Scherzo로서 관계 단조인 b단조의 Trio를 갖는다. Rondo Sonata 형식인 4악장은 악장전반을 걸쳐 □리듬이 지속적으로 전개되며, Coda부분에서 클라이막스를 이루는 것이 특징이다. 전 악장의 조성은 1,3,4악장이 D장조, 2악장이 d단조로 으뜸음이 동일한 D음으로 구성되며, 악장전체에 많은 지속음이 사용되어 각 악장사이의 밀접한 연관성을 갖는다. C.Debussy는 인상주의 작곡가로서 암시적이고, 표제적이며 분위기 묘사적인 작품을 즐겨 작곡하였다. Estampes는 즉흥적인 성격을 띤 3개의 곡으로 구성된다. 각 곡의 형식은 3부형식(A-B-A')이며, 주요 화음을 강조하거나 중요한 음을 Pedal point로 사요하여 기본 조성을 유지하고 있다. 제1곡 Pagodes는 동양적인 5음 음계와 2도구성화음이 자주 사용된다. 짧은 도입부를 가지며 지속음, Bass에 Ostinato의 사용과 더불어 중음 정, 선법, 잦은 전조가 나타난다. 제2곡 La Soire´e dans Grenade는 Habanera리듬을 사용하여 스페인적인 분위기를 나타내며, 캐스터 네츠리듬사용, 3단 5선으로 보게 된 보표가 특징적이다. 마지막곡인 Jardins sous la Pluie는 프량스 동요가 사용되며, 빗방울이 떨어 지는 모습을 잘 묘사하고 있다.;This thesis contains an analysis of the musical form and style of the piano works that were presented in the recital (19th november, 1990) for graduate. The works analysed are L.V Beethoven's Piano Sonata Op.28 and C.Debussy's Estampes. Beethoven's Sonata Op.28 which belongs to his transition period from the first to the second has four movements, a typical Sonata form. The first movement is Sonata form. The them Ⅰ of exposition develops on the continuous D Pedal Point, and them Ⅱ uses technique repeating through Octave and modulation. The second movement, a complex three-part form in d minor, shows pedal point of 'A'. In case it is repeated, the them proceeds with variations. The third movement, scherzo of three-part form, has Trio part of relation minor, b minor. In the fourth movement, Rondo Sonata form, rhythm develops continuously and coda makes a Climax of this work. C. Debussy, an impressionist, composed mainly an allusive, thematic, and mood-descriptive work. Debussy's Estampes consists of three pieces characterized by impromptu. Each form is three parts form (A-B-A'). The basic formation is kept by emphasizing principle harmony or using an important tone as pedal point. Pagodes employs oriental pentatonic scale and whole-tone scale A brief introduction, Pedal Point, augmented intervals, made, frequent modulation appear in this piece. La soiree dans Grenade shows Spanish atmosphere by using Havanere rhythm. Here, chord, castanet rhythm, and Trifle Staffs notation can be seen. Jardins sous la pluie uses French rhymes and descrives raindrops well.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE