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텍스타일 디자인에 관한 연구

Title
텍스타일 디자인에 관한 연구
Other Titles
study of textile design for casual wear
Authors
정재연
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 생활미술학과
Keywords
텍스타일디자인생활미술
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Comfort is indeed the most important attribute of life. Every human being is constantly trying to improve or maintain his or her optimun comfort level. This desire become more important factor in this complicated and chaotic environment. In this point of view, many of these choices involve a deliberate decision to use textile products that have softness texture and various express ability. So study or Textile have developed with fashion trend for a long time as a material that satisfy one's comfort oriented desire. Today, textiles are not only used for textile products, but also used for art works. The research for textile design has been progressed as our economy and consumer buying pattern has improved with indivialism. Thus, in this study, marketing principle has applied to orangnize the process of textile design, that should proceed to review of the evolution and current state of fashion theory. Hence, the purpose of this research is to find out the distinct method of textile design process that still satisfy consumer's wants and needs. As a theoritic research under the above purpose, this study researched the relationship between social and economical change, consumer behavior structure, the definition of fashion design trend by apply marketing principle. To compare this theoritical research with actual consumer market, consumer research was conducted. Consumer research include customer survey to 200 sample population and casual wear market research. Ten works of textile design were created through textile data base system program that was based on secondary and practical research. Followings are the result, (1) Marketing principle is important in today's industrial society. The importance was proved in textile development process by applying marketing principle. (2) In the fashion industry, casual wear was turned out to be the necessary wants and needs of today's customer line and space, which was derived from geometrical shape, were used to design textile. Because it can be generalized and reflected customer's various desire and behavior. In addition, according to consumer research, there was strong preference toward geometrical shape and free line for textile design. (3) Research using computer can save time and labor. Moreover, various expression is possible by simulating colors easily. There are also automatic repeat function and color analysis system in computer. These function are very useful to design textile. (4) There were some disadvantage in using computer; It was hard to draw a natural line like hand-drawing on the screen, and hard to express delicate gradation. In addition, printed shape is reduced by for times than that of screen. However, it is possible to reduce and enlarge the design when it is printed on actual textile. Textile design through computer has to be more developed and researched to benefit industry artistic creation of fashion because it has more advantage than manual process. On the base of this research, textile design should be proceed to all other area of fashion industry. Before the artistic decoration, textile design should also be attempted on the base of customer behavior that were influenced by social, political, economical and environmenal change. Therefore, it is important to initiate textile design after realizing the preference and change of customer behavior. Korean textile industry will be more prospered if textile is efficiently designed through computer.;안락함과 편안함에 대한 추구는 인간의 본능적 욕구이다. 특히 현대생활과 같이 복잡하고 혼돈된 상태의 환경 속에서 신체적, 정신적인 안락함에 대한 갈망은 그 어느 때보다 중요한 요소로 나타나고 있다. 이러한 측면에서 볼 때 섬유의 부드러운 촉감과 시각적인 다양한 표현성은 신체적 정신적 욕구를 충족시킬 수 있는 소재로, 과거로부터 연구되어 왔다. 오늘날의 텍스타일은 단순히 생활을 위해 사용한다는 범위를 넘어서, 조형예술의 차원까지 활용범위가 확산되고 있다. 특히, 현대사회의 급속한 경제성장과 소비생활 수준의 향상, 그리고 개성화시대로 패션분야의 발전과 더불어 텍스타일 디자인에 관한 연구도 계속되고 있다. 이에 본 연구자는 패션의 정의와 평가를 하는데 선행되야 하는 텍스타일 디자인 개발을 좀 더 체계화하기 위해 마케팅적 접근방법을 이용하였다. 따라서 소비자가 원하고, 필요로 하는 디자인을 컴퓨터를 표현 수단으로 활용하여, 독창적인 텍스타일 디자인의 개발방법을 탐구하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적에 따른 작품제작을 위한 이론적 연구로써 마케팅적 접근방법의 기본단계로 사회, 경제, 문화, 환경 등의 변화, 소비자 의식구조의 변화, 그리고 패션 디자인의 개념 및 방향 사이의 삼각관계를 연구하였다. 이러한 이론적 연구를 소비자 시장상황과 비교, 분석하기 위해, 인구통계를 통한 소비리더그룹조사와 그에 따라 선정된 캐쥬얼웨어 시장현황 및 소비자 200명을 대상으로 한 설문지 조사를 하였다. 문헌연구와 실증적 시장조사를 바탕으로 Textile data base system program을 통해 11점의 캐쥬얼웨어용 텍스타일 디자인을 제작하여, 분석함으로 얻은 결과를 요약하면, 다음과 같다. 첫째, 오늘날 산업사회에서 마케팅은 중요한 요소이다. 따라서 마케팅적 접근방법을 텍스타일 디자인 개발과정에 적용함으로써 그 중요성을 확인 할 수 있었다. 둘째, 문헌연구와 시장조사 결과 캐쥬얼웨어는 현대인이 원하고, 필요로 하는 패션품목이라고 본다. 이를 위한 텍스타일 디자인는 추상적적 형태에서 추출한 선과 면으로 재구성하였다. 그 이유는 현대인의 다양한 욕구와 의식을 함축된 의미로 보편화하여 잘 반영 할 수 있기 때문이다. 또한 소비자 앙케이트조사 결과, 추상적인 형태의 선호도가 높은 비율로 나타났기 때문이다. 세째, 텍스타일 디자인의 다양한 표현방법 중 컴퓨터를 이용한 연구는 시간과 인력의 절감을 가져오는 장점, 이외에 손쉬운 색조의 변경으로 다양한 분위기를 연출할 수 있다. 또한 리피트(repeat)의 효과적 활용 및 색 분해을 통해, 비교, 분석하는 기능이 있다. 네째, 컴퓨터를 통한 텍스타일 디자인시, 자연스런 선의 묘사를 직접적으로 스크린에 표현하기가 힘들다. 또한 정교한 그라데이션(gradation) 효과가 손으로 하는 것에 미치지 못한다. 그러나 컴퓨터를 통한 텍스타일 디자인 연구는 패션산업에 새로운 조형적 추구를 위한 좋은 방법의 하나로 계속 연구 되어져야 하는 분야이다. 본 연구를 토대로, 텍스타일 디자인은 패션산업의 어느 분야보다 선행되어야 하는 디자인분야로, 조형적 추구에 앞서, 사회, 경제, 정치, 문화, 환경의 변화속에 활동하는 소비자의 의식변화에 기초하여야 한다는 것이다. 따라서 이러한 패션의 기본원리를 고려하여, 마켓조사를 통한 소비자 의식의 변화와 기호를 파악한 후, 텍스타일 디자인을 전개하는 방법과 컴퓨터를 통한 효율적 디자인 모색은 섬유산업에 큰 발전을 위한 기여를 할 수 있다고 본다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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