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L. v. Beethoven의 피아노 소나타 A^(♭) 장조 Op.110과 C. A. Debussy의 Estampes에 대한 연구

Title
L. v. Beethoven의 피아노 소나타 A^(♭) 장조 Op.110과 C. A. Debussy의 Estampes에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on L. v. Beethoven's Piano Sonata in A-flat Major Op.110 and C. A. Debussy's Estampes
Authors
김은주
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
L. v. Beethoven피아노 소나타C. A. DebussyEstampes
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최승현
Abstract
This thesis contains an analysis of the musical form and style of the Piano compositions that were presented in recital on October, 2, 1991. The compositions analysed are L. v. Beethoven's piano sonata in A-flat Major Op.110 and C.A.Debussy's Estampes. Beethoven's piano sonata in A-flat Major Op.110 has the characteristics of his third style period and also is rich in inner lyricism. The first movement is in sonata form with a short development. The second movement is in ternary form and shows a scherzo character, The thrid movement is divided into four sections and includes recitative, arioso and fugue. Debussy's Estampes is an outstanding piano work employing techniques of impressionism and is more allusive, thematic and descriptive than his previous works. The first part, pagodes, represents holy pagodes of the orient using the pentatonic scale and parallel chords. The second part, La soire´e dans Grenade which uses the habanera rhythm shows a brilliant and a warm night atmosphere of Grenade. The third part, Jardins sous la pluie is based on two french nursery songs, Do-do, I'enfant do (Sleep, Child, Sleep) and Nous n'irons plus au bois(We'll not return to the woods).;본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주회의 곡목중 L v. Beethoven의 피아노 소나타 A^(b)장조 Op.110과 C. A. Debussy의 Estampes에 대하여 연구한 것이다. Beethoven의 피아노 소나타 A^(b)장조 Op.110은 Beethoven후기 양식 특징적 요소가 반영된 곡으로 내면적인 서정성이 풍부하다. 제1악장은 짧은 발전부를 가진 소나타 형식으로 선율적인 주제를 사용하며, 서주에는 제3악장의 푸가주제가 움직임을 보여 악장간의 상호연관성을 찾을 수 있다. 2악장은 스케르쪼의 특징을 가진 복합 3부형식으로써 형식이 한층 자유로와 졌다. 제3악장은 4부분으로써 레시타티브, 아리오소, 푸가가 조화롭게 구성되어졌다. Debussy Estampes는 인상주의 수법의 곡으로 보다 암시적, 표제적, 묘사적이다. 제1곡 Pagodes는 동양음악의 5음음계를 사용하여 동양의 신성한 탑을 표현하며, 제2곡 La Soire´e dans Grenade는 하바네라 리듬으로 곡 전체를 통일시키며 화려하고 따뜻한 그라나다의 밤분위기를 표현한다. 제3곡 Jardins sous la Pluie는 프랑스 동요 두곡을 주제로 사용하여 파리 어린이들이 있는 거친 비바람이 부는 오후를 묘사하고 있다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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