View : 41 Download: 0

영어듣기 평가의 문제점과 개선 방안

Title
영어듣기 평가의 문제점과 개선 방안
Other Titles
Problems of Testing English Listening Comprehension and Some Suggestions for Improvement : Based on the Analysis of Test Item Facility and Discrimination
Authors
문경화
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
영어듣기 평가영어듣기평가 문항용이도변별도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김향련
Abstract
외국어 교육의 목표는 듣기, 말하기 읽기, 쓰기의 네가지 능력을 고르게 향상시켜 외국인과 자유로운 의사 소통을 하는 데 있다. 이러한 의사 소통 능력을 향상시키기 위해서는 듣기와 말하기가 가장 기본적인 활동으로 취급되고 있다. 특히 외국어 교육의 첫 단계에서는 말하기 보다는 듣기를 우선하여 가르쳐야 한다는 듣기 우선 교수법(listening first approach)이 대두되어 왔으며 듣기는 가장 쉬운 기능이며 타 기능에로의 전이력이 다른 어떤 기능보다 크다는 것이 오늘날 외국어 교육자들의 주장이다. 그러나 우리나라 교육 현장에서 볼 때 듣기는 말하기 기능보다 소홀이 다루어져 왔다고 생각한다. 이러한 점을 개선하고 듣기의 중요성을 강조하기 위하여 문교부에서는 전국적인 규모의 듣기 평가를 1982년 후반기부터 실시해 오고 있다. 이러한 전국적인 규모의 듣기 평가가 교사와 학생에게 미치는 영향은 상당히 크다 하겠고 듣기 지도와 평가에 대한 방향을 제시하는 역할을 한다고 생각한다. 따라서 본 연구는 91년에 한국 교육 개발원과 서울시 교육청에서 실시한 듣기 평가 문제의 유형 분석과 문항 분석을 통하여 효과적인 듣기 평가를 위한 개선점과 듣기 지도에 대한 제안을 하는 데 목적이 있다. 이 목적을 수행하기 위하여 영어 교육에서 듣기의 중요성과 청취 이해에 관한 연구를 바탕으로 듣기 평가의 방법과 문항 유형을 Rebecca M. Valette의 이론을 중심으로 알아 보았다. Valette가 언급한 듣기에서 학습해야 할 4가지 영역인 ① 음성 식별 (the sound system) ② 어휘 이해(understanding vocabulary) ③ 문형 이해(understanding structures) ④ 내용 이해(listening comprehension)에 따라 듣기 평가 문제를 영역별로 분류하였으며 듣기 평가 각 문항의 곤란도와 변별도를 산출하였다. 이 결과, Robert L. Ebel 의 준거에 따라 좋지 않은 문항으로 나타난 것들을 골라 응답 분포를 중심으로 원인을 분석했다. 이상의 분석 결과에 기초한 결론은 다음과 같다. 첫째, 문제 유형의 분류에서 내용 이해에 관한 문항의 비율을 학년이 올라감에 따라 늘려가는 것이 필요하겠다. 둘째, 문항 변별도가 낮게 나타나고 있으므로 출제 기관에서는 보다 타당성있는 문항을 개발할 것이 요구된다. 세째, 듣기 평가 실시를 행정적인 면에서 살펴볼때, 출제 기관을 하나로 통일할 필요가 있겠으며, 1년에 4회 실시하고 있는 듣기 평가는 횟수 보다는 질적인 측면에서 향상을 기하는 것이 바람직 하며 각 교과서와 학년에 따른 듣기 연습 문제의 개발이 요구된다. 넷째, 지금까지의 상향 과정(bottom-up processing)에 의존하여 듣기 지도를 해왔음을 알 수 있으므로 전체적인 이해를 요구하는 하향 과정 (top-down processing)에 의한 듣기 지도가 요구된다.;Foreign language learning aims at developing the abilities of listening, speaking, reading, and writing to communicate fluently with foreigners. Of these four abilities listening and speaking are regarded as basic skills since if either of the two is poor, we may have trouble communicating. According to listening first approach which teaches listening prior to speaking for beginners listening is proved to be the easiest skill to learn and is transferaed easily to other skills. Our English teachers and the Education Authority had shown little concern about improving listening ability before 1982, when the Ministry of Education started practicing a nation-wide English listening comprehension test to emphasize listening comprehension. The test has had a great effect on English teachers as well as students. The intention of this paper is to find problems of testing English listening comprehension and to suggest improvements of listening comprehension test with some teaching guidelines through the analysis of the English listening comprehension question items prepared by the Korean Education Development Institution and seoul city Board of Education in 1991. First, this study classifies the question items on the basis of Valette's four sections which should be learned and evaluated in developing listening skills : sound system, understanding vocabulary, understanding structures and listening comprehension. Secondly, this study measures item facility and item discrimination of each item of the English listening comprehension test. Thirdly, by Ebel's standard we can analyze and explain the items which make difficulties and problems through items response distribution. The findings are as follows. First, the item facilities of the each listening test are comparatively high and the item discriminations of each listening test are low. Second, Korea middle school students are generally poor at "general comprehension items" rather than "vocabulary items". Third, the items which requires students to write answers on the answer sheet are very difficult to students, as students are accustomed to multiple choice items. On the basis of the results of the analysis, the present study has reached the following conclusions. In teaching listening comprehension, we suggest the top-down processing methodology for the beginners to improve listening comprehension ability because students have difficulties in general comprehension items rather than vocabulary items for a better test of students' listening ability, it is the task of the English educators to develop plausible, valid, and objective listening test items.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE