View : 31 Download: 0

국민학교 미술과 평가에 관한 연구

Title
국민학교 미술과 평가에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Art lessons Estimation in the Primary School
Authors
朴愛敬
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
국민학교미술평가a서울시내고학년
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최병상
Abstract
본 연구에서는 국민학교 미술과 학습과정에 의한 단원별 평가에 따라 각 영역간에 나타나는 학습효과에 대한 상관성을 문제로 제기한다. 미술과 평가는 여러 요인에 의해 어려움이 따르므로, 학습시간 배정, 학습지도 방법, 평가 방법 등 교육효과에 대하여 교사의 지속적이고 실증적인 검토가 요구된다. 그래서 평가 자료에 있어서 영역간의 상관관계나 총점과의 관련성을 분석해 볼 필요가 있다. 본 연구의 목적은 국민학교 고학년의 미술과의 평가 영역간에 관련성을 비교 분석함에 있다. 본 연구의 방법은 미술과 평가기록부에 제시된 영역별 평가점수를 도구로 하였고, 연구대상은 서울시내의 중간급 수준의 국민학교인 강남의 잠전국민학교와 강북의 월천국민학교를 목적표출하여, 5·6학넌 남녀어린이 1200명 을 대상으로 하였다. 본 연구의 자료처리는 평가 영역별로 미술과 평가 영역의 등급별 빈도와 평균, 표준편차를 구하고, 상관분석을 하였다. 남여간의 유의도는 T 검증을 통하여 실시하였다. 그 결과를 종합하면 다음과 같다. 1. 빈도 지식평가는 A·B·C·D급이 고루 분포되어 있는데, 실기평가 영역은 A·B의 상위급의 빈도가 높고, 하위급인 C·D의 빈도가 낮다. 2. 평균 및 표준편차 평균점수가 가장 낮고, (15.75점 성취도 76.9%) 표준편차가 큰 것은 지식이다. 실기 영역 중 평균점수가 가장 낮은 것은 회화이고, 가장 높은 것은 조소이다. 여자는 남자에 비해 평균점수가 높고 표준편차도 적다. 남녀간에 점수차가 가장 많이 나는 것은 회화이고, 적게 나는 것은 지식이다. 총점은 여자가 83.3점 남자가 79.3점이다. 3. 상관관계 지식평가는 붓글씨와 상관도가 가장 낮다(r= .37)이다. 회화는 지식을 제외한 모든 평가 영역과 상관도가 높았다. 남자는 지식과의 상관도를 제외한 나머지 전 영역에서 여자보다 높은 상관도를 보였다. 4. 등급별 비교 지식은 하위급인 C·D급도 실기 점수가 높다. 회화 점수는 실기평가합계와 전 등급에 일치성을 지니고, 조소는 전 등급에서 가장 높은 평균점수를 지녔다. 실기평가계와 총점은 모든 등급에서 평균점수와 표준편차가 거의 일치하여 높은 상관을 보인다. 이와같이 전 평가 영역에서 A·B의 상위급의 빈도가 높았다. 지식평가는 가장 낮은 평균점수를 지니고, 실기평가 영역과 상관도도 낮았다. 회화는 지식을 제외한 전 영역과 상관도가 높다. 조소는 가장 높은 평균 점수를 지녔다. 여자는 남자보다 평균점수가 높고 실기 영역간의 상관도는 낮게 나타났다.;The purpose of this study is to suggest the question of interrelation among arts categories in the art lessons estimation in terms of each chapter of the study courses. Since it accompanies with difficulties owing to many elements, the arts estimation needs an art teacher's continuous and positive review for his methods of teaching lessons and estimating them. Therefore, it follows that the interrelation among arts catergories or the correlation with the total points in the estimation materials should be analyzed. So, this study aims at comparing and analyzing the interrelation among the categories of arts estimation in the upper grades of the primary schools. For the study, 1,200 students are selected purposefully from the firth and sixth grades of the Cham Jeon Primary School located in Kangnam area of Seoul and Weol Cheon Primary School in Kangbuk area of Seoul, both of which are in the middle level of the primary Schools in Seoul, on the basis of the estimating points per category provided in the recording book of the arts estimation. The collected data for the study are analyzed to obtain the frequency, the means, and the standard deviation per rank in each estimation category and also undergone the interrelation analysis in accordance with each estimating category. The significativeness of boys and girls are estimated through the T Test. The finding of this study are as follows: 1. Frequency While the knowledge estimation is revealed to be distributed equally in the A, B, C and D ranks, the pratice estimation shows the higher frequency in the A and B ranks but the lower frequency in the C and D ranks. 2. Means and Standard Deviation It is discovered to be the knowledge that has the lowest means(15.75 points with 76.9% of accomplishment) and the greatest diviation. In the practies category for the means, paintings are lowest but the plastic arts are highest. In general, girls get the higher means but lower deviation than boys. Paintings have the greatest gap in points between boys and girls but the knowledge has the lowest gap. For the total points, girls get 83.3 points and boys do 79.3 points. 3. Interrelation It is discovered that the knowledge estimation has the lowest interrelation(r= .37) with calligraphy. Paintings show the high interrlation with all of the estimation categories except the knowledge. Boys show the higher interrelation with all of the estimation categories except the knowledge than girls. 4. Comparison in Terms of Rank Even the lower ranks of C and B show the good points in the knowledge. The points of paintings are revealed to be linear in all of the ranks except the practice estimation and those of plastic arts to have the highest mean points in all of the ranks. They being almost equal in terms of the mean points and the standard deviation in all of the ranks, the practice estimation system and the total points show a great interrelation. As indicated above, A and B ranks show the higher frequency in all categories estimated. The knowledge estimation has the lowest mean points but the greates standard deviation with low interrelation with the practice estimation. Paintings show high interrelation with all of the categories but the knowledge with the low mean points. And, the plastic arts has the highest mean points. Finally, girls have the higher mean points but lower interrelation among the categories than boys.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE