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국민학교 경제교육 내용에 관한 인식 실태 조사 연구

Title
국민학교 경제교육 내용에 관한 인식 실태 조사 연구
Other Titles
(The) Research Study About the Content of Economic Education in Elementary School : On the Base of the Content of the Five-Semester Social Studies
Authors
洪美和
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야
Keywords
국민학교경제교육사회과인식 실태
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이태근
Abstract
國家의 經濟 發展은 이에 필요한 物的 資源과 함께 人的 資源이 요구된다. 本 硏究는 國民學敎 學生들의 經濟에 대한 認識實態와 교사의 指導實態를 살펴서, 장차 이 나라의 主役으로 성장할 兒童에게 경제에 관만 바람직한 이해를 돕고, 교사에게는 경제교육에 관한 올바른 시각을 길러주어, 앞으로 국민학교 社會科 敎育課程의 발전을 위한 基礎 資料가 되고자 하였다. 본 연구의 方法은 文獻硏究와 서울地域의 국민학생 317명 및 교사 100명을 대상으로 한 조사연구를 倂行하였다. 교사에게는 全般的인 경제 교육의 어려움과 學習方法, 資料利用에 관해 물었으며, 아동은 경제의 基本 槪念 4가지 領域과 學習 內容에 관하여 조사하였다. 이상의 조사에서 다음 結論을 얻었다. 1. 조사대상 아동은 기본·경제문제에 관한 개념을 절반 정도만이 확실하게 이해하고 있어서 희소성에 관만 槪念의 理解가 부족한 것으로 나타났다. 2. 생산에 관한 개념의 이해가 매우 부족하다. 3. 市場에 관만 槪念은 비교적 잘 이해하나, 經濟用語에 대한 認識이 부족하다. 4. 아동은 經濟敎育을 받는 이유가 지식을 얻기 위한 수단으로 보는 경향이 많으며, 경제에 관한 興味度에 비하여 학습방법은 說明式이고, 資料利用度도 낮다. 5. 교사는 사회과 경제분야의 內容과 指導를 어렵다고 생각하는 경향이 강하다. 6. 교사는 경제분야의 지도시 旣存의 자료를 이용하지 않으면서도 자료에 대한 부족함을 학습의 障碍로 보고 있다. 7. 교사는 경제교육의 내용이 理論 中心이라고 보며, 이것이 교과서의 문제점이라고 본다. 이상의 결과, 교사는 사회과 경제분야의 내용과 지도가 어렵다고 보는 점과 학습자료를 이용하지 않는다는 점에서 커다란 問題點을 보이고 있으며 이러한 지도의 실태는 아동이 基礎的인 經濟槪念을 잘 이해하지 못하게 되는 문제점을 함께 가져 온다고 보인다. 따라서 아동의 기초적인 경제개념의 확실한 이해를 위해서는 교사의 기존 자료이용 및 개발과 개념학습 방법의 개발 및 교과서의 체제 改編이 이루어져야 한다.;The economic development of one nation mainly depends on the material resources which is needed to do it as well as the human ones. This study is to review the content of an economic education of social studies which is done now with the subject of an elementary school-students who are going to play an important role of the country, by investigating teacher's opinion and child's situation, and become a basic material for advancing economic education process of social studies in the elementary school in the future. The method of this study handled the literature on this subject, side by side, and the investigative studying which is the study of primary students, 317, & teacher, 100, at the same district in Seoul. The teacher was asked of a general difficulty of economic education, teaching-method and material-use. The child was investigated the four - dimension in the basic concept of economy and the content of education. Reached the conclusion in the above research : 1. Teacher feels incline to regard the content and direction of an economic dimension of social studies as a task of difficulty. 2. Even if teacher would not use the pre-material in directing an economic dimension, he is considered a lack of material as the obstacle of teaching. 3. Teacher thinks that the content of economic education mainly places emphasis on theory and then be regard it the problem of text-book. 4. The child understands more than half of the concept about the problem of basic economy but is lacking when he catches the concept of production. 5. The child relatively well understands the concept of market, but he is lacking in finding the glossary of economy. 6. The child doesn't know why to be teached on economic education. The teaching-method is explantary and lower to material-using than on interest-rate. According to the above conclusion, it is necessary to use, actively, the material and develope a new teaching-method in order to do much more progressive economic education. Also, we should free text-book of its theoretical content and then improve it into doing systematic direction of concept.
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