View : 524 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김영환-
dc.contributor.author윤영희-
dc.creator윤영희-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:14Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:14Z-
dc.date.issued1992-
dc.identifier.otherOAK-000000017672-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197217-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000017672-
dc.description.abstract현대의 서양무용 및 서양의 창작예술에서는 동양적 사상과 동양문화의 여러 요소들을 많이 받아들이고 있다. 한국은 물론 동양의 예술가들에게 그러한 세계무대의 경향은 중요한 의미를 지닌다. 그들은 그들이 태어난 토양의 전통을 서양이라는 他者에 의해 새롭게 보기도 하고 새로 발견하기도 하며 그런 과정에서 서양이 간과해버린 깊이있는 전통의 뿌리를 찾아내고 깨달을 수 있기 때문이다. 미국의 현대무용계의 영원한 아방가르드로 불리우는 미스 커닝햄(1919- )은 동양의 禪불교·周易·힌두교의 사상등을 연구하고 거기서 자신의 혁신적인 무용사상과 독특한 작업 방법을 끌어낸 사람으로 유명하다. 본 논문은 커닝햄의 동양탐구, 그가 수용한 동양사상을 살펴보고 그의 무용사상과 작품세계에 나타난 특성을 동양인 한국인의 입장에서 다시 검토해 봄으로써 우리 무용 무대의 발전을 위한 새로운 도약의 발판을 모색해 보려는 것이다. 제 2장 <커닝햄의 생애와 동양과의 만남>에서는 1919년 미국 워싱턴 주 센트랄리아에서 태어나 8살때부터 춤을 배워 39-45년 마사그라함 무용단 솔리스트, 44년 존 케이지와의 합동무대 시작, 53년 무용단 설립으로 이어진 커닝햄의 생애를 동양사상과 만남의 측면에서 다뤘다. 그의 일생의 협력자인 작곡가 존 케이지와 그를 통한 동양 사상과의 만남, 2차 대전중 뉴욕 문화계에서 그가 만난 사람들, 50년대 이후 적극적으로 그의 작품속에 활용된 周易의 연구등을 새로운 사상과의 접촉의 측면에서 본 것이다. 제 3장 <커닝햄의 무용세계 - 정신과 기법>에서는 그런 모든 새로운 만남과 인연이 그의 작품으로 무대로 사상으로 표현된 측면, 특히 작업 방법과 무용사상의 측면을 살폈다. 그가 <周易>의 64卦를 이용해 안무의 여러가지 선택을 해 나가는 <우연에 의한 방법 - Chance method>와 춤과 춤추는 사람의 자세에 대한 커닝햄의 철학을 國內外의 평론가들의 의견을 모아 고찰했다. 제 4장 <커닝햄의 무용세계에 나타난 동양적 요소>는 직접 동양사상과 연결되는 지점을 찾아보고 그것을 禪불교 老莊철학, 周易등 동양 諸사상과 한국인의 가치관의 입장에서 비교해 보려는 시도를 했다. 동양인의 시각, 한국무용무대의 시각으로 바라본 커닝햄의 세계는 우리 무용무대에 하나의 자극이 될 수 있는 요소를 발견하려는 작은 노력이었다.;Modern Western Dance and Creative Arts have been accepting various elements of Oriental ideas and cultures. This phenomina has a great impact not only on Korean but all Asian artists, as they discover a totally new aspect of the traditions and traits of their own through this Western otherness, and in doing so they become aware of the depth of their traditions which the West have regarded insignificant. Merce Cunningham (1919- ) who is called the ever-lasting Avant Garde in the field of the American Modern Dance is famous for his innovative concepts of dance as well as his unique method of composition which were derived from his studies on Hindu ideas, Zen Buddhism, and the Book of Changes(周易). This paper aims at looking into Oriental ideas that he has incorporated into his own works from the Korean viewpoint, and examining the applicability of characteristics that can be found throughout his concepts of dance and works to Korean practice of dance. In Chapter 2, I have dealt, from the aspect of his encounter with oriental thoughts, with Cunningham's life which can be summarised - born in Centralia, Washington in 1919, started training in Dance at the age of 8, performed as the solist of Matha Graham's Dance Company between 1939 and 1945, started a joint stage with John Casey in with oriental thoughts through himself and John Casey, his life time co-worker, the people Cunningham met in New York during the World WarⅡ, and his study on the Book of Changes (周易) which he applied to his works since 1950. In Chapter 3 (Cunningham's Dance-Spirit and Technics), those encounters and relations which were expressed in his arts, stages, ideas, especially his composition method and dance philosophy have been treated. I have studied, through opinions of both Korean and foreign critics about Cunningham's philosophy of Dance itself and dancers' pose, the Chance Method in which he chose various dance compositions using 64 Kwe (卦) of the Book of Changes (周易). In Chpter 3 (Cunningham's Dance World through Oriental Ideas), I have attempted to discover the area which links Cunningham's dance directly to Oriental thoughts and to make a comparison between his dance philosophy and Zen Buddhism, Lao-Tzu and Chung-tzu (老莊) philosophy from Korean's from Koean's value point. Cunningham's Dance World looked at from a viewpoint of Orient and that of Korean Dance has been my attempt to find factors that can be of an incitement to the Korean dance stage.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 의의 및 목적 = 1 B. 커닝햄과 <서울이벤트> = 2 C. 커닝햄과 동양사상 - 채택과 한계 = 6 D. 연구의 범위 = 8 Ⅱ. 머스 커닝햄의 생애와 동양과의 만남 = 9 A. 머스 커닝햄의 수업 시대 = 9 B. 존 케이지와 禪으로의 접근 = 13 C. 周易과 그리고 동양에의 탐구 = 17 Ⅲ. 커닝햄의 무용세계 - 정신과 기법 - = 20 A. 커닝햄을 보는 눈들 = 20 B. 커닝햄의 무용세계와 특징들 = 24 C. 동양사상과 만난 그의 무용사상 = 26 Ⅳ. 커닝햄의 무용세계에 나타난 동양적인 요소 = 31 A. "자연"적인 요소 = 32 B. 동시 진행성적 요소 = 35 C. 우연적인 요소 = 42 D. 무용과 음악을 분리시킴 = 45 E. 非線型的인 요소 = 48 F. 혼돈과 애매성의 요소 = 52 G. 커닝햄 무용의 역설 = 56 Ⅴ. 결론 = 59 부록 = 66 BIBLIOGRAPHY = 84 ABSTRACT = 90-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2654813 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectMerce Cunningham-
dc.subject동양적 시각-
dc.subject머스 커닝햄-
dc.subject무용세계-
dc.subject.ddc700-
dc.title東洋的 視覺으로 본 Merce Cunningham의 舞踊世界-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.page98 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 무용학과-
dc.date.awarded1992. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE