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직선에 의한 기하학적 형태에 관한 연구

Title
직선에 의한 기하학적 형태에 관한 연구
Authors
박지현
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 섬유예술학과
Keywords
직선기하학Tapestry
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성옥희
Abstract
The field modern art points to the synethetic art and has varied in the international epoch that spread to the whole world through the demand of mass Production, the development of new technology and the expansion of information. The development of science in the 20C especially raised the aesthetic sense at the new geonetrical abstract form meant mechanical move. Abstract started as a avand-trend which pursued the extinction of the object and reached the stage that expressed the concrete factors composing picture at last. So we found that abstract art includes the delicate and profound inside world. The purpose of this study is to research the geometrical formation of tapestry through the variation of verticalness, horizon and slash direction in expression of image, change, move that touched through the arranged and repeated tree. The theoretical study examines the Mondrian's pure formation according to the concept and array of geometrical formation and the Malevitch's geometric supremacy and formation expressed intapestry. Also the study analyzes visual and perceptual charater depicted by the self expression with the vertical composition among the geometrical abstract formation on the formative view. The process of my works depicted vertical arrangement of trees, horizortal composition of the skyline, slash shadow space by light with techniques like weaving, slit, boundweave, interlock. Through this study, as the expression of linear form in the geometric abstraction tapestry was suitable for the linear expression and gave the density of the systemafic form. Because it was effective to express the form of orderly and repeative rythme by boundweave and slit.;현대 예술분야는 대량생산의 요구와 첨단기술의 발전, 정보화의 촉진과 확대를 통해 지구 전체로 확산되고 있는 국제화 시대 속에서 종합예술을 지향하며 다변화되고 있다. 특히 20C의 과학의 발달은 기계적인 움직임이라는 새로운 기하학적 추상형태의 미적 감각을 대두시켰다. 추상은 대상의 소멸을 추구하는 하나의 전위적 경향으로 출발하여 마침내는 화면을 구성하는 구체적 요소들을 표명하는 데까지 이르렀다. 따라서 추상미술 속에는 보다 미묘하고 심오한 내면세계를 함축하고 있다는 사실을 발견하게 되었다. 본 연구는 질서정연하게 수직으로 반복, 배열되어 있는 나무에서 느낀 이미지, 변화, 움직임을 표현하는 데 있어서 직선을 중심으로 수직 수평·사선 방향의 변화를 통한 타피스트리의 기하학적 형태의 조형성을 연구하는 데 목적을 두었다. 이론적 연구방법으로는 국내외의 문헌조사를 중심으로 기하학적 형태의 개념과 전개에 따른 몬드리안(Mondrian)의 기하학적 순수조형성과 말레비치(Malevitch)의 기하학적 순수절대성을 살펴보고, 섬유직물에 표현된 직선에 의한 기하학적 형태를 표현양식에 따른 분류로 나누어 직물작품을 분석하였다. 작품제작에 있어서는 나무의 수직배열과 지평선의 수정구도, 빛에 의한 사선 및 그림자와 공간을 평직, Slit, Boundweave, Interlock 기법을 사용하여 표현하였다. 이러한 연구과정을 통하여 기하학적 추상형태중, 직선의 조형표현에 있어서 타피스트리는 Boundweave, slit에 의한 표현이 질서정연하고 반복적인 리듬의 조형성을 표현하는 데 효과적이고 직선의 표현에 적합하였으며, 이를 통해 조직형성의 밀도감을 가져오고자 하였다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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