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직장탁아 서비스의 질적향상을 위한 실태 연구

Title
직장탁아 서비스의 질적향상을 위한 실태 연구
Other Titles
(A) Study on the Qualitative Improvement in Work Place Day Care Service
Authors
김민선
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 사회사업학과
Keywords
직장탁아탁아서비스질적향상사회사업학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이정숙
Abstract
본 연구에서는 기혼 취업모를 위한 직장탁아의 질적 향상에 목적을 두고 직장탁아 서비스의 운영체계와 서비스체계에 대한 이용 취업모의 요구도 및 만족도를 살펴보고자 하였다. 이러한 목적을 위하여 본 연구자는 현재 운영중인 직장 탁아시설 3개소와 그곳을 이용하고 있는 취업모 69명을 대상으로 조사를 실시하였다. 연구방법으로는 서비스 운영체계에 관한 것을 알기 위해 교사와의 면접과 설문지를 병행하였고, 취업모는 구조화된 설문지를 통해 이루어졌다. 주어진 연구문제와 그에 따른 조사결과는 다음과 같다. 1. 직장탁아의 서비스 운영체계는 어떠한가? 첫째, 보호적 측면을 보면 3개소 모두 점심과 1회의 간식이 제공되고 있으며, 1주일 단위로 식단이 마련되는 것으로 나타났으나, 성인식 위주의 점심 제공되고 있어 영양관리 면에서 영유아들에게 충분한 배려가 없었다. 또한, 정기건강진단이나 예방 접종이 제대로 실시되지 않고 있으며, 응급의약품은 조사대상 전체가 구비되어 있는 것으로 나타났다. 둘째, 교육적 측면을 보면 보육대상이 3세에서 6세의 유아에 치중되어 있고, 교사대 유아의 비율이 높은 혼합연령 집단으로 구성되어 있어 좋은 질의 탁아프로그램을 제공할 수 없게 된다. 또한 교사는 탁아프로그램에 대한 교육기회나 재교육기회를 갖지 못하여 교육의 질적 효과를 기대하기 어려운 것으로 나타났다. 세째, 복지적 측면을 보면 운영시간은 출·퇴근 시간과 동일하게 운영되고 있으며, 보육료는 3개소 모두 회사에서 100%지원하고 1개소에서만 약간의 간식비를 부담하는 것으로 나타났다. 부모교육은 부모회의나 자모회가 불규칙적으로 실시되고 있으며, 지역사회자원 또한 전혀 활용하고 있지 않은 것으로 나타나 탁아시설과 가정, 지역사회와의 상호연계가 이루어지지 않고 있음을 알 수 있다. 2. 직장탁아를 이용하는 취업모의 직장탁아 서비스체계에 대한 반응은 어떠한가? 직장탁아 이용시간에 대해서는 대체로 만족하고 있으며, 교사의 연령, 학력, 보육료에 대해서는 '보통이다'의 비율이 가장 높아 큰불만은 없는 것으로 나타났다. 그리고, 교사대 유아비율, 교육내용, 건강프로그램, 시설·설비, 부모대상 프로그램에 대해서는 불만족하는 것으로 나타났다. 교사대 유아비율은 1:10이나 1:10이하의 비율을 요구하며, 교육내용은 교육과 복지적 측면이 고려되기를 기대할 뿐만 아니라 취업모는 면담과 부모회를 통해 취업모의 의견이 반영되기를 요구하였다. 취업모가 직장탁아를 이용함으로써 얻게되는 혜택은 심리적 안정, 유아와 함께 출근함으로써 시간이 절약된다, 아동과 점심시간을 보낼 수 있다, 회사가 비용에 도움이 된다의 순으로 나타났다. 이용할 때의 어려움은 '있다'의 반응이 46.4%이고, '없다'의 반응이 53.6%로 나타나 직장탁아 서비스 제공이 많은 문제점을 내포하고 있음에도 불구하고 대체적으로 긍정도가 높게 나타났음을 알 수 있다. 따라서, 직장탁아는 기혼 취업여성들에게 매우 절실하게 요구되는 것으로 해석할 수 있으므로, 직장탁아 운영에 수반되는 문제점들을 해결 또는 보완함으로써 직장탁아제도를 더욱더 활성화시켜 나갈 때 여성 및 아동복지에 크게 기여 할 수 있을 것이다.);The study aimed for the qualitative improvement of work place day care service, studie the level of demand and concurrent satisfaction and service ststus. For the purpose, this researcher has investigated three workplace day care facilities presently in operation along with 69 working mothers who constitute part of those organizations. An survey method, to examine the service operation system, interview and question airs have been utilized in pare I led for teachers, while structured question airs used for working mothers if anything to the same effect. Research subject given and subsequent findings are summerized as follows. 1. The status of service operation system for workplace day care facilities. Forst, custodialwise, three facilities all provided lunch and snach based on weekly menu. Nevertheless, in the aspect of nutritian, susfficient cinsideration in children was found lacking as they were fed largely growing meals. Also, though emergency medicine including first aid kit all equipped, neither periodic health check-up nor vaxination was regularly practiced. Second, it's discovered that quality day care service was not possible let alone available. All subject creches were found an affairs of mixed age groups of 3 tp 6 with rather high teacher-chile ratio. In addition, with no apportunity for education and reeducation on the part of teachers quality educational effect was not to be expected. Third, welfarewise, it's revealed that all subject facilities were operating fully during work hour while all expenses 100% borne by the corresponding companies expect one creche where snack cost collected through in small part. parent education was seldom conducted if anything irregularly in the form of parents or mothers meetings. Community resources surveyed never tapped, it's understood the mutual relations between day care faillities, families and the community are niether cultivated to ant effect. 2. Responses with respect to workplace dat care service mothers using the subject facilities. Most respondants expressed satisfaction regarding available time for day care service. On the age and education level of teachers and tuition. "normal" recieving highest mark, it's observed not much complaints in the area. On the other hand, on the aspect of teacher-child ratio, education content, health care program for parents, high degree of dissatisfaction was revealed to exist. It's demanded teacher-child ratio be 1 to 10 or less, education content expected to include both aspects of education and welfare. While opinions on the part of working mothers reflected on the running of day care facilities preferable by the wat interviews and parental metings. Working mother cited, among others, as advantages of workplace dat care facilities; psycological stability; time saved going to work place wish the child; time shared wish the child having lunch together; and help from the company for expenses 46.4% of working mothers replied they experienced some difficulties to use criche, while 53.6% mentioning no trouble. From this, it can be said that work place day care facilities, despite many problems yet to be solved, receive high acceptance among working mothers. Consequently, granted workplace day care system seriously in demand as seen, it can also greatly contribute to the wealfare of both women and children when further vitalized with its many problems in relation to its operation properly adjusted if not solved.
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