View : 647 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이상금-
dc.contributor.author李仁實-
dc.creator李仁實-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:13Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:13Z-
dc.date.issued1990-
dc.identifier.otherOAK-000000017261-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197203-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000017261-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 서울시내에 거주하는 만4. 5세 유아의 자유화에 나타난 주제 선택의 선호도와 색채 선호도가 연령별 성별에 따라 어떤 차이가 있는가를 분석해 보는데 있다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 4. 5세 유아의 자유화에 나타난 주제 선택의 일반적 특징은 어떠한가? 2. 주제 선호도에 있어서 연령별 성별에 따라 차이가 있는가? 3. 4. 5세 유아의 자유화에 나타난 색사용의 일반적 특징은 어떠한가? 4. 색채 선호도에 있어서 연령별 성별에 따라 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울시내에 거주하는 만4. 5세 유아들로서 4세 여아 200명 4세남아 200명 5세여아 200명 5세남아 200명이다. 연구자는 위의 유아들에게서 총800매의 자유화를 수집하여 사용주제의 수 주제 선호도 사용색의 수 색채 선호도 등을 년령별 성별로 비교 분석하여 백분율로 통계처리 하였다. 본 연구문제에 대한 결과는 다음과 같다. 1. 4. 5세 유아들은 자유화를 그리는데 있어서 2~5가지 정도의 주제로 그림을 완성하는 것으로 나타났으며 남아보다 여아가 더 다양한 주제로 그림을 완성하는 것으로 나타났다. 특히 5세 여아들이 다른 집단의 유아들보다 더많은 주제를 사용하는 것으로 나타난 것에 비해 5세남아는 4세여아와 큰 차이가 없는 것으로 나타났다. 2. 주제의 선호도에 있어서는 연령별 성별에 관계없이 전체 유아들이 사람 집 해 구름 나무 등을 즐겨 그리는 것으로 나타났다. 단 연령에 관계없이 여아들은 꽃을 남아들은 자동차를 선호하는 것으로 나타났다. 또 만5세 남아들이 주제 사용의 수와는 관계없이 다른 집단의 유아들보다 선호하는 주제의 폭이 넓게 분포되어 있는 것으로 나타났다. 3. 4. 5세 유아들은 자유화를 그리는데 있어서 6~11가지 정도의 색을 사용하는 것으로 나타났으며 15가지 이상의 색을 사용하는 유아들은 없었다. 남아들은 6∼9가지 색을 사용하는 것으로 나타났으며, 여아들은 7~13가지 색을 주로 사용하는 것으로 나타나 남아보다 여아들이 다양한 색을 사용하는 것으로 나타났다. 연령에 있어서는 4세 유아들 보다 5세 유아들이 더많은 색을 사용하는 것으로 나타났으나 4세 여아와 5세 남아가 큰 차이가 없는 것으로 나타났다. 4. 색채 선호도에 연령별 성별에 따라 큰 차이는 없는 것으로 나타났으며 빨강 주황 노랑 하늘 파랑 분홍 연두 초록 살색 보라 밤색 검정 등을 전체 유아들이 공통적으로 즐겨 사용하는 것으로 나타났다. 반대로 주홍 귤색 남색 자주 흰색 금색 은색 등은 자주 사용하지 않는 것으로 나타났다. 여아들이 선호하는 색은 빨강 노랑 검정 분홍 초록 살색 등으로 나타났고 남아들이 선호하는 색은 빨강 초록 검정 하늘 파랑 노랑 순으로 나타났으나 그 빈도차가 극히 적었고 어느 특정한 색에 편중된 경향은 나타나지 않았다.;The purpose of this study is to analyse and find varied Colour applications and subject selections of children by it's different age and different sex, which was identified through free style drawings drawn by its childrens whose ages were 4 to5 years old, and lives in the City of Seoul. The detailed subjects of research is as follows: 1. Typical examples of subject selections identified by 4 to 5 years old Children, of it's free style drawings. 2. Variation in selecting subjects of drawings between ages and sex. 3. General examples of colour applications of childrens aging 4 to 5 years old, of its free style drawings. 4. Difference on colour selection by Childrens, of its age and sex. This study was made on the basis of Childrens whose ages ranging 4 years old to 5 years old and those who lives in Seoul area, and the researcher had made a random selection of 800 Childrens which 200 were girls of 4 years old and 200 girls of 5 years old, and 200 boys of 4 years old and 200 boys of 5 years old, and Collected from these Children the free style drawings to find out how many different subjects have been used and or what was their most attracted subjects, what colours they have actually applied, and the difference between boys and girls with their different ages , and these information was carefully sumorized through mathmatical statistics and concluded in percentage rates. The results of research Is as follows: 1. Childrens aging 4 to 5 years old had used 2 to 5 different subjects when drawing free style drawings and the girls were using more colour then the boys, and also with more variety of subject then the boys, it was also found that 5 years old girls had used more numbers of subjects than any other age groups or sexes, while 5 years old boys had used about the same number of subjects with 4 years old girls. 2. The subject selection of drawings were about the same whether it was girl or boy, even with age difference and the sequence of popularity was people, house, sun, Cloud and trees ets., but the girls of both ages took flower as their most favored subjects while boys liked automobiles as their best subject. And it was also learned that boys of 5 years old were using more variety of subjects than any other age groups of Children. 3. When drawing free style drawings by 4 to 5 years old Children, it was typical to note that they were using about 6 to 11 different numbers of colours, but no Child ever used more than 15 colours at one time. The boys were using about 6 to 9 different colours while girls had used average of 7 to 13 different colours and it shows that girls had used more variety of colours than the boys. But when comparing the ages, 5 years old children had used more colour than 4 years old children and 4 years old girls had used about the same variety of colours with 5 years old boys. 4. Colour selection of childrens showed that whether they were boys or girls, or younger or older they all took the sequence of Red, Orange, Yellow, Sky blue, Blue, Pink, Yellow green, Green, Jaune brilliant, Violet, Burnt sienna, Black etc., but on the contrary the vermilion, Chrome Yellow, Indigo blue, Magenta, White, Gold, Siver, Colours were not very popular among these Children when drawing free style drawings. The girls were more attracted to, Red, Yellow, Black, pink, greend and Jaune brilliant while boys liked more of Red, Green, Black, Sky blue, Blue, Yellow etc., but its variation was utmostly limited and the general findings were that they were not restricted to any one particular colour.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 = 1 B. 연구의 목적 및 문제 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 아동화의 중요성 = 4 B. 4~7세 유아의 표현 특징 = 7 C. 아동의 주제선호 = 9 D. 아동의 색채선호 = 11 Ⅲ. 연구 방법 = 17 A. 연구 대상 = 17 B. 측정도구 및 방법 = 17 C. 분석 방법 및 기준 = 18 Ⅳ. 결과 및 해석 = 19 A. 4. 5세 유아들의 연령별 성별에 따른 주제의 사용수 = 19 B. 4. 5세 유아들의 그림을 그리는데 있어 사용하는 색의 수 = 22 C. 4. 5세 유아들이 그림을 그리는데 사용하는 색의 수 = 25 D. 4. 5세 유아들의 자유화에 나타난 색채 선호도 = 29 Ⅴ. 논의 및 결론 = 34 A. 논의 = 34 B. 결론 = 35 참고문헌 = 38 부록 = 41 영문초록 = 57-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2474334 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject유아-
dc.subject자유화-
dc.subject색채 선호-
dc.subject주제-
dc.title유아의 자유화에 나타난 주제 및 색채 선호에 대한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the Children Colour Preferences and Subject Selections, Identified Through 4 to 5 Years Old Childrens of their Free Style Drawings-
dc.format.page67 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공유아교육분야-
dc.date.awarded1991. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE