View : 723 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor최연희-
dc.contributor.author오미정-
dc.creator오미정-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:17Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:17Z-
dc.date.issued1991-
dc.identifier.otherOAK-000000017817-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197248-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000017817-
dc.description.abstract본 논문의 목적은 영어독해지도의 독해선행활동 중 독해선행질문이 학습자의 독해도 향상에 미치는 영향과, 영어 독해능력에 따라 상, 중, 하로 나누어진 집단에게 미치는 효과의 정도를 알아보는 데 있다. 이를 위하여 본 연구는 중학교 3학년생을 연구대상으로 하여 다음과 같은 두 가지 가설을 설정하고 이를 검증했다. 첫째, 독해선행질문이 제시되는 실험집단과 그렇지 않은 통제집단의 독해시험 결과에 의미있는 차이가 없다. 둘째, 실험집단과 통제집단을 독해능력에 따라 각 각 상, 중, 하로 나누어 비교할 때 독해시험 결과에 의미있는 차이가 없다. 이상의 가설을 검증해 보기 위하여 실험집단에게만 독해하기 전에 독해선행질문이 제시되었으며, 독해 후에는 동일한 독해도 평가문제가 실험집단, 통제집단 모두에게 제시되었다. 실험결과를 종합해보면 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 실험전에 실시한 독해능력 평가시험에서는 유의미한 차이를 보이지 않았던 실험집단과 통제집단이 독해 후 실시한 독해도 평가시험 결과에서는 실험집단이 통제집단보다 좋은 점수를 얻었으며 그 차이는 유의적이었다. 이는 독해선행질문이 우리나라 중등 영어학습자의 독해도 향상에 미치는 영향이 크며, 독해하기 전에 독해자료에 관한 예견을 할 수 있는 선험지식을 가짐으로써 독해가 쉬워질 수 있다는 것을 보여주는 것이라 할 수 있다. 둘째, 독해도 평가 시험결과, 영어독해능력에 따라 나뉘어진 상, 중, 하집단을 비교할 경우 중간집단에서만 실험집단과 통제집단사이에 의미있는 차이가 발견되었다. 이는 독해능력에서 상위는 독해선행질문이 주어지지 않더라도 자료를 독해하는데 별다른 어려움이 없지만, 중간단계의 실험대상자들에게는 독해선행질문이 독해과정을 활성화하여 더 나은 독해도에 도움을 준다는 것을 보여주는 결과라고 할 수 있다. 지금까지의 연구를 종합해 볼 때 독해선행질문이 중학교 영어학습자들의 독해도 향상에 유용하다는 것을 알 수 있으며, 특히 중간단계 학습자들의 독해도 향상에 효과가 크다는 것을 알 수 있다. 그러므로 앞으로의 연구는 더 나은 독해지도를 위해 다양한 독해선행활동의 개발과 독해선행활동을 활용한 구체적인 독해지도 적용방안, 그리고 학습모형을 개발하는 방향으로 이루어져야 할 것이다.;The purpose of this thesis is to investigate the effects of prereading question on the reading comprehension of intermediate-level Korean students and the degree of the effects on three groups divided by their reading comprehension ability. For these purposes, subjects were randomly selected from third-grade students of a middle school, and the following two hypotheses were tested: 1. In the results of the reading comprehension test, there will be no significant difference between the experimental group with pre-reading questions and the control group without them. 2. In the results of the reading comprehension test, there will be no significant difference between a pair in th high, middle, and low groups, respectively. For testing these hypotheses, pre-reading questions were presented only to the experimental group. After reading the text, reading comprehension questions were given to both the experimental group and the control group. The results of this study are as follows: 1. In the pretest, there was no significant difference between the experimental group and control group. After the experiment, however, the experimental group obtained higher scores than the control group in the reading comprehension question test. This suggests that pre-reading questions have a good effect on the improvement of reading comprehension ability of EFL intermediate-level students and provides them with schema about the content of the reading text so that they can make a predication about the text and comprehend it more easily. 2. In the reading comprehension test after the experiment, a significant difference was not found between each pair in the high and low groups of the experiment and the control groups, but was found between the middle groups. This demonstrates that pre-reading questions activates the reading process of students who have a certain degree of reading comprehension ability, and helps them comprehend the text better. This study has shown that pre-reading question is useful to improve reading comprehension abilities of EFL students. The effects of pre-reading questions are especially greater for students with some reading comprehension abilities. Thus, it is required that EFL teachers should develop various types of pre-reading activities for their reading classes and that further studies should be conducted on the practical application of pre-reading questions to EFL reading classrooms.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 독해의 과정 = 4 A. 독해의 정의 = 4 B. 심리언어학적 모형 (Psycholinguistic Model) = 6 C. 선험지식구조 이론 (Schema Theory) = 8 Ⅲ. 독해선행질문의 이론적 배경 = 12 A. 독해선행활동의 필요성 = 12 B. 독해선행활동에 대한 선행연구 = 14 C. 독해선행질문이 독해에 미치는 영향 = 17 Ⅳ. 연구방법 및 절차 = 20 A. 실험대상 = 20 B. 실험자료와 절차 = 21 Ⅴ. 연구결과 및 해석 = 26 Ⅵ. 결론 = 34 참고문헌 = 37 부록 = 41 ABSTRACT = 53-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1872750 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject독해선행질문-
dc.subject중학교-
dc.subject영어학습자-
dc.subject독해도-
dc.title독해선행질문이 중학교 영어학습자의 독해도 향상에 미치는 영향 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the Effects of Pre-reading Questions on EFL Reading Comprehension-
dc.format.page63 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 어학교육전공영어교육분야-
dc.date.awarded1991. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE