View : 926 Download: 0

Beethoven Cello Sonata No.4, Op. 102 Hindemith Solo Sonata No. 3, Op. 25 에 대한 소고

Title
Beethoven Cello Sonata No.4, Op. 102 Hindemith Solo Sonata No. 3, Op. 25 에 대한 소고
Other Titles
(A) Study on Beethoven Cello Sonata No. 4, Op. 102 and Hindemith Solo Sonata No. 3, Op. 25 : Based upon graduate recital programs
Authors
송미경
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
BeethovenCello SonataHindemithSolo Sonata
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이귀자
Abstract
본 논문은 석사과정 이수를 위한 졸업 연주 곡목인 L.V.Beethoven Sonata No.4와 P.Hindemith Solo Sonata No.3에 대하여 여러 문헌을 통하여 작품의 역사적 배경과 이론적 분석 및 곡의 내용과 구조적인 면을 연구한 것이다. Beethoven의 Cello Sonata NO.4는 2악장으로 구성되어 있으며, 두 악장 모두 C장조로 되어 있다. 1악장은 Sonata형식으로 느린 서주부와 제시부, 발전부, 재현부로 구성되어 있고, 2악장은 rondo형식이며, A - B - A'로 나눌 수 있다. 이 작품은 후기에 씌어진 작품으로 첼로의 서정성과 기교적인 면을 취하고 cello와 piano의 대등한 관계를 유지하였다. Hindemith Solo Sonata No.3은 단 하나뿐인 무반주 cello를 위한 sonata로써 5악장으로 구성되어 있고 3악장에만 박자가 표시되어 있는 것이 특징이다. 각 악장이 rondo형식 또는 3부형식으로 구성되어 있다. 1악장은 rondo형식으로 A - B - A' - B' - A"로 나뉜다. 2악장, 3악장 그리고 4악장은 A - B - A'의 3부분으로 나뉘며 5악장은 A - A'로 나뉜다.;This paper is the study of the recital programs, L.v. Beethoven Cello Sonata No. 4, Op. 102 and P. Hindemith Solo Sonata No. 3, Op, 25, which I presented preparing for the M.M. degree at the close of my postgraduate course. The study includes a brief description of historical background of each work through a large literature cited and analyzed the content and structure of each work. The Cello Sonata No. 4 composed by Beethoven consists of two movements and the tonality of each movement is all C Major. The first movement is a sonata form and composed of Andante introduction, development, and recapitulation. The second movement is a rondo form and is devided into A-B-A'. In this work, written in the later period. Beethoven emphasized the lyrical and technical aspect and maintained the equal relations between the cello and the piano. Hindemith's Solo Sonata No. 3, the only sonata for cello unaccompanied is composed of five movements and it's main characteristic is that the meter is marked only in the third movement. Each movement consists of a rondo form or a three-part form. The first movement consists of rondo form and is devided into A-B-A'-B'-A". The second, the third and the forth movements are all devided into three-parts, A-B-A' and the fifth movement is devided into A-A'.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE