View : 637 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이귀윤-
dc.contributor.author김혜심-
dc.creator김혜심-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:12Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:12Z-
dc.date.issued1990-
dc.identifier.otherOAK-000000017258-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197201-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000017258-
dc.description.abstractThe purpose of the study is to find children's interest and tendency toward reading. For the purpose, the study especially focuses on the definite matters through a questionnaire to the sample children about their interest level and general tendency in reading as well as. The research on actual state had been done through 'A questionnaire on the reading interest" for the 869 students from the second, fourth and sixth year of both three schools of group A, the upper class in terms of social and economic situation and another three schools of group B, the lower class in the said situation in Seoul, And the results are analyzed in terms of the interest tendency of sex, grade and region. The findings are summarized as follows: Frist, most of the students respond that they read when time is available, but their interest rate is relatively low while they recognize the necessity of reading. Second, they have a pragmatic thought that reading is helpful for their improvement of knowledge and learning, however, it is discovered that the students are not guided intentionally how to read in their schools and homes as well. Third, the greatest obstacles to the subject's reading are appeared their burden on the school learning. Four, in general children like the horror and ghost story mostly. In addition to the question of which kind of novel do they prefer, boys and girls indicated cartoons and scientific fictions, and fairy tales and world masterpieces respectively. By their grades, the lower year likes fairy tales, the middle year dose the horror and ghost story, and the higher year does world masterpiece. There is not any signigicant difference between both regional groups. Five, both sexes indicate the lives of great men such as 'Helen Keller' and 'Lee Soon-shin' as the most impressive. Six, nowadays the most popular books among the students are 'the Dreadful Horror Experience', 'The Secret of a Dragon', and things like that (which are the versions of Japanese cartoons), which require any guideline for them in reading. Additionally, contrary to the previous studies, various kind of books such as merry novels, creative works, philosophic tales, sex education tales, and movie fictions are being read. Seven, many of the students are subscribing for the magazines(74.0%) and newspapers(84.8%), but since the contents of their materials are centered on the cartoons, some changes are required on their portions. Eight, the degree of reading interest and motive are always same as those of the previous studies, but the tendency has some difference. In other words, while the '60s represented war novels and the '70s did adventure, exploration novels, the present times represent, most of all, horror and ghost stories. In addition, finally, another different finding from those of the previous studies is that most of boys are likely to prefer terrible or heroic stories, but girls show little interest in the boy-meets-girl story.;본 연구는 아동들의 독서에 대한 흥미 실태를 파악하는데 목적이 있다. 따라서 본 연구에서의 구체적인 연구문제는 그 목적을 이루기 위해 크게 독서에 대한 흥미정도, 독서흥미경향으로 정하고 아동을 대상으로 질문지를 통해 조사 하였다. 실태 조사는 본 연구자가 제작한 "독서 흥미에 관한 질문지"를 사용해 서울시내 국민학교 중 사회 경제적 수준이 높은 상집단(A군) 3개교, 수준이 낮은 하집단(B군) 3개교씩 6개교의 2, 4, 6학년 아동 총 869명을 대상으로 성별, 학년별, 지역별 흥미 경향을 분석 하였다. 조사 결과는 다음과 같다. 첫째, 시간의 여유가 있을 때 독서를 한다는 비율이 가장 높았으나, 독서의 필요성을 인식하는 것에 비해 흥미도는 낮게 나타났다. 둘째, 아동들은 지식을 얻고 공부에 도움이 된다는 실리적인 생각으로 독서를 하고 있으나 가정이나 학교에서의 의도적인 지도는 이루어지지 않고 있다. 셋째, 독서 장애요인으로 공부와 관련된 부담이 가장 큰 이유로 나타났다. 넷째, 아동들은 공포·괴기소설을 가장 좋아하고 그 외에 남자는 만화, 과학책을, 여자는 동화와 세계명작에 높게 응답했다. 전체적으로 역사책이나 동시집 등은 관심이 적고 자극적이고 흥미있는 내용만 찾는 경향이 두드러졌다. 학년별로 저학년은 동화, 중학년은 공포·괴기소설, 고학년은 세계명작을 선호하고 있다. 다섯째, 가장 인상깊게 읽은 책으로 남녀 모두 '헬렌켈러' '이순신' 등 위인전을 들고 있다. 지역별로 보면 A군은 세계명작, B군은 위인전이 각각 높게 나타났다. 여섯째, 현재 아동들이 가장 많이 읽고 있는 책은 '오싹 오싹 공포체험' '드래곤의 비밀' (일본 만화 각색) 로 이에 대한 지도가 요망된다. 그외 선행 연구들에 비해 명랑소설, 창작동화, 철학동화, 성교육동화, 영화소설 등 다양한 책이 읽혀지고 있다. 일곱째, 많은 아동이 잡지(14%)와 신문(84.8%)을 구독하고 있으나 그 내용이 만화에 치중되어 있어 내용 구성에 대한 바람직한 개선이 있어야 하리라 본다. 여덟째, 독서 흥미의 정도, 독서 동기 등은 선행 연구와 비슷하나 독서 경향은 차이가 났다. 즉 60년대는 전쟁소설, 70년대는 고대소설, 80년대는 탐험·모험소설을 선호 했으나 현재는 공포·괴기소설이 가장 성행하고 있다. 또 무섭고 용감한 이야기를 좋아하는 남자 경향은 비슷하나 여자들은 순정소설에 낮은 관심을 보여 선행 연구와 다른 결과로 나타났다.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 = ⅲ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 의의 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 독서 흥미 = 4 B. 선행연구를 바탕으로 한 독서흥미의 경향 변천 = 15 Ⅲ. 연구방법 = 26 A. 연구대상 = 26 B. 연구도구 = 27 C. 절차 및 자료 처리 = 29 Ⅳ. 결과 및 해석 = 30 A. 독서에 대한 흥미 = 30 B. 독서에 대한 흥미 경향 = 37 Ⅴ. 결론 및 제언 = 55 참고문헌 = 58 독서 흥미에 관한 질문지 = 61 ABSTRACT = 66-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2135444 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject국민학교-
dc.subject아동-
dc.subject독서-
dc.subject흥미-
dc.subject경향-
dc.title국민학교 아동의 독서에 대한 흥미 및 경향 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on Children's Interest and Tendency in Reading-
dc.format.page75 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공초등교육분야-
dc.date.awarded1991. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE