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Igor Stravinsky의 "Symphony in three movements"분석 연구

Title
Igor Stravinsky의 "Symphony in three movements"분석 연구
Other Titles
(A) Study on the 「Symphony in Three Movements」by lgor Stravinsky
Authors
朴惠瑛
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Stravinskysymphony심포니
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성두영
Abstract
Igor Stravinsky (1882-1971) is one of the representing composers of the 20th century who composed his music using various musical forms of the 20th century ranging from Russian Primitism, Neo-Classicism, Expressionism, and Jazz to Serialism. In particular, Stravinsky can be said to represent Neo-Classicism, in the sense that he refused to pursue subjective feelings and excessive use of expressions widely used in the Romantic period. instead, in pursuit of balanced absolute musichaving more objective and economicqualities, he made an attempt to construct his original music world. This thesis will concentrate on the study of musical characteristics peculiar to the Neo-Classical music revealed in the Symphony in Three Movements which is a piece from the latter part of this particular period. First, the general characteristics of both Neo-Classicism itself and Stravinsky's Neo-Classicism have been carefully studied through the exposure to the main pieces of Neo-Classicism. Secondly, an analysis has been made centering on various qualities introduced in 「Symphony in Three Movements」. Upon careful analysis of 「Symphony in Three Movements」, it was led to the conclusion that major-minor 2nds and 3rds had been employed in motives, melodies, and harmonies. Through the classical style applied to the form, sectional form has been achieved; rondo dorm in the first movement, ternary form in which the theme and variation are present in the second movement, and the sectional form including fugato in the third movement. The chords combined with major minor 3rds, triads with added tones, triads and 7th chords superimposed on basso ostinato, and polychords used in harmony creates tonality which is ambiguous quality in each movement. However, the tonic ending appearing in cadences of each movement makes it considered t o be a piece that is based on the tonality. The melody proceeds in stepwise motion chromatically, while rhythmic motives prevalent throughout the entire piece, ostinatos, syncopation, shift of accent, and the use of pause can be seen.;Igor Stravinsky(1882-1971)는 20세기를 대표하는 작곡가 중에 한 사람으로 러시아의 원시주의(Primitivism), 신고전주의(Neo-Classicism), 표현주의(Expressionism), Jazz, 그리고 음열주의(Serialism)에 이르는 20세기의 다양한 음악 양식의 곡들을 작곡하였다. 그 가운데 그는 특히 신고전주의를 대표하는 작곡가로서, 낭만주의에 만연했던 주관적 감정 추구와 지나친 표현성을 거부하고, 객관적이며 보다 경제적이고 균형 있는 절대음악을 추구하여 그의 독창적인 음악 세계를 구축해나아갔다. 본 논문에서는 신고전주의 후기 작품인 「Symphony in Three Movements」에 나타난 음악적 특징들을 알아보기 위하여 첫째, 신고전주의의 일반적인 특징과 Stravinsky의 신고전주의의 음악적 특징 및 주요 작품들을 살펴보았고, 둘째, 「Symphony in Three Movements」에 나타나는 여러 가지 특성들을 형식을 중심으로 분석하였다. 그 결과 「Symphony in Three Movements」에는 단2도·장2도·단3도·장3도 동기가 선율과 화성에서 사용되었으며 고전주의 양식이 형식에 적응되어 1악장은 론도 형식, 2악장은 주제와 변주가 나타나는 Ternary 형식, 3악장은 fugato 부분을 갖는 5부분 형식으로 구성된 것을 볼 수 있었다. 화성은 장3도·단3도의 결합으로 구성된 화음, 부가음을 갖는 3화음, 바쏘 오스티나토(basso ostinato) 위로 겹쳐진 3화음·7화음, polychord 등이 사용되어 각 악장의 조성감을 모호하게 만들지만, 악장의 종지들이 Tonic으로 끝나는 것을 볼 때 조성에 기반을 둔 작품으로 여겨진다. 선율은 반음계적으로 순차 진행하며 전 악장에 걸쳐 두드러지게 사용된 리듬 동기와 당김음, 오스티나토, 액센트의 이동, 휴지의 사용 등이 나타난다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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