View : 601 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor윤미재-
dc.contributor.author崔季珠-
dc.creator崔季珠-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:10Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:10Z-
dc.date.issued1990-
dc.identifier.otherOAK-000000017335-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197175-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000017335-
dc.description.abstract이 논문은 본인의 석사과정 이수를 위한 졸업 연주회의 연주 곡목 중 R. Schumann의 <Faschingsschwank aus Wien, op. 26>, M. Ravel의 <Le Tombeau De Couperin>에 대한 이해를 돕기 위해 각 작곡가의 피아노 작품에 대한 일반적인 특정과 각 작품의 형식, 선율, 화성, 리듬 등의 음악적 분석을 시도한 것이다. R. Schumann은 초기 낭만주의에 있어서 성격적 소품을 하나의 쟝르로 정착시킨 작곡가로서, <Faschingsschwank aus Wien, op. 26>은 슈만의 낭만적 사조를 잘 드러내준다. 5개의 piece들로 구성되며, 론도·3부 형식·소나타 형식의 사용, motive 중심의 전개, 동형 진행, 다양한 리듬형의 구사, 반음계적 진행에 의한 비화성음·변화화음의 사용, 빈번하고 불명료한 전조가 나타난다. M. Ravel은 20세기 초 프랑스 음악을 대표하는 작곡가로서, <Le Tombeau De Couperin>은 신 고전주의 기법이 사용된 작품이다. 인상주의 기법인 9·11·13화음의 사용, 반음계적 진행, 페달음, 병행화음, 음괴화음 등의 사용과 함께 명확한 선율, 리듬, 형식 등의 전통적 수법이 잘 융합되어 있다. 옛 바로크 조곡의 형식을 빌어온 Forlane, Rigaudon, Menuet 등이 삽입되며, Prelude와 Fugue가 독립된 piece로 사용된다.;In this thesis, two works for piano were analyed-R. Schumann's < Faschingsschwank ails Wien, op.26> and M. Ravel's <Le Tombeau De Couperin >. For each work, many things such as musical form, melody, harmony, rhythm, and so on were considered, including general characteristics of composer's works for piano. And this was done for deeper understanding of each work in performing my graduation concert for master degree. R. Schumann's <Faschingsschwank aus Wien, op. 26>, known for 'character pieces' is descriptively full of Carnival atmosphere. I t is noticeable that it is composed of movements in various forms such as rondo form in the first and third, ternary form in the second and fourth, and sonata form in the fifth movement. The use of progression centered on motive, frequently used similar progression, versatile rhythm patterns, non - harmonic chords based on chromatic progression, altered chords, and frequently used ambiguous transitions reflects well the romanticism of R. Schumann. <Le Tombeau De Couperin> belongs to the last works for piano of M. Ravel who placed an important role in twentieth century France music. This work, dedicated to the victims who were dead in war, consists of 6 pieces. It is remarkable that Forlane and Rigaudon in the form of early Baroque suites are inserted. Prelude which is usually used in introduction and Fugue are independently used. Over the whole work, the impressionistic style such as the use of 9th, 11th, and 13th chords, chromatic progression, pedal notes, parallel chord and cluster chord is in good harmony with the classical style such as distinctive melody, musical form and rhythm.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. R.Schumann의 Faschingsschwank aus Wien, op.26 = 2 A. 작품 배경 = 2 B. 작품 분석 = 3 Ⅲ. M.Ravel의 Le Tombeau De Couperin = 17 A. 작품 배경 = 17 B. 작품 분석 = 19 Ⅳ. 결론 = 34 참고문헌 = 36 ABSTRACT = 38-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1227897 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectSchumann-
dc.subjectRavel-
dc.subjectFaschingsschwank aus Wien-
dc.subjectLe Tombeau De Couperin-
dc.titleR. Schumann의 <Faschingsschwank aus Wien, op.26>, M. Ravel의 <Le Tombeau De Couperin>에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study of piano Music of R. Schumann, and M. Ravel-
dc.format.page43 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학과-
dc.date.awarded1991. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE