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우리나라 인문계 고등학교 체육과 교육과정 변천에 관한 연구

Title
우리나라 인문계 고등학교 체육과 교육과정 변천에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY THE CHANGE OF PHYSICAL EDUCATION CURRICULUM IN HIGH SCHOOL
Authors
高順天
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
우리나라인문계고등학교체육과교육과정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김종선
Abstract
In the past, physical education in school aimed to keep health by trains body. But nowadays it trys to contain various parts of human movement out of education effect by physical activity. Now this report has the purpose of dealing with the change of physical education curriculum the character of each period, the change of aims, contents classes and the testing ways and the relationship with other physical theory. In our country, school physical education has the key to social physical education. Therefore, this report has the purpose of the development of high school physical education curriculum and the supply of basic materials to make efficiency of physical education. The importance of high school physical education will be shown because it is related not only the completion of individuals but also to the social physical education. To put this aim in to practice, the history of high school physical education in Korea will be divided into five periods according to the materials about high school physical education the educational contents period (1945-1954) the first period curriculum (1955-1962)the second period (1963-1972) the third period (1973-1981) the fourth period (1982-1987), the fifth period (1988- ). The characters and contents of each period are mentioned below. During the educational contents period, physical education had the aim to put off the Japanese influences and build the principles of Domocratic education. The theories to keep our body and environments health and clean was very important. During the first period, the airms of school physical education was made concretely and many kins of theroires about physical movement were added, but school physical education couldn't play the role in our society because of the influence of the entering school system. During the second period, the physical test was adopted as amain subject to enter school. by the fact, school physical education was enforced and the aim of physical education came to have many parts of physical, emotional informational and recreational views. The changes like those gave the important influences to social physical education. During the third period, the start of the Yu shin policy gave the severe affect to physical education. The human physical education in the view of beauty was not come true, but physical education had the importance in the view of keeping country againt war. Even though it was not so hopeful. The social physical education was developed by the control of government. During the fourth period, the concept of human movement was added to the physical education theory. In this period, the process of educating was realized very importantly in physical education. As the notices in testing were shown, the cognitive domain could be measured. This period has the importance because the physical education could be done as an education of whole human parts. During the fifth period, congnitive, effective and physho-motor domains were added. The hours of class were arranged rightly according to year and semester. It is no exaggeration to say that in this period the physical education took its part firmly and had its own value because it has had the important and concret meaning that the physical education aimed to develop and raise human beings properly.;학교 체육은 종래에는 신체를 단련하여 건강을 유지시키는 것에 국한되었으나 최근 인간의 움직임에 기초한 Human Movement의 개념이 도입되면서 체육은 신체활동을 통해 얻으려는 교육효과 위주로 부터 탈피하여 인간의 움직임에 대해 포괄적으로 접근 시도하고 우리나라의 경우 학교 체육이 사회 체육의 주도적 역할을 담당하고 있음을 볼 때, 고등학교 체육교육은 개인의 완성뿐만 아니라 국민 체육의 생활화를 지향하는 것에 역점을 두어야 한다. 연구 방범으로는 해방이후부터 현재에 이르기까지 문교부고시에 의하여 개정된 체육 교육과정 변천을 통하여 각 시기별 시대적 특징, 목표, 내용, 시간 배당 기준, 지도 및 평가상의 유의점 등을 비교, 분석하여 고찰하는 내용 분석법으로 기술하였다. 따라서 체육 교육과정 전반에 걸친 평가를 통하여 고등학교 교육과정의 개발과 체육 학습의 효율화에 필요한 기초 자료를 하고자 하는데 연구의 목적이 있다. 이 목적을 수행하기 위하여 해방이후 개정된 고등학교 체육 교육 과정에 관한 문헌을 중심으로 교수 요목 시기(1945 ~ 1954), 제 1차 교육 과정 시기(1955 ~ 1962), 제 2차 교육 과정 시기(1963" 1972), 제 3차 교육 과정 시기(1973 ~ 1981), 제 4차 교육 과정 시기(1982 ~ 1987), 제 5차 교육 과정 시기(1988 ~ 현재) 등으로 구분하였다. 각 시기별 특징과 내용을 분석 비교한 결론은 다음과 같다. 교수 요목 시기의 체육 교육은 일제 잔재의 청산과 민주주의 교육의 기틀을 만들고자 하였고, 이론에는 보건, 위생관리에 치중되고 실기편에는 몸을 튼튼하게 하기위한 신체단련에 역점을 두었다. 1차 교육 과정 시기는 학교 체육 목표가 설정되고 많은 운동종목이 추가되었으나 입시 제도의 영향으로 체육 교육의 중요성은 인정받지 못했다. 2차 교육 과정 시기는 입시 과목으로 體能考査를 실시하게 하여 학교 체육을 강화시키고, 체육 목표를 신체적 ,사회적 ,지적, 정서적 목표 및 안전 지도와 레크리에이션 등으로 영역화하여 체육의 과학화, 체육의 생활화를 도모하였다. 3차 교육 과정 시기는 유신 체제의 출범으로 국민의 기초체력육성에 중점을 두고, 교련과목이 추가됨에 따라 국방체육이 강화되어 군인 양성이라는 인상을 남겨 체육 교육이 지니는 심미적 인간 교육은 이루어지지 못했으나, 국가 주도하에 체력의 중요성을 일깨워 사회체육 발전에로의 진일보한 시기이기도 했다. 4차 교육 과정 시기는 인간중심 교육 과정에 입각한 움직임 교육이 도입되고 체육은 過程(process)을 중시하는 교육으로 강조되었다. 평가상의 유의점이 제시되어 교육과정의 외형적 면모를 갖추게 되고 정의적 영역의 교육에 대한 접근을 시도하여 목표, 내용, 지도 및 평가에 대한 일관성을 피하여 全人敎育으로서의 체육 교육이 이루어지게 했다는 점에서 의의가 있다. 5차 교육 과정 시기는 심동적 영역 ,인지적 영역, 정의적 영역등 내용을 크게 영역화하여 융통성이 있는 계속성이 유지될 수 있도록 각 학년, 학기마다 시간을 고르게 배정하고 단원별 집중 지도를 통하여 전문적 기능을 기를 수 있도록 하였다. 또한 체육 교육은 신체적 영역을 중심으로 총체적인 인간 육성을 목표로 하는 것임을 명시했다는 점에 의의가 있다.
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