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J. S. Bach의 French Suite BWV816과 F. P. Schubert의 Piano Sonata D.959에 대한 연구

Title
J. S. Bach의 French Suite BWV816과 F. P. Schubert의 Piano Sonata D.959에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on J. S. Bach's French Suite BWV816 and F. P. Schubert's Piano Sonata D.959
Authors
文珠瑗
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
J. S. BachFrench SuiteF. P. SchubertPiano Sonata
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정윤보
Abstract
본 논문은 1990년 10월 11일에 있었던 석사과정 이수를 위한 졸업연주회의 연주곡목 중에 J.S.Bach의 프랑스 조곡 G장조, BWV 816과 F.P.Schubert의 피아노 소나타 A장조 D.959에 대한 분석적 연구이다. J.S.Bach(1685-1750)는 Baroque시대의 대표적인 작곡가로서 건반음악에 다양한 형식의 곡들을 남겼는데 그중 Baroque조곡(프랑스 조곡, 영국 조곡, 파르티타)은 Bach에 이르러 그 발전에 극치를 이루었으며 음악사상 가장 뛰어난 조곡들이다. Bach의 프랑스 조곡 G장조, BWV 816은 양식화된 무곡들로, 즉 Allemande, Courante, Sarabande, Optional dance (Gavotte, Boure´e, Loure), Gigue로 구성 되어있다. 각 무곡은 2부 형식 (A-A')으로 두 부분이 각각 동일한 주제적 요소를 사용하고 있다. F.P. Schubert(1797-1828)는 초기 독일 낭만주의 작곡가로서 음악적인 면으로는 기악작품 보다는 성악작품의 가곡에서 더욱 인정 받고 있다. 그러나 Schubert는 피아노 음악에도 관심을 갖고 많은 character piece와 23곡의 피아노소나타를 작곡하였다. Schubert의 피아노 소나타는 그의 가곡의 영향으로 선율이 서정적이며 다양한 화음의 사용과 악기의 소리를 음악에 표현함으로써 음악에 색체감을 주었다. Schubert의 피아노 소나타 G장조 D.959는 1828년에 작곡된 곡으로 형식은 1악장은 sonata형식, 2악장은 3분형식, 3악장은 scherzo 4악장은 rondo이다. 각 악장마다 주제가 서정적이며 급격한 전조, 3연음부, 당김음, 교차리듬 (cross rhythm), 8도동음 (unison)진행, 동형진행, 반음계적 진행, 순차진헝, 불협화음, 트레몰로(tremolo), 강약 (dynamie)의 심한 대조등 Schubert의 특징이 잘 표현된 작품이다.;This thesis is attempted to study analytically from the repertoire performed by the author for the graduate recital required as a partial fulfilment for degree of master of music. J. S. Bach's French suite in G major, BWV 816 and F.P. Schubert's Piano Sonata in A Major, D. 959 are included for this thesis. Bach's French Suite in G Major BWV816 consists of Allemande, Courante, Sarabande, Gavotte, Bourre´e, Loure and Gigue. Each movement is binary form and has the same tonality. Each dance has the same theme. Schubert's Piano Sonata in A major D.959 is followed the Sonata form of classical period but consists of romantic idea. The first movement is sonata allegro form and quick harmony change and has the lyrical themes. Second movement is ternary form (ABA) and theme of A is started like barcarolle, which consists of melody and accompaniment. Third movement is scherzo with trio and fourth movement is rondo form (ABACABA). The theme of fourth movement is similar to Schubert's a minor Sonata(op. 164, D.537). This movement consists of rhythm, triple note, syncopation, abrupt change of dynamics, and thematic development. These two works constitute a presentation of two of the greatest composers from different periods. The study and performance of these works led to a greater perception of each period's style and the composer's characteristics in keyboard composition.
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