View : 761 Download: 0

John Dewey의 경험사상에 의한 무용창작교육이론 연구

Title
John Dewey의 경험사상에 의한 무용창작교육이론 연구
Other Titles
(The) Theoretical Study of Educational Dancing by Philosophy of John Dewey : Creatire education of Dancing through experience
Authors
이고은
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
John Dewey경험사상무용창작교육Creatire education of Dancing
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍정희
Abstract
현대교육 사상가중 John Dewey는 프래그머티즘의 체계적인 기초를 완성한 진보주의 교육사상가이다. 그는 민주주의 사상가로서 예술과 교육을 생활에서 구하였으며 그 경험을 도구로한 경험의 완성 과정에서 인간의 미적 경험을 풍부하게 하고 그로 인한 독창력을 개발할 수 있다고 생각하였다. 이전의 경험론과는 다른 John Dewey의 경험론은 경험을 인식적인 것뿐만이 아니라 생활체가 환경과의 사이에서 일어나는 일로 결론짓고 있다. 이것은 과거의 경험이 습득해야 될 지식이 아니라 미래에 대한 발전의 도구가 되어야 한다는 것이다. 경험은 자연과 주체, 선행경험과 후행경험이 상호작용하며 계속적으로 성장해 나아간다는 계속성의 원리와 상호작용의 원리를 가지고 있다. 이러한 경험의 본질과 의미는 예술에 의해서만 표현가능한데 그 이유는 예술에 경험함으로 인해 표현가능한 경험의 통일성이 있기 때문이다. 또한 Dewey의 철학은 교육과도 밀접한 관계를 가지고 있는데 Dewey는 교육을 경험을 개조하여 재구성하는 과정으로 보았다. 즉 교육이란 경험을 재구성 또는 개조하여 경험의 의미에 보탬이 되게 하고, 다음에 겪게 될 경험의 진로를 지도할 능력을 길러 주는 것이다. 교육무용에서 경험이란 매우 중요하다. 어떤 주제이든 경험의 동기가 없이 창작한다는 것은 불가능하기 때문이다. 인간은 태어나면서부터 무엇인가를 표현하려 하고 창작하려 하기 때문에 교육무용이 학생들로 하여금 자신의 개성에 이한 감동을 창조할 수 있는 기회를 부여해 주어야 한다. 무용이 이루어지는 가장 근본적인 기준이 표현이고 그 표현이 나올 수 있는 근거를 마련해 주는 것이 경험이므로 경험이 교육무용에 미치는 영향은 매우 크다. 그러므로 경험이 단절되어 있다거나 표현이 형식에 치우칠 경우에는 바람직한 교육무용이 이루어질 수 없다. 학생들이 자신의 경험에 의한 독창력 있는 생각들에 의미를 내포하고, 여러 무용적 요소들의 상호 긴밀한 협조에 의해 표현하도록 하여야 한다. 또한 교사도 학생들이 경험을 수행해 나갈 수 있는 능력이 있음을 확신하고, 명령자가 아닌 단체의 지도자(leader)가 되어야 한다. 교육무용 부분에는 다른 교과목들 보다 교육이론들이 적용된 경우가 적다. 따라서 본 논문에서는 많은 교육이론들 중에 교육무용과 밀접한 관계를 설정할 수 있는 경험이론을 적용하여 새로운 교육무용이론을 제시하고자 하였다.;One of today's educators, John Dewey, has been looked upon as a progresive educational idealist to set up the systematic foundation of Pragmatism. He made of forts to find out the artistic sources and educational ways in real life as a democrat. He tought that we could live in great affluence of artistic experiences and then cultivate our creativity by completing all the experiences we gaineal in life. Experience is very important in educational dance. It is impossible for us to make creativity for any subject without the motive of experience. So we need to cultivate the creativity to connect educational dance with experimentalism. Human being would like to express something from the cradle and to create something in the course of life. Educational dance is able to grant the opportunity to express the feelings of personality to students. The most fundenrental standard to make up dance is expression and the foundation to make up expression is thought to be expreience. There fore the influience that experience can have on dance is so great, and if is impossible to have desirable educational dance when the experience is blocked and experession is revealed in theory. Students should cultivate the thought of creativity from their own experience and express what they want under the aid of mutual cooperation of many dancing facts. The teacher ought to act with confidence believing that students would have ability to express their experience and become a leader of group instead of commander.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE