View : 657 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor유진형-
dc.contributor.author안경숙-
dc.creator안경숙-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:56Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:56Z-
dc.date.issued1989-
dc.identifier.otherOAK-000000016484-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/197032-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000016484-
dc.description.abstractThe ultimate objective of English education is to improve and expand communicative ability. To achieve this goal the four skills of language are all required, i.e. listening, speaking, reading and writing. In the past, through structualism and the audio-lingual approach's influence, the speaking function was mainly stressed and the writing function was downgraded and underdeveloped. However, recently, as a result of the influence of rationalism, written language has been stressed and the combination of these two aspects is recommenced from the early stage of the learning process. Appropriate writing education will not only assist in providing accurate learning and long-term memory retention but also maintain the student's interest in the English language by encouraging creativity. In other words, the visual effect may be stronger than the auditory effect. If writing is taught through isolated sentences, the ability to express relevant thought is absent and therefore obviously not used actively. However, learning how to writ a text will provide meaningful practice to eventually develop the ability to express thoughts. The teaching method of writing skills is divided into controlled writing that stresses the accuracy of each sentence, and free writing that emphasizes the importance of the whole structure and organization. Free writing is better than controlled writing form the aspect of freely expressing one's thouthts, but it is difficult to evaluate objectively the quality of writing and it may easily cause the student to lose interest due to the burden. Therefore, in order for the student to be able to correct his mistakes and gradually develop to the free writing level, starting with controlled writing will provide the confidence and the will power to reach this level. It is important to motivate the student to construct and use simple expressions from the beginning stage, applying familiar words and sentence structure, and the writing should not contain vague or unfamiliar subject matter but topics of everyday life. As it was seen in Sharwood-Smith's experimental program, rather than simply teaching one thing at a time, it is more productive to teach at least two things simultaneously and then the complexity can be increased gradually to stimulate fullscale thinking activity. In this thesis, I suggest a model of teaching writing skills based on the program of Michael Sharwood-Smith and other teaching methods and I recommend, in the middle or high school course, not solely to teach writing but combine it with reading material, or after telling a story, have the student write about the story or discuss it, providing an integrated and highly productive way to combine different skills to diversify the learning process.;영어교육의 궁극적 목적은 의사소통 능력의 신장에 있고, 이 능력을 발휘하기 위해서는 언어의 4가지 기능이 골고루 필요하다. 과거에는 구조주의 영향으로 말하기 기능이 주로 강조되어 쓰기에 대한 지도가 나중단계로 미루어졌지만, 최근에는 이성주의 영향으로 문자언어가 강조되어 학습 초기부터 쓰기지도를 병행하는 것이 바람직 하다고 한다. 적절한 쓰기학습은 학습에 도움을 주고 기억에 오랫동안 남게할 뿐 아니라, 흥미를 지속시킨다. 시각적인 효과가 청각적인 효과보다 클수도 있기 때문이다. 한편, 문장단위로 쓰기를 배우면 일관성 있는 사고표현을 할 수 없어서 적절한 상황에서 활용할 수 없고 그 자체로 끝나버릴 우려가 있으므로, 텍스트 단위로 쓰기를 배워서 의미있는 연습이 되어 일관된 생각을 표현할 수 있는 기초를 만들어야 하겠다. 쓰기의 형태에 있어서는 자신의 의사를 자유롭게 표현한다는 점에서 자유작문이 좋으나, 평가하는 데 객관적인 기준을 정하기 힘들고 학생에게 부담이 되어 흥미를 잃어 쉬우므로 학생 스스로 오류를 정정할 수 있도록 계획된 통제작문으로 시작해서 점진적으로 자유작문으로 이끈다면 학생이 자신을 가지고 의욕적인 태도로 학습해서 발전을 가져올 수 있을 것이다. 자유작문에서는 이미 익힌 단어와 구문등을 최대한 이용하여 막연한 주제보다는 주변의 일반적인 화제에 관하여 쉬운 글로 표현하도록 동기를 유발시켜야 한다. 그리고, 단순히 쓰기만 별도로 지도하지 말고, 읽기자료와 병행하거나 이야기를 들려준 후 쓰게한다든지 대화형식으로 바꾸어 말을 해보는 등, 다른 기능과 통합하여 변화있는 학습으로 이끌면 더욱 바람직 하겠다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 쓰기의 정의와 지도유형 = 3 A. 쓰기의 정의와 특징 = 3 B. 쓰기지도의 동향과 유형 = 6 C. Michael Sharwood-Smith의 프로그램 = 20 Ⅲ. 쓰기지도의 실제 = 27 A. 다른 기능과의 통합성 = 27 B. 실제방안 = 32 Ⅳ. 결론 = 39 참고문헌 = 41 ABSTRACT = 43-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1575434 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject영어-
dc.subject쓰기지도-
dc.subject중급학생-
dc.subject영어교육-
dc.title중급학생을 위한 영어의 쓰기지도 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on Teaching English Writing Skills for Intermediate Students-
dc.format.page50 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 어학교육전공영어교육분야-
dc.date.awarded1990. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE