View : 18 Download: 0

中心 內容 把握 戰略 訓練이 理解 및 回想에 미치는 영향 硏究

Title
中心 內容 把握 戰略 訓練이 理解 및 回想에 미치는 영향 硏究
Other Titles
(A) Study on the Training Effects of the Main Idea Learning Strategy on Comprehension and Recall
Authors
朴昭姸
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 어학교육전공한국어교육분야
Keywords
중심 내용파악 전략이해회상
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
강윤호
Abstract
본 연구는 중심 내용 파악 학습 전력 훈련이 학생들의 이해 및 회상 능력에 미치는 효과와 그 양상을 실험 방법을 통하여 알아보기 위한 것이다. 글을 바르게 읽었다고 할 수 있는 效率的인 읽기에는 최소한 문자 언어를 유창하게 解讀(decoding)할 수 있어야 하고, 글이 전하고자 하는 내용을 理解(comprehension)하며, 전에는 알지 못했던 내용을 글을 읽으면서 새로이 學習(learning)할 수 있어야 하며, 이해하고 학습한 내용을 자기 언어로 요약 정리하여 記憶(remembering)할 수 있어야 한다. 학교의 교과 편제에 의하면 읽기 指導는 국어 교육이 담당하도록 되어 있다. 오늘날과 같이 복잡하고 다원화된 現代사회에서 읽기는 정서의 함양과 경험의 폭을 확장하는 수단으로서, 또 새롭게 요구되는 정보의 발원지로서, 이전보다 더욱 중요하게 인식되고 있다. 이런 점에서 국어 교과를 가장 중요한 교과 교육으로 인식하고 있는 것은 당연한 결과이며, 언어 사용 기능 신장을 궁극적 目標로 하는 국어과의 읽기 指導에 대한 올바른 이해는 더욱 그 중요성을 차지한다. 글을 읽고 이해하기 위한 과정에서 가장 많이 강조되어 온 것은 중심 내용 파악이다. 중심내용 파악 전략이란 글을 읽을 때 저자가 내용을 어떻게 조직하고 있는지를 알아낼 뿐만 아니라 이러한 조직화를 이용하여 관련된 정보들을 가지고 정보 꾸러미를 만들어 글을 쉽고 효과적으로 이해하는 것이다. 본 연구에서는 학생들의 읽기 능력 향상에 목적을 두고 교실 상황을 중심으로 중심 내용 파악 학습 전략이 여자중학교 3학년 학생들의 이해, 회상 및 읽기 전략 사용 능력에 미치는 효과를 살펴보았다. 이론적 배경으로는 Pearson 과 Gallagher의 '顯示的 責任 移 교수 모형'과 Baumann의 '接續的 교수-학습 활동의 5단계 전략'을 바탕으로 하였다. 연구에 참가한 피험자들을 실험 집단(40명)과 통제집단(38명)으로 나누어 1段階에서는 3차시에 걸쳐 사전 이해 검사, 사전 회상검사, 사전 전력 사용 검사를 실험 집단과 통제 집단에 실시하였고, 2段階에서는 Baumann의 중심 내용 파악 전략의 9수준 중 각 수준별(3-6수준)로 4개씩 채택하여 실험 집단에게 13차시에 걸쳐 16개의 자료문을 훈련하였다. 마지막 3段階는 사후 이해 검사, 가후 회상 검사 사후 전략 사용 검사를 실험 집단과 통제집단에 동시에 실시하였다. 각 실험의 전, 후 검사의 점수에 대해서는 집단 내, 집단 간의 차이를 통계 처리 하였다. 실험의 결과에서 밝혀진 바는 다음과 같다. 중심 내용 파악 전략 훈련 효과는 훈련을 받지 않은 통제 집단에 비해 훈련을 받은 실험 집단에서 사전, 사후 검사의 차이 검증에서 이해, 회상 능력에 통계적으로 의의 있는 향상을 나타내었다. 또한 중심 내용 파악 전략 훈련은 훈령을 받지 않은 집단에 비해 훈련을 받은 집단에서 읽기 전략 사용 향상에 의미 있는 차이를 보여 훈련 효과를 나타내었으며, 실험 집단의 사전, 사후 검사의 차이 검증에서도 의의 있는 향상을 나타내었다. 이러한 연구의 결과를 통해 읽기 전략 훈련의 重要性과 當爲性을 찾을 수 있으며 읽기 전략 지도에 관한 다양한 종류의 개발이 필요함을 시사받을 수 있다.;This study aims to investigate through experiments the effects and aspects of Main Idea Learning Strategy on the students' comprehension and recall ability. The effective reading which is regarded as correct means that at least students is skillful is decoding letters that they comprehend the content the author intends to teach, that while reading they learn the idea they have not known before, and that they summarize the content in their own language and remember it. According to the school curriculum Korean language education is supposed to take charge of reading instruction. In this respect it is natural that we should consider Korean Language as one of the most important subjects, and it is more important that we should comprehend Korean language education the final aim of which is to develop students' faculty of language. Main Idea Learning Strategy has been emphasized most in reading comprehension. It helps students not only to understand how the author organized the content but also to understand the text easily and effectively by using the informations gained through this understanding of organization. This study, which aimed to improve students' reading ability, examined the effects of Main Idea Learning Strategy on it and the subject of this study was seniors of a girls' middle school. The theoretical background of this study is Pearson and Gallagher's "Model for Teacher - Student Responsibility in Instruction," and Baumann's "the Direct Instruction of Main Idea Skill." The Students were devided into two groups-40 of training group and 38 of control group. In the first stage, both groups were applied to a test through 3 sessions for pre-comprehension, pre-recall, and pre-strategy faculty. In the second stage, 16 main idea statements, which were composed of 4 statements adopted from each level from 3 to 6 of Baumann's 9 level represented in his "The Direct Instruction of Main Idea Skill," were given to the test groups through 13 sessions. In the last third stage, a test for post-comprehension, post-recall, and post-strategy faculty was given to each group at the same time. The scores of tests before and after the experiment were taken statistics to find the difference within and between the test groups. The result of this study is as follows: Main Idea Learning Strategy showed so much effect on the training group compared with the control group that the training group made a significant progress in comprehension and recall ability and learning strategy faculty. This result represents that the importance and validity of learning strategy traning and the need of various reading instruction strategies.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE