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한국과 중국의 중·고등학교 물리교과서의 비교 및 분석

Title
한국과 중국의 중·고등학교 물리교과서의 비교 및 분석
Other Titles
COMPARTIVE ANALYSIS OF MIDDLE·HIGH SCHOOL PHYSICS TEXTBOOKS BEWEEN KOREA AND CHINA : by analytical method of Chiappetta
Authors
朴惠媛
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 과학교육전공물리교육분야
Keywords
한국중국중·고등학교물리교과서Chiappetta
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김성원
Abstract
본 논문은 제 5차 교육 과정에 따라 이루어진 한국의 중·고등학교 물리 교과서와 중국의 중·고등학교 물리 교과서의 교육 목표, 단원 구성을 비교하였다. 그리고, 1991년에 Chiappetta와 Sethna, Fillman이 교과서 내용 및 교과서에 포함되어 있는 자료들을 분석하여 미국 내의 7종의 화학 교과서를 비교한 논문을 바탕으로, 한국과 중국의 중·고등학교 교과서 내용과 자료들을 분석, 비교하였다. 비교해 본 결과 본 연구에서 발견한 주요내용은 다음과 갈다. 1. 교육 목표는 양국이 비슷하지만, 중국은 과학 지식을 실제로 이용하는 면도 강조하였다. 2. 내용은 4개의 범주(지식, 탐구성, 사고하는 방법, 과학-기술-사회의 상호작용(STS))로 분석하였는데, 한국 교과서에서는 기술, 사회 부분은 『기술』이란 교과서가 따로 마련되어 있어서, 과학 교과서에는 STS에 해당되는 내용이 거의 없었다. 중국은 사고하는 방법에 관한 내용이 약간 부족하였다. 3. 단원 구성은 한국은 「힘,운동,에너지」 영역이 가장 많은데 비해, 중국은 고등학교에 올라가면서 「전자기」 영역이 더 많아짐을 알 수 있었다. 중·고등학교 모두 교과서의 전체 단원수와 지면수는 중국이 훨씬 많았고, 단원마다 포함되어있는 주요 단어의 수는 고등학교의 경우에 한국이 많았다. 중국은 물리 과목에 대한 시수 배정 또한 많음을 알 수 있었다. 4. 그림, 도표, 질문 등의 학습 보조 자료의 수 분석 결과, 그림과 도표는 중·고등학교 모두 한국이 3-4개 정도 씩 많았고, 단원 중의 문제는 중국이 5-8개 가량 많았다. 단원끝의 연습문제 수는 중국의 고등학교에서 두드러지게 많게 나타났다.;This study compares the purpose of physics education and the chapter composition between the Korea middle school and high school physics textbooks by the fifth education curriculum and that of China. The contents and material of the middle school and high school textbooks of Korea and China are analyzed and compared based on the study of chiappetta, Sethna and Fillman(l991), -An analysis of high school chemistry textbooks and expository learning aids, The results summerizes as follows 1. The purpose of education was similar. But the Chinese emphasized on the practical usage of the scientific facts. 2. The contents are analyzed in the 4 categories . Contents by STS could be scarcely found in Korean textbooks, Chinese textbooks lack a little of contents by investigative native. The contents of the two country's chemical textbooks were similar. 3. Regarding the chapters and the pages of the textbooks both of middle school and high school. Chinese textbooks had a lot more than Korean's textbooks. But, there are more physics classes in China. In Korean high school textbooks there was more major vocabulary terms, In Korean textbooks, 'Dynamics, takes the biggest part in the chapter composition. Chapters on 'Electro magnetics,, due to its practical use, was the biggest part of the Chinese high school textbook. 4 . Korean textbooks of both middle school and high school had 3-4 more question per chapter, Exercises at the endof each chapter appeared more in Chinese high school textbooks.
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