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마르크스의 종교비판에 대한 연구

Title
마르크스의 종교비판에 대한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON MARX'S CRITIQUE OF RELITION : FOCUSED ON THE METHOD OF CRITIQUE OF RELIGION
Authors
이선미
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 사회학과
Keywords
마르크스종교비판종교비판방법
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김동일
Abstract
마르크스의 종교비판에 대한 기존의 연구들은 주로 종교에 관한 그의 주장내용을 중심으로 이루어져왔다. 그러나 그의 종교에 대한 논의는 매우 분산적이고 간략하게 제시되고 있기 때문에 마르크스 자신의 방법적 입장을 고려하지 않고서는 그것들을 그의 의도대로 체계화하기 어렵다. 따라서 본 연구는 방법을 중심으로 마르크스의 종교비판을 고찰하는 것을 목적으로 한다. 일반적으로 마르크스의 방법에 대한 연구에서 주요하게 논의되는 것이 “과학” 이다. 마르크스는「자본론」에서 이 과학적 방법을 정신적 영역인 종교를 비판하는 데 적용하고 있다. 즉 그는 그의 종교비판 방법을 “유물론적방법” 이라고 명시하면서 이를 종교를 비판하는 유일한 과학적 방법이라고 규정하고 있다. 따라서 마르크스 자신의 방법을 중심으로 그의 종교비판을 연구하는 것은 곧 마르크스에게 있어서 정신적 영역에 대한 연구에서 과학적 방법의 적용이 어떻게 이루어지고 있는가를 고찰하기 위한 중요한 한 예가 된다. 이러한 목적에서 본 연구는 일차적으로 유물론적 방법의 의미에 대한 검토와 함께 마르크스의 종교비판에서 이 방법이 구체적으로 어떻게 나타나고 있는가를 고찰하고 있다. 마르크스에게 있어 유물론적 방법은 정신적인 것과 물질적인 것이 상호 결합되어 있다는 전제하에서 물질적인 것으로부터 정신적인 것을 설명해야한다는 것을 의미한다. 그는 이러한 설명에 있어서 먼저 물질적인 것이 역사적으로 그리고 인간의 능동적인 실천이 포함된 것으로 포착되어야 한다고 강조한다. 이데올로기 비판에서 마르크스는 이러한 유물론적인 방법을 보이고 있다. 즉 이데올로기 비판은 이데올로기를 기초지운 현실적 형태에 의거해서 이데올로기의 본성을 설명하고 자본주의의 본질적 관계가 갖는 특이성에 의거해서 이러한 형태들의 본성을 설명하는 방식으로 이루어지고 있다. 마르크스에게 있어서 종교비판은 이러한 이데올로기 비판의 하나로서 제시되고 있다. 마르크스는 이러한 유물론적 방법에 따라 그의 후기 저작에서 자본주의 사회의 운동법칙을 역사적으로 규명하는 가운데 각각의 역사적 생활관계로부터 그 종교화된 형태를 이끌어내는 대질적인 방식으로 종교비판을 수행하고 있다. 이에 나타난 마르크스의 종교비판 방법의 일반적 특징은 다음과 같이 요약될 수 있다. 첫째, 마르크스의 종교비판은 출발점 자체가 개념이나 신비한 영역이 아니라 구체적이고 현실적인 생활관계라는 것이다. 둘째, 종교적 신비화는 현실적 생활관계에 토대를 두고 있는 현실적인 신비화이기 때문에 그의 종교비판은 종교적 형태가 그것이 위치하고 있는 현실적 생활관계로부터 어떻게 모호하게 그리고 역사적으로 형성되었는가를 비판적으로 밝히는 것이다. 이런 점에서 볼 때 종교라는 이데올로기를 낳는 현실적 존재의 관계를 밝히는 것은 종교비판에 있어 필수적인 것이다. 본 연구는 첫째, 정신적 영역에 대한 마르크스의 방법을 연구할 가능성을 시사하고 있다는 점과 둘째, 오늘날 일고 있는 마르크스주의와 종교와의 접목노력을 위한 이론적 기초를 제공할 수 있다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다.;The Purpose of this study is to examine Marx's critique of religion focused on his method. The existing studies on this subject have mainly focused on Marx's content of argument. But the arguments about religion of his is widely distributed through his writings and suggested briefly. So it is very difficult to systemize them according to his intention without considering his methodic viewpoint. Generally, it is "science" that is discussed importantly in the study of Marx's methods. In Capital, Marx applied this scientific method to criticize religion which belongs to spiritual realm. Stating clearly that his method of critique of religion is "materalistic method", he prescribes this method as the sole scientific one for the critique. The study on Marx's critique of religion focused on his method is an important instance of examination of how the scientific method is applied to spiritual realm. Intending this, this study scrutinizes the meaning of the materialistic method and examines how this method is used in Marx's critique of religion. According to Marx. the materialistic method means that the spiritual should be explained from the materialistic in the assumption that the materialistic and the spiritual are interconnected. He emphasizes that at first, in the explanation, the materialistic must be captured as historic and as including active human practice. In the critique of ideology, Marx shows this materialistic method. In his critique of ideology, he explains the nature of ideology on the basis of realistic forms which bases ideology and explains the nature of these forms on the basis of the uniqueness of capitalistic essential relation. Marx suggests his critique of religion as an example of the critique of ideology. In, his later writings, Marx criticizes religion by confronting each historic relation of life with its religionized forms in identifying historically the laws of movement of capitalist society. The general characteristic of Marx's method of critique of religion which appeared in his later writings can be summarized as follows. First, the starting point of Marx's critique of religion is neither concepts nor some mystic realm but the concrete and realistic relations of life. Second, because the religious mystification is the realistic mystification based on the realistic relations of life, his critique of religion is to identify critically how vaguely and historically the religious forms are formulated in the realistic relations of life where it resides, In this repect, it is essential to identify the relations of realistic existence which gives birth to the ideology named religion. The significances of this study can be found in that it implies the possibility to study spiritual realm in Marx's method, and in that it can offer the theoretical foundation to the current effort of grafting Marxism and religion.
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