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훌라후프 운동 및 식이 병행요법이 비만여성의 신체조성과 체력에 미치는 영향

Title
훌라후프 운동 및 식이 병행요법이 비만여성의 신체조성과 체력에 미치는 영향
Authors
예소란
Issue Date
2006
Department/Major
대학원 체육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 6주간의 훌라후프 운동 및 식이 병행요법이 비만여성의 신체조성 관련요인 및 체력요인에 미치는 영향을 구명하는 것이다. 본 연구의 대상은 체지방율이 30% 이상인 23-47세의 비만여성으로 운동 및 식이 병행요법군(14명)과 식이요법군(7명)등 두 그룹으로 배정하였으며, 식이처치는 한국영양학회에서 제시한 1일 섭취 권장량의 85%로 열량섭취를 제한시켰다. 측정항목으로는 신체조성 관련요인은 체중, 체지방율, 제지방량, 피하지방 두겹, 신체둘레를 측정하였으며, 체력요인은 심폐지구력, 근력, 근지구력 및 유연성을 측정하였다. 그 결과, 실험군에서 체중, 복부 피하지방 두겹, 허리-엉덩이 둘레비(waist to hip ratio, WHR)가 유의하게 감소하였으며, 근력, 근지구력이 유의하게 증가하여 훌라후프 운동이 효과가 있었음을 알 수 있다. 상장골 피하지방 두겹, 대퇴전면 피하지방 두겹, 허리둘레, 대퇴둘레, 유연성 중 앉아 윗몸 앞으로 굽히기는 실험군과 대조군 모두 유의하게 감소하였고, 제지방량은 대조군에서 만 유의하게 감소하였다. 그러나 6주간의 운동으로는 체지방율 및 엉덩이둘레 감소와 제지방량의 증가를 확인할 수 없었으며, 심폐지구력 및 엎드려 윗몸 젖히기 등의 개선도 나타내지 못했다. 이상의 결과들을 종합해 보면 허리 및 복부비만 해소와 배근력과 복부 근지구력 향상을 위해서는 식이요법만을 실시하는 것 보다 훌라후프 운동을 병행하는 것이 더 효과적이라는 것을 알 수 있다. 또한 체지방율에 대한 운동의 효과를 규명하기 위해서는 6주 이상의 보다 장기적인 기간이 요구되며, 훌라후프 운동과 함께 근력운동이 적절히 병행 된다면 제지방량 증가 및 체력의 전반적인 향상에도 긍정적 영향을 미칠 것으로 사료된다.;The purpose of this study was to investigate the effects of hula-hoop training and diet cure for 6 weeks on body composition and physical fitness of obese women. The subject were 21 obese women(Experimental group: 14 for hula-hoop training and diet cure / Control group: 7 for diet cure only) who aged 23-47yrs with 30% of body fat rate. Measured body composition variables included body weight, %fat, lean body mass, skinfold thickness and body circumference and physical fitness measured in the present study variables included cardiorespiratory endurance, muscular strength, muscular endurance and flexibility. The results obtained from this study were as follows; Body weight, abdomen skinfold thickness, waist to hip ratio(WHR) were decreased significantly in experimental group. Muscular strength and muscular endurance were increased significantly in control group. There were significant decrease in suprailiac skinfold thickness, anterior thigh skinfold thickness, waist circumference and thigh circumference after 6wks of hula-hoop training component with control group. These results suggests that hula-hoop training with a diet cure might be effective to decrease in abdominal obesity and increase muscular endurance. In summary, the hula-hoop training combined with diet treatment might be better strategy for improving body composition and physical fitness of obese women than diet treatment alone. However, it will be necessary to perform long period of intervention(more than 6wks) to obtain detailed information on how the hula-hoop exercise can be an effective tool for controlling body composition and physical fitness in obese women.
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