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제스퍼 죤스(Jasper Johns)의 작품에서 제기된 오브제에 대한 연구

Title
제스퍼 죤스(Jasper Johns)의 작품에서 제기된 오브제에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on object by the Work of Jasper Johns
Authors
李秀賢
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
제스퍼 죤스Jasper Johns오브제
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김형대
Abstract
2차 세계대전 이후 정치·경제·문화·사회 등의 무대가 미국으로 옮겨지면서 독자적인 미국미술이 형성되었는데, 그것은 작가의 작업행위를 통해 내면세계를 표현하고자 했던 추상표현주의 미술이었다. 이 미술운동이 절정을 이루었던 1950년대초에 구상에 가까운 회화가 태동하기 시작했는데 죤스(Jasper Johns, 1930- )와 라우센버그(Robert Rauschenberg, 1925- ) 등에 의해 전개된 네오다다(Ne´o-Dada) 미술이 그것이었다. 추상표현주의에서는 그들이 보고 느낀 것을 주관적인 筆致로 표현되었다. 그들은 자신의 내면세계를 강한 붓자국으로 또는 드립핑의 방법으로 나타내었으며 그림 그리는 그 행위 자체를 중요시 여겼다. 그러나 이렇게 자유롭게 표현된 그림은 대중들이 감상하고 이해하는 데 어려움을 주었다. 이에 작품과 대중과의 간격을 좁히고자 하는 노력이 있었는데 그것은 예술에 일상의 생활용품을 적극적으로 수용하려는 움직임이었다. 죤스는 平面繪畵空間에 현실의 오브제를 도입시킴으로써 구상과 추상을 한 화면에 공존시켰다. 이것은 예술의 일상의 삶과 크게 다르지 않다는 것을 보여 준다. 본 논문은 죤스의 작품에서 제기된 오브제에 대한 연구로서, 오브제의 도입이 죤스의 예술에 있어서 어떠한 의미가 있으며 그 속성이 무엇인가를 고찰하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 죤스가 1958년 처음 개인전에 발표했던 깃발·과녁·숫자 회화를 기점으로하여 1960년대 중반까지의 작품을 다루었다. 첫째장 2차 세계대전후 미국미술의 경향에서는 전후 미술의 주도권을 갖게된 미국의 상황과 추상표현주의에 대한 입장, 오브제 사용의 기원을 살펴보면서 네오다다가 형성된 과정을 서술하였다. 둘째장에서는 죤스 작품에서 제기된 오브제를 평면적인것과 입체적인 것으로 나누어 그의 사물에 대한 이미지 재현의 방법을 논하였고 세째장에서는 오브제의 다의성, 반복성을 통해 그가 사용한 오브제의 속성을 연구하였다. 마지막으로 죤스가 작품에 제시한 實際의 오브제가 현대미술에 끼친 영향에 대하여 살펴보았다. 죤스는 산업문화의 산물인 일상의 생활용품을 회화에 도입함으로써 예술과 일상의 삶과 간격을 좁히려고 했으며 이 사물들은 회화공간에서 미적 가치를 부여받게 되었다.;Art proper to America was formed with the shift of the world's stage of politics, economy and culture to the United States after World WarⅡ. It is abstract expressionistic art conceived in an effort to manifest the inner world of artists. In the early 1950s when this movement of art reached its peak, there was every indication that realistic paintings began to appear. This represents neo-Dada art developed by Jasper Johns and Robert Rauschenberg etc. Abstract expressionists manifested with a subjective touch what they actually saw and felt. They expressed their own inner world with a strong brush stroke or dripping method and attached great importance to the act of painting a picture. It was quite difficult for the public, however, to appreciate and understand thus freely expressed paintings. Consequently efforts were made to lessen the distance between the public and art works. This was a move aimed at utilizing daily objets positively to the arts. Jasper Johns made concretness ana abstraction coexist on a single work by introducing realistic objet to the space of plane painting. This indicates that there is little difference between the arts and daily life. The present study deals mainly with the objet depicted in the works of Jasper Johns (1930 - ) and discusses what significance the introduction of objet has in his creative activity and what its attribute is. The paintings dealt with in this study range from those entitiled "Flag" "Target" "Figures" etc. which were displayed at hie first one-man show in 1958 to in the middle of the 1960s. First Chapter: As a theoretical background, the post-war tendency of American art and formation of neo-Dada are discussed. The situations of the United States which took the initiative of post-war art, its position in abstract expressionism and the origin of using objet are observed. The formation process of neoDada is also described. Second Chapter: The Johns' method of reviving the image of objet is discussed with those which he used in his works divided into plane objet and cubic objet. Third Chapter: The attribute of objet used by Johns is investigated by analyzing its ambiguity. Finally, the effect of actual objet shown in his works on contemporary art is also discussed. Johns also tried to narrow the gap between the arts and everyday life by introducing articles of daily use or the products of industrial culture to paintings. The esthetic value of the above mentioned is pursued in his art works.
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