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새 고등학교 물리 교과서 내용에 관한 분석 연구

Title
새 고등학교 물리 교과서 내용에 관한 분석 연구
Other Titles
Comparative Studies on the Contents of Revised Physics Textbooks of High School
Authors
김현수
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 과학교육전공물리교육분야
Keywords
고등학교물리교과서내용분석
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이종록
Abstract
1988년 제 5 차 교육과정 개편이후 1988년, 1989년 교과서 개발에 이어 90년 신입생부터 연차적으로 적용, 사용되고 있는 현행 고등학교 물리 교과서 15종 - 인문계학생을 위한 과학Ⅱ 「상」 8종, 자연계학생을 위한 물리 』7종 -의 내용을 구체적으로 분석하여, 앞으로 이루어질 물리교육의 기초자료를 제공함으로써 새 물리 교과서의 지도방법을 찾으려는데 본 연구의 뜻이 있다. 이러한 점을 감안하여 본 연구는 개정된 교과서의 내용을 ① 제 5 차 과학과 교육과정 개요, ② 각 교과서의 내용 분석, ③ 각 교과서의 실험분석, ④ 각 교과서의 물음 및 문제의 배정 비교, ⑤ 각 교과서의 부록 및 찾아보기라는 측면에서 검토하여, 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 5차 교육과정은 인문사회계열 학생들이 과학 I 과 과학 Ⅱ를 공통필수로 이수하게 되어있어 대부분의 인문계학생들이 물리와 화학을 선택하기를 기피했던 현상을 시정하고 있다. 2. 과학 Ⅱ(상)의 단원간 먼수 배정 순위는 ① 운동과 에너지 35.4% ② 빛과 파동 (32.7%) ③ 전자기 (22.8%) 순이며, 내용 전개면에서 견해차가 가장 많이 들어난 단원은 제 3단원이다. 물리의 단원간 면수 배정 순위는 ① 전자기 (22.8%) ② 힘과 운동 (21.7%) ③ 현대물리 (18.5%) ④ 에너지와 열 (17.7%) ⑤ 빛과 파동 (16.8%) ⑥물리학의 세계 (30.8%) 순이다. 3. 실험의 목표를 기준으로 하였을 때 4종 이상에 공통으로 실린 실험 실습의 항목은 과학Ⅱ(상)와 물리에서 각각 18종, 23종이며 그 내용은 구과정의 실험을 그대로 채택한 것들이다. 과학 Ⅱ(상) 와 물리는 약 50 % 내외의 PSSC 실험이 포함되어 있으며 다수의 실험보다는 소수의 실험이라도 학생들이 직접 탐구적 실험활동을 할 수 있는 방향으로 지도 되어야 한다. 4. 개정된 교과서들은 물음 및 문제의 수와 형태면에서 매우 다양한 분포를 보이고 있으며 학습자 스스로 문제를 해결하는 능력을 배양한다는 점에서 학습효과의 심화를 꾀하고 있어 바람직하다고 본다. 5. 일부 교과서에서 본문의 선수학습을 위한 참고자료를 부록에 싣고 있는 점은 바람직하며 부록과 찾아보기는 학습에 도움을 줄 수 있는 자료를 면수가 허용하는 한 많이 수록하여야 한다.;The results of this study about the content analysis of Revised Science Education Curriculum and Physics textbooks 「Science Ⅱ - 1」, and 「Physics」 are as following. 1. In the 5th Education Curriculum, the literary course students must be common to 「Science - Ⅰ」 and 「Science -Ⅱ」, and it is improved that the physics and chemistry are evaded to choose by the literary course in the 4th Education curriculum. 2. In 「Science Ⅱ - 1」, the mechanics unit is given much more weight about 35.4%, and an electromagnetic unit appears much more the divergence of opinions in the contents developments. The ranking about sheets allocation between chapters is, (l) Movement and Energy (35.4 %), (2) Light and Wave (32.7 %) and (3) Electromagnetism (22.8 %) respectively. In 「Physics」, an electromagnetic unit is given much more arrangement about 22.8 %, and unit of the world of physics arranges about 3.08 %, showing about 19.7 % divergence in contents. The ranking about sheets allocation between chapters is, (1) Electromagnetism (22.8 %), (2) Force and Movement (21.7 %), (3) Modern Physics (18.5 %), (4) Energy and heat (17.1 %), (5) Light and wave (16.8 %), (6) The world of Physics (3.08 %) respectively. 3. The number of experiments has increased in current textbooks but the contents are the same as in old textbooks.「Science Ⅱ - 1」, and 「Physics」 include about 50 % of PSSC experiments. And the students should be directed not to do many experiments but to do a few inquisitive experiments. 4. Revised textbooks are desirables, since they contain so various distribution in the number and the style of questions and subjects, and they deepen the effect an learning so that learners can culture their abilities to solved the problem for themselves. 5. It is desirable that the appendix of some textbooks contains reference materials for previous learning of mainbody, and it is recommanded that the appendix index include materials for corporating one's learning as much as they are permitted.
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