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마리아론에 대한 여성신학적 접근

Title
마리아론에 대한 여성신학적 접근
Other Titles
(The) Feminist Theological Approach to Mariology
Authors
최난경
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 기독교학과
Keywords
마리아여성신학신학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
서광선
Abstract
본 논문은 가톨릭 전통가운데 가장 존경받는 여성인 성모 마리아가 여성들의 억압을 조장하는 성차별적인 도구로써 더 이상 악용되지 않고 여성해방을 위한 새로운 파라다임이 될 수 있는가를 연구하였다. 가부장적인 교회안에서 비록 왜곡된 모습이기는 하지만 유일하게 존경받는 여성, 마리아를 마리아 교의가 가진 성차별적이며 이원론적인 요소들을 가려내어 비판하고 이렇게 하여 해방적으로 예언자적인 여성으로서 그리고 하느님의 형상을 지닌 새로운 인간성으로서 그리고자 한다. 1장은 서론 부분으로서 본 논문이 연구하고자 하는바, 연구목적을 밝히고 앞으로 논문을 전개해나갈 연구방법을 다룬다. 2장은 본론 부분으로서 첫째, 본론의 문제제기를 하면서 본론이 나아갈 방향을 밝힌다. 둘째, 가톨릭에서 마리아교의로서 중요하게 생각하는 네가지교의, 즉 ‘천주의 모친’, ‘평생동정성’, ‘무염시태’, ‘성모몽소승천’교의의 성립과정 및 내용, 아울러 그 교의가 가지고 있는 성차별적인 요소들을 비판한다. 그리고 비교적 최근에 선포된 교회의 공식적인 마리아론인 제2차 바티칸공의회 문헌의 교회헌장 8장과 그 이후의 자료들을 보면서 마리아톤이 어떤 방향으로 바뀌었는가를 여성신학적 입장에서 비판한다. 셋째, 프로테스탄트 전통에서는 마리아가 어떻게 인식되었는가를 종교개혁자들과 현대 신학자들의 견해를 통해 살펴보고 프로테스탄트 전통에서 마리아론의 축소가 교회의 가부장화와 어떤 관련이 있는가를 다룬다. 넷째, 이 부분은 마리아론이 갖는 여성억압적이고 성차별적인 요소들을 여성신학자들이 어떻게 비판하는가를 그리고 그 비판에 이어서 마리아론을 여성해방적이 시각에서 재구성하면 어떤 모습인지를 밝힌다. 3장에서는 결론적으로 지금까지의 논술을 정리하면서 마리아교의가 가부장적인 교회에서 여성들을 억압하고 차별하는데 한 몫을 했음에도 불구하고 마리아를 훌륭하고 온전한 한 인간으로 해석한 것이, 성적인 위계질서로 이루어진 가부장적 교회안에서 여성해방을 위해 힘을 줄 수 있다는 사실을 제시한다.;The main subject of this thesis is to investigate how Our Lady, the most respectable woman in Catholic church, can become a new paradigm for the emancipation of the woman, instead of being used as a kind of the justification for promoting the sexism, as in the case of the traditional Catholic system. Firstly criticizing the sexist characteristics and dualistic elements of the dortrine of Mary, I try to describe Her as a liberal and prophetic woman with the image of God. The first chapter as an introduction clarifies the objective oft his study and explains methodology. The second chapter as a main body, ⅰ) raises issues and describes how this thesis will proceed ⅱ) examines the formation of four important dogmas concerning Mary, "Mary as Mother of God," "perpetual virginity," "conception without original sin," and "assumption," and criticizes sexist tendency in these dogmas, I will also investigate how Mariology has changed after Lumen Gentium of Ⅱ Vatican Council ⅲ) deals with Mariologies of Protestant theologians of Reformation and those of contemporary Protestant theology and also examines how insignificant meaning of Mary in Protestant theology is related to the patriarchal traditional church. ⅳ) examines how feminist theologians criticize sexist elements in Mariology and reconstructs Mariology from the perspective of feminism. The third chapter as a conclusive remark maintains that the interpretation of Mary as a good and sound woman can give the power for liberation of the woman in the patriarchal church, even though Mary dogma took its negative role in discriminating the woman against the man in the traditional church.
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일반대학원 > 기독교학과 > Theses_Master
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